Te veel gras voor 2-jarige?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Te veel gras voor 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:03

Hoi,
Ik heb een nieuwe weide gehuurd, deze weide hebben we vorige week afgezet. Sinds woensdag 6 augustus staat mijn 2-jarige welsh hengst hierin.
De weide is ieder jaar gehooid geweest, maar dit jaar niet meer. Er staat dus behoorlijk wat gras op. Na 3 dagen op deze weide gestaan te hebben, is Romeo al aardig wat bijgekomen...
Ik weet wel van wat een paard ziek kan worden, maar bij dit had ik toch vragen...
Paarden kunnen hoefbevangen geraken door te veel (vooral voorjaars-)gras te eten, maar kan het in dit geval ook kwaad voor mijn pony?
Wat raden jullie aan? Kan ik het best verdelen door hem afwisselend op de volle wei te zetten en dan ook eens op een wei met amper gras?
En wat kan ik best doen met het voer? Normaalgezien krijgt hij 1 schepje zemelen en 1 schepje traditional(weet niet hoe het in Nederland genoemd wordt, maar ik weet er geen andere naam voor Bloos Soms zeg ik ook wel gewoon mengeling. Het is in ieder geval zonder haver).
Doordat hij nu voldoende gras heeft, ben ik overgegaan op 1 handje mengeling. Aangezien zemelen slechts buikvulling is, leek het me beter om hiermee te stoppen zolang hij op die volle weide staat.

Alle hulp is welkom Knipoog

sander_lotte

Re: Te veel gras voor 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 09:11

Edit: Romeo staat niet 24/24 op de weide, maar enkel overdag. Dit is van 9 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds ongeveer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:59

Ik zou Romeo niet om en om op een volle en dan weer op een kale weide zetten. Beter kun je met een schrikdraadje strookbegrazing gaan doen en elke dag een reepje gras erbij geven.
Op die manier voorkom je ook dat ze het hoge gras vertrappen en het daarna slecht willen eten.
Ik denk dat je bij een 2 jarige niet zo heel erg bang voor hoefbevangenheid hoeft te zijn, tenzij hij veel te dik is. Verder hoef je nauwelijks biks/krachtvoer bij te voeren. Pas als er geen voedingswaarde meer in het gras zit of als het gras op is kun je weer gaan bijvoeren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:29

Ik sluit me bij romeorowan aan. Zet een klein stukje af en verplaats elke dag de stroomdraad een stukje. Heb ik ook gedaan, omdat ze me de hele wei platwalsten en vervolgens alles volpoepten en niks meer van het platgewalste gras wilden eten.

De ene dag veel en de andere dag bijna niks te eten geven geeft volgens mij een grotere kans op koliek dan gewoon elke dag eenzelfde portie erbij geven.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 22:33

Ah ok, ik maakte me er gewoon wat ongerust om, vooral omdat hij de laatste tijd altijd op een kale weide heeft gestaan en gewoon fatsoenlijk bijgevoederd werd. Hij heeft in lange tijd dus niet meer zo veel gras gegeten.
Maar ik zal hem gewoon op die weide laten staan, dan kan de kale weide ook herstellen. Voor alle zekerheid houd ik hem toch in het oog Knipoog
Bedankt in ieder geval!

Edit: nog even een edit ivm die strookbegrazing. De weide is 23 are groot, maar we hebben hem al in 2 verdeeld. Hij staat nu dus op zo een 11 are gras. Is het, ook al is de wei al in 2 verdeeld, nog beter met die strookbegrazing?

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:35

hij lotte,
zoals ik vroeger aanhaalde wordt hier ook vermeld. die strook begrazing.

Verder super zeg dat je een wei gevonden hebt! ik vroeg me al af waar romeo naar toe was (waar is die wei (pb me maar als je wilt)

verder zou ik romeo ook niet alles geven. Een paardje dat lang op een "kale" wei stond en dan veel gras krijgt hebbe meestal de neiging zoveel mogelijk gras binnen te spelen. ik weet nu nie of dat een optie is , maar nu in de vakantie denk ik wel nog.
zet hem er pas om 12 u op of om 14 u, tot 18u want ineens veel gras is ind slecht, hoefbevangen zal romeo niet meteen worden, want dan moet je paard echt moddervet zijn, nu sommige paarden kunnen dit ook worden door de eiwitten in het gras maar meestal worden ze HFBV door echt VET te zijn, en dat is romeo niet. Ook niet gealarmeerd worden als hij wat bijkomt, dit is natuurlijk normaal, en kan eigelijk geen kwaad aangezien romeo nog stilstaat en niet bereden of dergelijke wordt.

ik zou ind de wei in twee verdelen en dan per twee meter (licht eraan hoe breed de wei is) opschuiven. Wat je hier ook mee wint is dat romeo niet zomaar overal gaat mesten, als je per stuk opschuift, hij gaat dan op kale gebied mesten en meestal terug naar die plaatsen terug gaan, als je hem meteen de hele wei geeft dan gaat hij hoogstwaarschijnlijk overal gaan mesten (op meerdere plaatsen) een paard eet meestal zeker niet in een straal van een Meter rond zijn mest. (+-) en dan verlies je die stukjes gras ook nog eens, ook als je de mest weghaalt zal een paard nog niet daar gaan eten ivm de geur.

wens je succes met je wei en romeo ! xx ik Haha!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 11:59

Heey,
ik weet niet wanneer je dat gezegd hebt van die strookbegrazing, maar dat doet er niet echt toe Haha!
Romeo staat hier nog altijd heeeel kortbij. Vanaf de straat kan je hem, als je goed kijkt, zelfs zien staan Knipoog
Het is de wei waar we Sander gingen longeren... Zoals ik al zei is het een weide van 23 are, maar die hebben we in 2 verdeeld. Romeo krijgt sowieso dus niet alles. Ik wil hem op deze weide laten staan, en dan kan ik hem daarna op het ander stuk zetten(wel niet vlak achter elkaar).
Die wei blijft in ieder geval in 2 gedeeld. Romeo heeft nu op 1 helft zelfs meer gras dan op de 'oude' weide. Op die oude weide staan vooral bomen en struiken... De nieuwe weide is enkel gras. (Schaduw heeft hij voldoende, want de weide ligt in het bos, maar in de weide zelf zijn geen bomen)

Romeo is altijd vrij kieskeurig geweest ivm het plaatsen van zijn mest. Op de oude weide had hij ook altijd 1 plaats waar hij ging mesten, die weide heeft hij ook in 1 keer gekregen. Als ik die strookbegrazing beter doe omwille van de mest, dan kijk ik liever eens hoe Romeo het oplost. Als hij inderdaad 'overal' gaat mesten, kan ik nog strookbegrazing doen in de andere helft van de wei.