Paard met een sarcoid! Wat kunnen we hier nog aan doen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

avensis

Paard met een sarcoid! Wat kunnen we hier nog aan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 09:56

Ik heb een 10 jarige haflingermerrie op stal staan die een gezwel heeft in haar lies (sarcoid).
Zij is behandelt met liverpoolzalf door de dierenarts met als resultaat dat dat ding in no-time 3x zo groot is geworden...
Nu heeft de dierenarts contact gehad met die da in Engeland en aan de hand van de foto's die gedurende de behandeling zijn gemaakt is geconstateerd dat het een behoorlijk agressieve vorm is en verder behandelen zou ook het gevolg kunnen hebben dat die tumor er nog heftiger op gaat reageren...
De mogelijkheden van event. verder behandelen zijn bestralen en dan de nieuwe tumoren die in de wondrand gaan ontstaan bevriezen, maar de kans dat dit goed gaat lukken is niet heel groot en daar komt bij dat het ook behoorlijk kostbaar is...
Een andere optie is nu gewoon niks meer doen en letterlijk kijken waar het schip strand... risico is dat de tumor een lymfeklier of bloedvat meepakt met als gevolg een chronisch dik been en alle gevolgen van dien.

Wie o wie heeft hier ervaring mee of kan me vertellen wat we moeten doen??
Laatst bijgewerkt door avensis op 09-08-08 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

EeCee

Re: Paard met een sarcoid! Wat moeten/kunnen we nog hieraan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:08

Bij mijn vorige paard is de diagnose sarcoidoses helaas veel te laat gesteld. Deze diagnose kreeg ik toen ik na een jaar aanmodderen uiteindelijk naar Utrecht ging. Ik heb hem daarna 3/4 jaar op pretnisolon en steroiden gehad. De arts daar gaf me een 50/50 kans maar helaas zat mijn ruin bij de verkeerde 50.

Misschien kun je diverse klinieken bellen voor informatie over behandelingen. Waarschijnlijk zijn er nu veel betere behandelingen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:16

Er is een verschil tussen sarcoiden en sarcoidosis. Helaas heeft een van mijn paarden het allebei gehad. Sarcoidosis is een autoimmuun reactie tegen de huid op basis van een prikkel. Sarcoiden zijn huidtumoren, zoals die bij jou TS. Bij die van mij hebben ze hem bevroren en die is niet meer teruggekomen. Hij had een tumor op het bovenste gedeelte van zijn voorbeen.
Naar ik heb begrepen zijn er op dit moment hele goede resultaten met inspuiten met BCG of Cisplatin mogelijk in combinatie met bevriezen. Als ik jou was zou ik naar een grote kliniek gaan zoals de Universiteitskliniek in Utrecht. daar zijn ze op de hoogte van de laatste onderzoeken. Normaliter kom ik er niet graag, maar voor dit soort zaken zou ik er zeker heen gaan.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:21

Nikka, bedankt voor de uitleg! Ik heb toendertijd (2001) niet verder gezocht naar informatie tussen die twee, sarcoiden en sarcoidosis Knipoog .

Dan hoop ik zeker dat TS een goede behandling gaat vinden!

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:27

Nikka schreef:
Bij die van mij hebben ze hem bevroren en die is niet meer teruggekomen. Hij had een tumor op het bovenste gedeelte van zijn voorbeen.

Er zijn verschillende soorten sarcoiden, Had die van jou ook zo'n rare bloederige homp?

Nikka

Re: Paard met een sarcoid! Wat moeten/kunnen we hier nog aan doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:34

Klopt er zijn verschillende soorten. Hebben ze bij die van jou een biopt (stukje eruit gehaald) genomen? Die van mij was een plat ding zonder haar wat snel openging. Er is de laatste jaren heel veel onderzoek gedaan en er zijn toch wel nieuwe technieken ontwikkeld. Ik sprak namelijk een DA erover die veel onderzoek had gedaan.

@ Equinecoach: jij bent de 1e die ik tegenkom die een paard met hetzelfde heeft gehad. Schijnt vrij zeldzaam te zijn. Ik heb ook een half jaar zitten tuttelen met prednison. Kwam bij mevr. Sloet op de Universiteitskliniek en die zei in een zin: gewoon ervan af blijven. Dat is moeilijk! Maar goed alle mogelijk prikkelende factoren weggehaald, niet meer geschoren, niet meer gewassen enz enz. Hij is nu al jaren goed op dit vlak, dus het kan ook anders.

EeCee

Re: Paard met een sarcoid! Wat kunnen we hier nog aan doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:01

@Nikka, dat zeiden ze toen in Utrecht ook. Het zat toen ik daar kwam al op z,n hele linkerachterbeen en hij had veel gewicht verloren. Omdat de DA er ook geen ervaring mee had en dus ook niet eerder die richting op dacht heb ik in het begin er zelf cebacil (?) op gedaan en allerlei andere schimmelmiddeltjes, antibiotica's ed. Uiteindelijk, na bezoek in Utrecht, ben ik met prednisolon en steroiden verder gegaan. Mocht niet baten, het leek alsof het naar binnen was geslagen en m,n ruin werdt steeds magerder en chagerijniger. Kon alleen nog een stapritje naar buiten en was daarna heel moe... Na een driekwartjaar behandelen en geen resultaat zien vondt ik het wel genoeg. M,n ruin ook, daar ben ik van overtuigt. Bloos

Fijn dat het bij jouw paard is overgegaan!

Avensis, bij jouw paard is het dus een beter te behandelen vorm, hé! Sorry dat ik mijn verhaaltje even optik in jouw topic, ik heb het eigenlijk nooit eerder vermeld op bokt omdat ik het nooit tegenkwam en dus ook het verschil niet helemaal wist. Bloos

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:51

Equinecoach schreef:
Avensis, bij jouw paard is het dus een beter te behandelen vorm, hé! Sorry dat ik mijn verhaaltje even optik in jouw topic, ik heb het eigenlijk nooit eerder vermeld op bokt omdat ik het nooit tegenkwam en dus ook het verschil niet helemaal wist. Bloos

Helemaal niet erg! Ik wil er juist zoveel mogelijk info over horen.. Ik was het al van plan maar ga nu zeker weten maandag contact zoeken met Utrecht. Onze eigen da zegt dat omdat de reactie op die chemo-achtige zalf zo heftig is dat er niet echt meer wat te doen is maar het lijkt me een goed idee om eens de mening van een andere da te horen...

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 22:35

We gaan donderdag met het paard naar Utrecht. Ze gaan daar waarschijnlijk de sarcoid inspuiten met BCG.
Laatst bijgewerkt door avensis op 12-08-08 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:36

Veel succes!

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 22:37

Thanx!

Tannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:06

Er is een tumorzalf uit Amerika waar mee al een paar goede resultaten zijn geweest. Er is tot nu toe maar één dierenarts in Nederland die het spul importeert en er met paarden mee werkt. Ik ben bezig met een kat met een enorm grote, vieze tumor en het doet zeker wat. Google maar eens, het heet Neoplasene.