Hoefzweren part II

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Hoefzweren part II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 12:52

Ik heb een tijdje geleden hier een topic gemaakt "Hoefzweren". Nu in het kort, mijn 24jarige paardje is al van februari aant sukkelen met hoefzweren, ze geraken maar niet genezen en ik krijg ze nooit helemaal weg. Nu is er 1 maand geleden nog eentje uitgesneden (deze zat nog maar vol vocht, geen pus dus, we waren er op tijd bij). Ik heb hem 2 weken geweekt in de soda (er kwam niks uit) Nu is er vorige week vrijdag ineens etter en pus aant uitkomen, heel veel, een watje vol, en dat blijft maar komen. De hoef is niet warm en hij mankt niet, omdat alles eruit kan denk ik.
Nu is mijn vraag, kan dit? Dat de zweer zo diep zat dat ze die weken tijd nodig heeft gehad om af te zakken of zou er nog een ontsteking aant broeden zijn? De DA komt volgende week terug om ze te chippen en dan kijkt ze er sowieso nog eens naar, maar ik ben wel benieuwd of iemand dit herkent!
Hij staat op vlas en de hoef zit nu al een 3 weken in het verband, en wordt dagelijks geweekt, dus dat de etter komt van een nieuwe zweer lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Kan het dat de etter zo diep zat dat hij nu pas zijn weg naar buiten heeft gevonden of is het een voorbode van een ander probleem?

hoogendroog

Re: Hoefzweren part II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:54

Zou het iets te maken kunnen hebben met het vlas? Ik vind dat namelijk maar zeer scherp spul. Als zaagsel al hoefzweren kan veroorzaken, kan dit het waarschijnlijk ook.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 12:57

Weet het niet, ik heb net op vlas gezet om dat schavelingen de druk op de zool verhoogd. Hij staat ook bijna de hele dag buiten, dus denk niet dat de bodem de boosdoener is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:01

Nee, dan denk ik niet dat 't 'm daar in zit. Ontstekingskanalen kunnen wel heel diep/lang zijn (lees grillig in de hoef kronkelen). Hierdoor lijkt het alsof de zweer soms weg is, maar kan het toch weer opspelen omdat er ergens in die kronkels nog een infectiehaardje is overgebleven. Denk dat je maar het beste door kunt blijven gaan met het weken (biotex neem ik aan?) en zorg ervoor dat de smid het kanaal goed open legt en open houdt.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:07

Ja, we zijn nu al 3 weken aant weken, en we zijn nog niet van plan om te stoppen, we moeten nu doorbijten. Ja, je ziet echt een gangetje lopen in de hoef en we maken dat om de 2 dagen goed open, want er hangt dan een laagje pus voor. Ja we weken met keukensoda, das ook heel goed volgens onze DA. Ik denk ook dat het heel grillig is, maar ik heb schrik als de hoef groeit en er wordt gekapt dat het gat weg is, maar het gangetje niet. Hoe weet ik dan ook ik hem zonder bescherming kan buiten zetten? Dan kan ik er geen watje meer indoen, alleen nog inzwachtelen. Of een ijzer misschien? Wil niet als het gat nu weg is, hem terug "bloot" zetten en dat het dan allemaal opnieuw begint omdat het gangetje nog heel diep zit en terug gaat infecteren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:15

Vroeger deden ze een zooltje tussen het ijzer, en vulden de hoef op met teer en "werk" (een soort touw, dat helemaal uitgeplozen werd). Kun je het kanaal niet uitspuiten met een spuitje en daaraan bevestigd een stevig stukje drain (zodat je zo ver mogelijk kunt komen). Uitspoelen moet dan wel met van dat speciale water gebeuren (weet niet hoe het heet, krijg het van de DA).

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:20

Ja, ma mijn hoefsmid wil geen zooltje zetten, hij zegt dat de hoef dan geen lucht genoeg krijgt en alleen maar zwakker wordt. En als hij het dan terug krijgt kunnen we er niet echt aan. Ja, fysiologisch water, kan het eens aan de DA vragen, die komt toch terug volgende week. Alleen het gangetje is maar een speldekop groot, zoveel gaat daar niet kunnen denk ik. Het vuil zou er ten alle tijden moeten uitkunnen en omdat we niet weten hoever de gang zit is dat gokken hoelang we hem nog moeten inzwachtelen. Zou een foto misschien meer duidelijkheid kunnen brengen? Zien ze daar zo dingen op? Of een echo?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:24

Een redelijk stompe injectie naald misschien? Ik houd ook niet ervan om de hoef af te dichten, maar vroeger werd het veel gedaan.
Op een foto kun je volgens mij alleen bot zien en geen weke delen, dus ook geen ontstekingskanaal. Misschien wel met een MRI, maar dat lijkt me redelijk prijzig.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:26

Ja, idd, das redelijk prijzig. Kan het volgende week eens aan de DA vragen en met de smid bekijken. Wil wel dat het nu voor een lange tijd opgelost raakt. In elk geval bedankt, hou je op de hoogte.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:26

Met een thermografie ( of zoiets ) kunnen ze zien welke delen van het lijf extra warm zijn ( dus ontstoken ). Dat is misschien een idee?
Zijn de hoefzweren wel een op zich zelf staand probleem? heeft het paard geen andere problemen. Bij ons op stal was een paard met cushing, en die had als gevolg van die ziekte ook constant hele aparte ( lees hoog in de hoef ) hoefzweren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:29

Ik vrees dat thermografie niet precies genoeg is voor dit specifieke geval. TS weet al dat er een zweer zit en dat ie waarschijnlijk een lang kanaal heeft. Ik weet niet of je met thermografie zo precies een klein gebied kunt aangeven, iets wat op een MRI weer wel zou kunnen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:30

Dat weet ik ook niet, dat zou je moeten overleggen met de kliniek. Die kunnen je waarschijnlijk het beste adviseren.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:32

Nee, hij wordt nu is hij ouder is (24jaar volgende week), elk jaar helemaal nagekeken. Bloed getrokken, urine, tanden, koker, ontwormen, hoefsmid, spuitjes. Alles gebeurt elke 3 maanden, elk jaar of half jaar (hangt ervan wat er nodig is) en hij is kerngezond. Hij loopt gelijk een jong veulen, eet goed, drinkt goed, vacht blinkt gelijk een spiegel. Hij is super in orde, alleen zijn voet dan niet. Weet ook niet waar hij het blijft halen, hij heeft nooit iets gehad, misschien 2x kreupel gestaan in zen hele leven en nu dit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:33

Nou ja, dat is dan in ieder geval een geluk bij een ongeluk. Maar dit is ook heel erg vervelend natuurlijk.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:37

Ja, kan het eens navragen aan de DA. Misschien dat we dan eindelijk weten waarvan het komt. Maar het is zo erg, hij heeft helemaal niks, hij loopt normaal, en hij mankt pas als het te laat is (zo een hoge pijngrens heeft hij) de eerste keer hebben ze tot op het levend weefsel in de hoef alles weggesneden. Dat was zondagmorgen en zaterdagavond toen ik ging voederen had hij niks. Dus nu moet ik echt goed opletten, bij het minste onregelmatig lopen moet ik DA al bellen want dan is het weer zover. Het is echte overgevoeligheid voor vuil zegt ze, het minste deeltje vuil dat erin komt dan heeft hij weer prijs.