natuurlijke produkten voeren ipv biks

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silenmaup

natuurlijke produkten voeren ipv biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:11

Vroeder hoorde je dat boeren hun paarden pulp voerbieten of haver gaven
en de paarden deden het daar goed op!
mijn vraag is wat kan je voeren als volledige aanvulling op het ruwvoer ipv biks?

Vonnie84

Re: natuurlijke produkten voeren ipv biks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:12

Pavokoeken
Muesli

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:25

Ik heb vroeger ook bietenpulp gevoerd op aanraden van zo'n "boertje" .
En dan moest ik Muesli erbij voeren zodat mijn paardje alles binnenkreeg wat ze nodig had aan vitaminen. Zo spaarde ik me de opslag voor hooi uit, want ik had niet zoveekl opslagruimte. Om te knabbelen had ze haar stro.

En daar at ze dan ook behoorlijk veel van, want een paard heeft nu eenmaal iets te knabbelen nodig. Allen geen bergen stro, maar hooi! Die bietenpulp was dan wel buikvulling, maar lang niet voldoende om de dag er mee rond te komen. Maar daar kwam ik pas later achter...dat ouwe boertjes niet altijd gelijk hebben.

Mijn B-pony, die ik namelijk later kocht, zette ik automatisch ook op dit voer. Met inrijden was er echter geen land met haar te bezeilen. Totdat de instructrice vroeg wat ik haar voerde. Toen ze van de pulp hoorde, zei ze meteen; Voer haar dat maar niet meer, voer maar gewoon hooi!. Die krijgt veel te veel energie binnen. Dus, ook hetgeen mensen zeggen, dat er helemaal niet meer veel suiker, dus ook niet veel energie in de pulp zit, neem ik niet meer voor waar aan. Het mag dan wel het afvalproduct van de suikerbiet zijn, er zit toch veel te veel suiker in voor sobere paardenrassen. Mijn e-pony heeft altijd wat meer energievoer nodig gehad, dus die kon het hebben. Maar ik raad pulp in ieder geval af voor de sobere ponyrassen.

Het ligt maar helemaal eraan wat je met je paard wilt gaan doen, hoe vaak je hem rijdt en wat voor type paard je hebt. Het ene paard heeft meer energierijke aanvulling nodig dan de andere.
Mjn recreatiepaarden krijgen naast hun weidegang/ of hooi als ze alleen op de uitloop staan, een handje muesli zonder haver. Bij regelmatiger gebruik van de paarden, krijgen ze ook meer muesli.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:54

Hier worden de paarden gevoerd volgens het principe die oude legers en/of zigeuners toepasten: alleen met planten/grassen/kruiden, absoluut geen biks en geen granen.
Bietenpulp komt hier het erf niet op; heb er al eerder iets over geschreven, zit barstensvol met suikers.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:56

gemengd graan met luzerne

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:04

hoe kom je erbij dat bietenpulp vol met suiker zit???dat is er uit gehaald,proef het maar eens...er zitten alleen maar vezels in en wat calcium.
het word in amerika zelfs aanbevolen te voeren aan insuline resistente paarden(waar ik er ook een van heb,die pulp krijgt..)

ik denk dat als je een uurtje recreatief rijdt per dag,een paard het gewoon kan doen met veel ruwvoer en eventueel geweekte bietenpulp met wat zemelen,wel is een geconcentreerd vitamine en mineralen preparaat goed.
zo weet je dat er geen tekorten optreden...

volgens mij komen heel veel problemen door het vooral veel te veel voeren aan paarden die niets doen,granen is de grootste veroorzaker van spierbevangenheidheid en koliek...overgens is biks hetzelfde als granen alleen gemalen en geperst.
ik heb zo de indruk dat wij onze paarden aan het doodvoeren zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:07

madamX schreef:
Hier worden de paarden gevoerd volgens het principe die oude legers en/of zigeuners toepasten: alleen met planten/grassen/kruiden, absoluut geen biks en geen granen.
Bietenpulp komt hier het erf niet op; heb er al eerder iets over geschreven, zit barstensvol met suikers.

Dat klinkt heel leuk, maar dan moet je niet teveel arbeid van je paard gaan vragen. Dan komen ze gewoon energie te kort.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:07

silenmaup schreef:
Vroeder hoorde je dat boeren hun paarden pulp voerbieten of haver gaven
en de paarden deden het daar goed op!
mijn vraag is wat kan je voeren als volledige aanvulling op het ruwvoer ipv biks?

Muesli, pavokoeken

Alleen haver of pulp zitten weinig tot geen vitamines in.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:08

geerke schreef:
hoe kom je erbij dat bietenpulp vol met suiker zit???dat is er uit gehaald,proef het maar eens...er zitten alleen maar vezels in en wat calcium.
het word in amerika zelfs aanbevolen te voeren aan insuline resistente paarden(waar ik er ook een van heb,die pulp krijgt..)

ik denk dat als je een uurtje recreatief rijdt per dag,een paard het gewoon kan doen met veel ruwvoer en eventueel geweekte bietenpulp met wat zemelen,wel is een geconcentreerd vitamine en mineralen preparaat goed.
zo weet je dat er geen tekorten optreden...

volgens mij komen heel veel problemen door het vooral veel te veel voeren aan paarden die niets doen,granen is de grootste veroorzaker van spierbevangenheidheid en koliek...overgens is biks hetzelfde als granen alleen gemalen en geperst.
ik heb zo de indruk dat wij onze paarden aan het doodvoeren zijn.

Als je voederanalyses bekijkt of voerlijsten raadpleegt zie je dat er verschillende soorten pulp bestaan: allemaal met hoge suiker gehalten. Het is weliswaar een restproduct van de suikerindustrie maar om er pulpbrokken van te maken wordt er weer suiker toegevoegd (het suiker wat afgekeurd is wordt er weer in gestopt). Breng anders eens een bezoek aan CSM, dan kan je het productie proces ook zien.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:10

Charaz schreef:
Dat klinkt heel leuk, maar dan moet je niet teveel arbeid van je paard gaan vragen. Dan komen ze gewoon energie te kort.

Dat is de grootste onzin die velen helaas geloven: een legerpaard werd meer belast dan een huidig sportpaard.... Jammer dat velen dat niet weten of de moeite nemen zich daar in te verdiepen.
Hier lopen de paarden zonder problemen in de cross/eventing/springsport.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:12

madamX schreef:
Charaz schreef:

Dat is de grootste onzin die velen helaas geloven: een legerpaard werd meer belast dan een huidig sportpaard.... Jammer dat velen dat niet weten of de moeite nemen zich daar in te verdiepen.
Hier lopen de paarden zonder problemen in de cross/eventing/springsport.

Op enkel gras? Dat is dan geen schrale paardenwei neem ik aan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:13

vreemd dat mijn insuline resistente paard het er goed op doet dan...of zouden ze hier in frankrijk iets anders verkopen?
overgens vlak alle muslie's niet uit wat suikergehalte betreft,die spannen de kroon...ook zitten granen vol met zetmeel,die word in het paard weer omgezet tot suiker..ben je net zover.
en dan hebben we het nog niet over alle giftige anti-schimmelmiddelen waar ALLE muslie's en geplette granen mee behandelt worden,anders staat er na drie dagen al schimmel op.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:25

Wat bedoel je precies met 'natuurlijk'?
Eigenlijk is gewoon hooi al niet eens 'natuurlijk' meer. Door alle bestrijdingsmiddelen en kunstmest.

Mijn paardjes krijgen alleen gras, hooi en stro te eten.

Het gras houd ik zelf in de hand door geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Voor het hooi en stro is het wat moeilijker. Heb inmiddels wel wat balen biologisch hooi kunnen krijgen maar niet genoeg voor de hele wintervoorraad. Er is moeilijk aan te komen, tenminste aan echt goed biologisch hooi!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:40

Charaz schreef:
Op enkel gras? Dat is dan geen schrale paardenwei neem ik aan?

Iets beter lezen: ik zei > gras/ PLANTEN/KRUIDEN. Nee, ik heb hier geen schrale weides, die zijn levensgevaarlijk. Hier wordt enkel organische mest gebruikt, geen kunstmest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:42

schrale weide levensgevaarlijk?
ik dacht dat vette weides levensgevaarlijk waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:47

Schrale weides vind ik ook niks, wat te denken van al het zand wat ze daarmee binnen kunnen krijgen.

Zelf heb ik ook een gevarieerde wei met verschillende soorten grassen en planten die paarden kunnen eten. En geloof het of niet, hier doen mijn paarden het veel beter op dan op de gemiddelde koeienwei Lachen

Daarnaast voer ik kruidenhooi en muslie bij per dag en heb een klasse III endurance paard.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:49

Charaz schreef:
madamX schreef:

Huh, vertel dat maar aan mijn ex-bijrijdster. Die wist niet wat er aan de hand was, toen Bonny opeens geen pulp meer kreeg, maar alleen hooi met wat brokken. Ponytje viel bijna in slaap. Er zit wel degelijk veel energie in pulp! Bonny was het grootste bewijs! Die rende alle kanten op door de bak, totdat ze het niet meer kreeg Afgod

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:04

Ik heb het over enkel planten, grassen en kruiden he, niet over pulp.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:13

singasong schreef:
Wat bedoel je precies met 'natuurlijk'?

alles wat niet door de fabriek gemaakt is tot een kant en klaar produkt. dus biks muesli ed

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:33

Charaz schreef:
Ik heb het over enkel planten, grassen en kruiden he, niet over pulp.

Ow, ik dacht al. Clown

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:33

[quote="Isabonny
Huh, vertel dat maar aan mijn ex-bijrijdster. Die wist niet wat er aan de hand was, toen Bonny opeens geen pulp meer kreeg, maar alleen hooi met wat brokken. Ponytje viel bijna in slaap. Er zit wel degelijk veel energie in pulp! Bonny was het grootste bewijs! Die rende alle kanten op door de bak, totdat ze het niet meer kreeg Afgod[/quote]

Misschien toch door die suikers dan. Daar schijnen sommige kinderen ook erg ADHD van te worden. Clown

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:51

Lucerne.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:40

Isabonny schreef:
Ik heb vroeger ook bietenpulp gevoerd op aanraden van zo'n "boertje" .
En dan moest ik Muesli erbij voeren zodat mijn paardje alles binnenkreeg wat ze nodig had aan vitaminen. Zo spaarde ik me de opslag voor hooi uit, want ik had niet zoveekl opslagruimte. Om te knabbelen had ze haar stro.

En daar at ze dan ook behoorlijk veel van, want een paard heeft nu eenmaal iets te knabbelen nodig. Allen geen bergen stro, maar hooi! Die bietenpulp was dan wel buikvulling, maar lang niet voldoende om de dag er mee rond te komen. Maar daar kwam ik pas later achter...dat ouwe boertjes niet altijd gelijk hebben.

Mijn B-pony, die ik namelijk later kocht, zette ik automatisch ook op dit voer. Met inrijden was er echter geen land met haar te bezeilen. Totdat de instructrice vroeg wat ik haar voerde. Toen ze van de pulp hoorde, zei ze meteen; Voer haar dat maar niet meer, voer maar gewoon hooi!. Die krijgt veel te veel energie binnen. Dus, ook hetgeen mensen zeggen, dat er helemaal niet meer veel suiker, dus ook niet veel energie in de pulp zit, neem ik niet meer voor waar aan. Het mag dan wel het afvalproduct van de suikerbiet zijn, er zit toch veel te veel suiker in voor sobere paardenrassen. Mijn e-pony heeft altijd wat meer energievoer nodig gehad, dus die kon het hebben. Maar ik raad pulp in ieder geval af voor de sobere ponyrassen.

Het ligt maar helemaal eraan wat je met je paard wilt gaan doen, hoe vaak je hem rijdt en wat voor type paard je hebt. Het ene paard heeft meer energierijke aanvulling nodig dan de andere.
Mjn recreatiepaarden krijgen naast hun weidegang/ of hooi als ze alleen op de uitloop staan, een handje muesli zonder haver. Bij regelmatiger gebruik van de paarden, krijgen ze ook meer muesli.

Bietenpulp is juist geschikt voor sobere ponyrassen, bietenpulp is geschikt voor alle paarden. Maar het is wel zo dat het niet geschikt is als ruwvoer, maar het is echt geweldig om een klein deel van het krachtvoer te vervangen. De meeste paarden worden er veel minder druk van, maar het geeft toch genoeg energie.