Ik denk dat wanneer een paard gehouden wordt zoals hij/zij gehouden wilt worden, dat het de geestelijke gesteldheid van het paard ten goede komt en dat dit ook doorvloeit in lichamelijke gezondheid.
Om een voorbeeld te noemen van mijn paard: stond afgelopen winter hele dag op stal, terwijl hij gewend was om altijd aantal uren buiten te komen. Ik kreeg een paard wat geestelijk gewoon niet lekker in zijn vel zat en lichamelijk allerlei kwalen begon te vertonen. Niet lekker in vacht, niet lekker willen lopen etc etc..
Ik ben verhuisd naar een stal waar hij volop weidegang krijgt en ik heb een 100% gelukkig paard. Hij vertoont veel meer looplust, eetlust is terug en hij oogt gelukkiger.
Ik denk dat het paardafhankelijk is. Er zijn paarden die gelukkig zijn met een stalleven en daar nooit iets hebben, er zijn paarden die gelukkig zijn om 24/7 op land te staan en hebben nooit wat..
Maar zet je een "stalpaard" op de weide, waar hij doodongelukkig is. Dan weet ik zeker dat dit doorspeelt in de gezondheid.
Dus ik denk dat je niet algemeen kan stellen dat weidepaarden minder de DA zien en gezonder zijn dan stalpaarden. Ik persoonlijk denk dat het paardafhankelijk is, of paard wordt gehouden op de manier waarop hij/zij gelukkig is.