Straal heel zacht en "brokkelt af"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Straal heel zacht en "brokkelt af"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 23:08

Ik zit met een "klein" probleempje waar ik me toch zorgen om begin te maken.

De pony in kwestie is zeer gevoelig voor rotstraal, ondanks goede hoefverzorging komt het toch geregeld terug. Mijn smid waarschuwt dan ook altijd even dat ik moet opletten. Ik probeer de hoeven zo droog mogelijk te houden door ze schoon te maken en vervolgens een hoefvet er op te doen. (op de zolen en de straal) gezien dit water af stoot?

Maar toen ik laatst zijn rechter achterhoef uit krabde kwam er ineens een heel stuk mee Verward Hij trok zijn hoef niet weg of niets. Gaf geen krimp, maar ik maak me er toch danig zorgen om. De smid moet van Nederland komen en die is gewaarschuwd maar ik ben toch benieuwd of hier al ervaringen mee zijn? Ik ga morgen langs de shop hier in de buurt voor een "middel" te halen wat de straal wat zou moeten verharden. (op aanraden van de Smid toen hij de vorige keer last had van rotstraal)

Hij loopt niet mank, is er niet gevoelig op... Ik weet niet wanneer mijn smid kan komen... (contacteren gaat via mijn ouders gezien het een goede vriend is van hen.) maar moet ik ze tot spoed aanzetten in dit geval? Of kan het zijn dat het gewoon een "overbodig stuk" was dat ik verward heb voor straal?

Arabesk

Re: Straal heel zacht en "brokkelt af"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 06:54

Het kan zijn dat het gewoon een stuk oude straal was die eraf kwam. Het kan ook zijn dat er een bacterie of schimmel in de straal zit die de boel aan het aantasten is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:19

Geen zorgen, waarschijnlijk is het gewoon een stuk oude straal. De straal vernieuwt zichzelf regelmatig als die niet vanzelf afslijt, en dan laat er gewoon ineens een hele lap vel los. Kan geen kwaad Knipoog Er komt gewoon een nieuwe straal onderuit. Die oude lapjes zijn gewoon dood weefsel, dode huid, en zit ook geen gevoel in. Als ze heel los zitten kun je ze ook gewoon eraf draaien. De meeste bekappers snijden die losse flapjes netjes weg zodat er geen mest en andere viezigheid onder kan blijven zitten.

Om rotstraal te voorkomen kun je het beste een middeltje ervoor kopen. Iets als hoof&sole, zelf heb ik een klein rood blikje met gouden letters, een speciale, luchtdoorlatende teer, dat werkt ook heel goed.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:26

Mijn pony heeft mooie harde hoevenen hoeft ook niet elke 8 weken bekapt te worden.
Wat je wel goed ziet is dat de straal ook meegroeid.
Als de smit er is dan snijd hij ook altijd een stuk van de stralen weg.

De smit is ook niet erg te spreken over vlas als bodembedekking het schijnt dat ze op vlas sneller last kunnen krijgen van schimmels.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:28

Omdat hij er niet gevoelig op is vermoed ik dat het gewoon een stukje oude straal is die los komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:29

Smartie2004 schreef:

Je moet wel opletten dat hij niet té veel wegsnijdt. De straal moet wel de grond blijven raken bij het lopen. Dat is voor schokdemping en goede werking van de hoef, en ook zodat het paard niet snel gevoelig gaat lopen Lachen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:30

Ik ben sowieso geen voorstander van het gebruik van vetten en olieën.... Als je dat soort spul wel wil gebruiken, lijkt het mij beter om het eerst vochtig te maken en dan pas het vet o.i.d. er op te smeren.
Ter voorkoming van rotstraal: middelste straalgroeve flossen met een reep stevig linnen, daarna Thrush Desinfectant van Keratex in de middelste straalgroeve aanbrengen en vervolgens een watje (rond oog makeup watje) er in doen (gaat heel goed als je het watje halveert, in die zin dat je twee gelijke maar dunnere rondjes overhoudt en deze met een pincet in de middelste straalgroeve friemelt). I.p.v. Keratex kun je ook Socatyl zalf gebruiken (wel met handschoenen aanbrengen!). Ik heb vroeger ook wel tandpasta gebruikt, hielp in een aantal gevallen ook erg goed.
1 keer week in de Biotex weken: zorgt ervoor dat de bacteriën gedood worden.
Bij rotstraal geen teer gebruiken!
Succes!
NB ik denk dat het losse stuk gewoon een oud stuk straal was, niets om je zorgen over te maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:35

teer..= kat in de kelder metselen.. inderdaad!!

biotex.. weken werkt goed..

watjes gedrenkt in jodium gaat ook goed.. (in groefjes proppen..)

Overigens alles wat zomaar los zit.. of los komt van de hoeven..
moet er toch af....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:02

Oke dankje voor de berichten! Ga zeker wat doen met de tips hier.

Wij hadden ook iets dergelijks maar dat was blauw? De smid had dat speciaal voor geschreven, was een blauw schuimachtig middel wat er vrijwel meteen in trok... Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:07

CTC-spray?
Dat schijnt inderdaad ook goed te werken.
Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, maar had het idee dat het té snel wegtrekt. Stoot geen vuil af.
Ik weet niet meer hoe dat spul het dat ik gebruikte, maar dat vind ik persoonlijk fijner, omdat het een soort laagje over de straal heen legt, zodat de mest er echt niet meer in kan trekken.
Het lijkt op teer, maar laat de lucht wél door.
Gewone teer laat de lucht inderdaad niet door, en daardoor sluit je de bacteriën op en wordt de rotstraal erger.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:09

maar je hebt ook denk dat het die was...

hoof and sole hardner..
(naam weet ik effe uit mijn hoofd niet meer.. kan zijn dat dit naam is..)
schuimt in 1 e instantie..
klein spuitbusje.. met papieren etiket...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:16

Copy ... van een site...

------------------------
Hoof & sole hardner

Beschrijving:
Voor het verzorgen van Rotstraal bij paarden,
en rotkreupel bij schapen.

Inhoud:
120 ml.

Samenstelling:
Formaldehyde, Phenol en Jodium.

Toediening:
Op de hoefzool op de aangetaste plek sprayen.

Registratie:
Hoef / klauw verzorgingsmiddel.

11,50 euro
---------------------------------------
effe gecopieerd van een site...
Maar zo heet het dus .. en weet je meteen wat het ongeveer kost..

je dierenarts zal het ook wel verkopen..
en plaatselijke ruitersport zaak ook...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:17

Dat is inderdaad ook goed spul!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:18

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 17:54

Het is inderdaad hoof and soul hardner. Vandaag gaan halen en meteen maar gebruikt Ja Hier was het €16 Lachen Nog aardig wat centjes voor zo'n klein busje maar als het ventje er beter van word!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:13

Smartie2004 schreef:
Mijn pony heeft mooie harde hoevenen hoeft ook niet elke 8 weken bekapt te worden.

De smit is ook niet erg te spreken over vlas als bodembedekking het schijnt dat ze op vlas sneller last kunnen krijgen van schimmels.

je paard meerdere uren per dag in een kleine ruimte zetten waar hij in de nabijheid is van zijn eigen uitwerpselen is sowieso niet zo'n goed idee voor de hoeven (en ook luchtwegen)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:44

De paarden gaan bij ons om 7 uur s'morgens naar buiten en komen s'avond weer binnen ( in de zomer en winter).
De stallen zijn bij ons heel schoon en worden elke dag gedaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 21:09

Die van ons gaan ook dagelijks naar buiten. Stallen worden dagelijks schoon gemaakt enz.. Lachen

Vandaag toen ik het behandelde met die hoof and soul hardner ontdekte ik een witgele "plek" een klein rondje van ongeveer een cm doorsnede. Kan het zijn dat dit een hoefzweer is die boven gekomen is nu dat de straal losgelaten heeft?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:43

Arabesk schreef:
Smartie2004 schreef:

je paard meerdere uren per dag in een kleine ruimte zetten waar hij in de nabijheid is van zijn eigen uitwerpselen is sowieso niet zo'n goed idee voor de hoeven (en ook luchtwegen)

Hmmm vlas juist ideaal voor de mijne..
Sinds vlas.. geen rotstraal meer!!!! ole!!!!
(stond altijd met 1 voet!!! precies in de plek die drijfnat en vies was..
maar ja.. nu gaat ze altijd met haar hoofd en hals in de mest liggen.. Haha! ook leuk... )
Moet je wel je vlas box netjes onderhouden.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:27

pharagirlke schreef:
Vandaag toen ik het behandelde met die hoof and soul hardner ontdekte ik een witgele "plek" een klein rondje van ongeveer een cm doorsnede. Kan het zijn dat dit een hoefzweer is die boven gekomen is nu dat de straal losgelaten heeft?

Dat is waarschijnlijk gewoon de straal Lachen Heeft die van mij ook als ik een loshangend velletje eraf trek.
Inderdaad een beetje wit-gelig, en een beetje korrelig he?
Moet je even voelen of het aanvoelt als huid, of vloeibaar is..
Als je erop duwt en er komt echt iets uit lopen, dan is dat waarschijnlijk pus. En dan moet je uiteraard de dierenarts even bellen