Wat voeren jullie je 2 jarige ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Wat voeren jullie je 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 08:27

Omdat Balou nu bijna twee is en ik altijd maar gewoon hooi, gras, en brok geef en ik over een half jaartje toch echt wil beginnen met longeren etc. wil ik wel eens weten wat jullie je 2 jarige voeren.
En belangrijker, hoe ze het erop doen !

Binnekort wil ik met hem buiten wandelen om hem verkeersmak te maken, ben benieuwd hoe dat zal gaan haha. Maar dan wil ik wel lekkere wandelingen maken en zo zijn conditie langzaam wat opschroeven.

Dus wat voeren jullie je 2 jarige ?

Alvast bedankt.

NiN_ME

Re: Wat voeren jullie je 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:35

Mijn paard kreeg van de winter, toen hij 2 jaar was, 1/2 kg bix per dag en 1/4 kg muesli. Hij staat 24/7 buiten en heeft in de winter onbeperkt kuilgras staan. Hij krijgt 's winters ook pavo vitamine koeken. Ik moet er wel bij vertellen dat hij nog niet hoeft te longeren en als hij een wandeling gaat maken duurt dit ongeveer 10 min, dus hij hoeft niet hard te werken oid Knipoog.
Dit was goed genoeg voor mijn paard, 's zomers krijgt hij 1/8 muesli en 1/8 bix, als verwennerij.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 09:28

Longeren moet hij nu ook nog lang niet, veel te belastend, wel al eens laten wennen aan het longeertouw en iemand in het midden staan en met mij aan de hand 1 rondje links stappen 1 rondje rechts stappen, en dan weer goed afsluiten. Wel stap ik regelmatig in de bak, en wil ik beginnen met buiten wandelen, dit zal eerst 10 minuutjes zijn maar daarna wil ik wat meer wandelen met andere paardjes mee die gaan rijden, dus dan zal er ook af en toe een drafje tussen zitten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:45

Niemand ?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:27

mijn 2 jarige kreeg 1/4 mueslie. Zat! Als ze maar genoeg kuil of hooi krijgen zodat de spijsvertering kan blijven werken.

Maar als het over de shet uit je profiel gaat. is 1 handje meer dan zat!
Als hij echt gaat werken kan je er een handje op doen.

Mijn 2 jarige die ik toen had, werd heel erg actief van bix en mueslie. En kon ook echt niet meer hebben. Omdat ze dan een bommetje werd. dis was een pony van 1,51.

Een shet heeft niet zo veel nodig. Als ik jou was zou ik pavo basis brok geven, of lekker mueslie! En als je af en toe aan de gang gaat. Kan je natuurlijk ook voor die keren een lekkere bak Slobber maken!!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:29

Onze staan 24/7 op het land, en 1 x per dag krijgen ze met zn alle wat brokken, (winter vaker dan zomer), maar meer voor de lekker, swinters krijgen ze wel onbeperkt kuil. Maar nu moeten ze het maar lekker met het gras doen

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:18

Ik heb ook een 2jarige

Hij krijgt op het moment 1/2 kilo brok, met 2 handjes muesli erdoor.. Daarbij 2 keer per dag een grote hoeveelheid hooi, en hij staat 24/7 buiten

Oja, hij krijgt nu ook een klein brokje geperst lijnzaad door de brok..

Verder niet veel bijzonders, en een paar keer per week oud brood, of appels etc..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:29

Mijne krijgt ongeveer 50/75 gram St. Hippolyt GKM met een klein beetje Pavo Nature's Best erdoor. Moet wel zeggen dat ie ZE heeft, dus daar heeft ie ook het voer naar. Hier doet ie het goed op, z'n buikje ziet er goed uit Ja

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:20

Mijn haflinger van 2 staat nu dag en nacht op het gras, en krijgt daarbij elke dag 1 vitaminekoek.

Van de winter op stal ga ik haar 1 kilo pavo podo grow per dag geven. Verder natuurlijk dan veel hooi.

Pas als ze bijna 3 is, ga ik een beetje beginnen met longeren( dus volgend jaar april ergens)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:25

ik heb een 2 jar holsteiner merrie...die erg groot is....170.nl

ze krijgt momenteel 2 keer dgs 1 kilo pavo condition en 2 x halve kilo muesli.

ze staat overdag in goed stuk weide, waar ze volop kan grazen, en snachts staat ze op stal en krijgt dan zoveel voordroogkuil als ze wil....

Ze is te dun....maar komt gelukkig al weer wat bij....

ik hoop haar dan in krachtvoer te kunnen mindereren naar 2 keer dgs 1/2e tot 1 kilo brok/muesli..

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:21

Mijn vriendin haar shets krijgen met zn 2en een kwart biks en een kwart meusli.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 13:01

Het gaat trouwens om een quarter/haflinger van +- 1.50 m

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 13:07

Ik wil pavo podo grow gaan kopen, maar weet niet waar ze dat hier in de buurt verkopen, kan je dit ook bij een online webshop kopen, nee zeker ?

Weet iemand waar je dit in de omgeving sas van gent, terneuzen, sluiskil, goes etc, of assenede, zelzate omgeving belgie kan vinden ?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:54

Op de site van pavo ( www.pavo.nl ) kun je je adres invoeren en dan kijken waar de dichtstbijzijnde pavo leverancier zit bij jou in de buurt. Zo heb ik ook de leverancier gevonden, maar die hadden op dat moment vlak geen podo grow.

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:40

Myour schreef:
Op de site van pavo ( http://www.pavo.nl ) kun je je adres invoeren en dan kijken waar de dichtstbijzijnde pavo leverancier zit bij jou in de buurt. Zo heb ik ook de leverancier gevonden, maar die hadden op dat moment vlak geen podo grow.

Ik woon in Zaandam daar is een ranzijn vlakbij als je wilt kan ik voor je meenemen ik voer nml zelf ook podo grow 3 aan Amon.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:41

stubeck schreef:
Myour schreef:
Op de site van pavo ( http://www.pavo.nl ) kun je je adres invoeren en dan kijken waar de dichtstbijzijnde pavo leverancier zit bij jou in de buurt. Zo heb ik ook de leverancier gevonden, maar die hadden op dat moment vlak geen podo grow.

Ik woon in Zaandam daar is een ranzijn vlakbij als je wilt kan ik voor je meenemen ik voer nml zelf ook podo grow 3 aan Amon.

Dat is erg aardig aangeboden maar ik heb nu speciaal voer voor paarden met eczeem (net als de mijne dus). Dat voert heel zuinig (met een zak van 10 kilo kan je zo 5 maanden mee doen) en bezit toch de goede bestanddelen in. Bovendien lust ie het erg graag dus daar houd ik het bij Lachen toch bedankt!

ps. totally offtopic, I know Knipoog

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:39

Wij voeren onze twee jarige paardjes ook sinds kort Pavo podo grow. Ze vinden het lekker en doen het er tot nu toe goed op.

stal_cuypers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:29

Bij ons krijgen de paarden pas brokken als gaan werken. Bij paarden onder de 3 jaar en je geeft ze krachtvoer zul je later problemen kunnen krijgen. Dit is ook niet goed voor de groei en de botten. Het ziet natuurlijk wel mooi uit maar de paarden zijn het niet gewend om op eigen krachten te leven

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:53

stal_cuypers schreef:
Bij ons krijgen de paarden pas brokken als gaan werken. Bij paarden onder de 3 jaar en je geeft ze krachtvoer zul je later problemen kunnen krijgen. Dit is ook niet goed voor de groei en de botten. Het ziet natuurlijk wel mooi uit maar de paarden zijn het niet gewend om op eigen krachten te leven

onvoorstelbaar...mag ik vragen wat je dan wel geeft zodat ze voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen?

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:46

Dat kan ik bevestigen. Een veulen die ik vroeger gefokt heb kreeg ocd eindje nadat ik PAVO begon te geven. Ik dacht dat ik er goed mee deed, maar de veearts zei me dat veulens door te rijke voeding groeischeut gaan krijgen en het kwaliteit van bot en weefselstructuur niet van zo'n goeie kwaliteit is.
Ik wou altijd teveel voor goed doen, maar dat kan schadelijk zijn. Schraal opgroeien zoals paarden in de natuur is beste.
Gras met kruiden (geen vet koeiegras), goed (mager) hooi (dus niet van gevette weide) en nu twijfel ik nog om iets bij te geven zoals equilife F4F, dat geen granen bevat, maar toch de nodige vitaminen.
(Quarter in mijn geval, die mogen zo wie zo niet teveel hebben)
Laatst bijgewerkt door Arakhan op 27-08-08 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:48

Gras, gras en nog eens gras.. Af en toe krijgen ze een beetje brok maar dat is meer voor de lekker..'s winters krijgen ze wel kuil bijgevoerd.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:46

Ik denk in plaats van bij te geven, wat schadelijk kan zijn, dat je beter eerst de voedingswaarde van je gras en hooi laat bepalen, en ook bloedonderzoek laat uitvoeren bij je paard vooraleer je vit/mineralen bijvoedert. Het kan veel schadelijker zijn om teveel te geven dan tekort te hebben. Ze werken nog niet, dus in principe hebben ze ook minder nodig als gras en hooi van goeie kwaliteit zijn.
Uit onderzoek was gebleken dat mijn 2-jarige vit E tekort had en dat ben ik wel beginnen bijgeven.