Dierenartskosten stal vs weide paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Dierenartskosten stal vs weide paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:40

Ik vraag me iets af, en jullie ervaringen kunnen me hier vast bij helpen.
Ik wil graag weten of er een duidelijk verschil is in de blessures dus da kosten tussen weidepaarden en stalpaarden..

Ik zal met mijn eigen ervaring beginnen..
Ik heb mijn poown 24/7 buiten staan, en heb het afgelopen jaar nog geen da kosten gehad (muv inentingen natuurlijk)

Alvast bedankt voor jullie ervaringen..

(Het is echt niet de bedoeling een topic te beginnen met een welles/nietes discussie over 24/7 weidegang of niet.. daar zijn er
al genoeg van hier op bokt. Ik ga er van uit dat iedereen de best beschikbare optie voor zijn paard kiest)

Anoniem

Re: Dierenartskosten stal vs weide paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:41

dat kun je gewoon zo nooit stellen...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:43

Iemand kan net zoveel pech hebben wanneer zijn paard 24/7 in de wei staat of juist 's nachts op stal. Dus daar is geen verschil in denk ik.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:53

Toen mijn paard 1 jaar op een manege stond is de dierenarts 11 keer moeten komen op een jaar tijd. Stalbenen, algemene griep onder de paarden omdat niet iedereen geënt had en ik toen ook nog niet omdat ik ze net had, schimmel, een vreemd paard bij haar op de wei gezet wat geëindigd is in een moordpartij, slecht voer gekregen van de stalbaas en daardoor ziek geworden etc etc.

Nu sta ik al bijna 3 jaar op een wei en de dierenarts is muv inentingen voor Amore nog maar 4x geweest. 1 maal verstopping, 1 maal koliek, 1 maal schimmel, 1 maal open vleeswond van op haar eigen voet te gaan staan... Voor esquna is de DA nog maar 1x geweest voor een hoefblijn. Voor Zyta nog nooit.

Dus ja, in mijn omgeving valt het wel op dat als een paard op de wei staat dat deze minder blessures of ziektes heeft dan toen ze op stal stonden.

Kan toeval zijn, kan waarheid zijn, wie gaat het zeggen? Voor mij is het verschil er wel! Ik heb nu ook wel geluk dat ik op een grote weide sta en de veiligheid van mijn paarden zelf zo goed mogelijk regel en dat alle paarden overeenkomen, dus blessures zijn bij ons zeldzaam.

edit: ik ga niet te luid roepen dat ik hier geluk mee heb of straks vind ik 3 kreupele paarden op de wei Huilen van het lachen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:55

Mijn paarden staan deels snachts binnen en deels snachts buiten,de ene wel de andere niet,heeft te maken met het werk dat ze doen,of ze een jong veulen aan de voet hebben ,en het weer.
Maar ik merk geen verschil met diegene die heel de zomer buiten blijven en diegene die binnen komen,ook niet met die moeten werken die voor de fok dienen,en ook niet met de jonge paarden,buiten dat de jongeren wel eens te brutaal spelen,en dan tja..

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:57

Ik denk dat dierenarts kosten met veel verschillende factoren te maken heeft dat je daar geen vergelijk in kunt maken. Eerder met de gesteldheid van je paard. Sommige paarden zijn bijvoorbeld wat klunsiger dan andere.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:57

Toen mijn pony nog op de manege stond ('s zomers 24/7 wei, 's winters 24/7 stal) was ze regelmatig kreupel, heeft ze een ontstoken been gehad en maandagziekte. Ook had ze snel last van haar spieren. Sinds een jaar of 6 staat ze op een pensionstal ('s zomers 24/7 wei, 's winters alleen 's nachts stal) en ze heeft een draadwond gehad maar verder niets noemenswaardigs.. Mijn andere pony (heeft tot nu toe hele jaar door 24/7 buiten gestaan) heeft tot nu toe nog nooit iets gehad.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:51

Dit is dus een onzintopic in mijn optiek.. Zoveel is van toeval afhankelijk.

Ik heb twee paarden. De ene 's nachts op stal, de andere dag en nacht buiten (hiervoor heb ik afhankelijk van de voorkeur van het paard gekozen).

Lan (op stal) is een paar keer verkouden geweest en heeft een sarcoid gehad. Die weghalen was heel duur. Maar verder had / heeft ze niks, en is ze goed gezond.

Wiz (dag en nacht op de wei) heeft 4 jaar niets gehad waarvoor een veearts nodig was, en in één jaar was het raak. Hij kreeg toevallig een trap die verkeerd uitkwam. Klein wondje. Werd botvliesonsteking. Kliniek en verplicht op rust. Duur. 4 maanden daarna had hij een infectie waarvan ze de veroozaker niet konden vinden. Half dood naar de kliniek gereden. Voor de dood weggesleept. Ook duur. Verschil???? Is er niet. Toeval.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:11

Ik denk dat wanneer een paard gehouden wordt zoals hij/zij gehouden wilt worden, dat het de geestelijke gesteldheid van het paard ten goede komt en dat dit ook doorvloeit in lichamelijke gezondheid.

Om een voorbeeld te noemen van mijn paard: stond afgelopen winter hele dag op stal, terwijl hij gewend was om altijd aantal uren buiten te komen. Ik kreeg een paard wat geestelijk gewoon niet lekker in zijn vel zat en lichamelijk allerlei kwalen begon te vertonen. Niet lekker in vacht, niet lekker willen lopen etc etc..

Ik ben verhuisd naar een stal waar hij volop weidegang krijgt en ik heb een 100% gelukkig paard. Hij vertoont veel meer looplust, eetlust is terug en hij oogt gelukkiger.

Ik denk dat het paardafhankelijk is. Er zijn paarden die gelukkig zijn met een stalleven en daar nooit iets hebben, er zijn paarden die gelukkig zijn om 24/7 op land te staan en hebben nooit wat..

Maar zet je een "stalpaard" op de weide, waar hij doodongelukkig is. Dan weet ik zeker dat dit doorspeelt in de gezondheid.

Dus ik denk dat je niet algemeen kan stellen dat weidepaarden minder de DA zien en gezonder zijn dan stalpaarden. Ik persoonlijk denk dat het paardafhankelijk is, of paard wordt gehouden op de manier waarop hij/zij gelukkig is.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:55

Mijn pony's/paarden hebben altijd thuis gestaan in inloopstal of half open stal. Overdag op wei, 's aovonds op stal/ in uitloop.

Mijn Ijslander kwam van een half open stal bij mijn Opa naar een binnenstal op de manege en werd daar dampig; allergisch voor stof en ammoniakgeuren (die daar overvloedig hingen) Boos! . Was Opa niet verhuist en was hij kunnen blijven staan in zijn eigen wei, was het waarschijnlijk nooit gebeurd.

Tja, het heeft gelegen aan het gestel van het paardje, maar zolang ik ze nu aan huis kan hebben staan, gaat er alleen in noodgevallen een staldeur dicht.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:02

Mijn ene pony (die al 16 is) heeft haar hele leven 24/7 buiten gestaan. (wel een paar keer korte tijd verkocht-weer terug gekomen, waar ze wel op stal stond). Pony heeft bijna nooit wat gehad, en ook maar zelden een da langs hoeven laten komen. 1x last van haar rug, waar we nu een zalfje voor hebben als ze er weer last van krijgt, 1x voor een hoestje, en pas 1x voor hoefbevangen (waar we wel voor 600,- aan medicijnen konden uitgeven..)
Best netjes dacht ik zo.
Voor mn shetje (van 4 jaar) is er 1x een da langsgeweest omdat hij in de omheining had gezeten, maar hoefde niet gehecht te worden.