Ben beetje pissig.... Enting Equillis Prequenza Te

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Ben beetje pissig.... Enting Equillis Prequenza Te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:54

Afgelopen maandag zijn mijn paarden geënt (Influenza/Tetanus) met Equillis Prequenza Te van Intervet.
Gisteren was m'n ene paard niet goed. Koliekerig, niet eten, verhoogde temperatuur, lopen alsof hij een hoefzweer heeft/dronken is en staan alsof hij hoefbevangen is. Dus de dierenarts laten komen. Ik dacht zelf dat hij wellicht hoefbevangen was geworden (al mag joost weten waarvan). Maar eigelijk rijmden de symptomen niet allemaal daarmee. Maar goed, de DA dacht ook dat hij hoefbevangen was. Ik zei nog tegen d'r: kan het niet van de enting komen. Nee, dat kon niet. Dus paard op de pijnstillers en paard is weer goed.

Vandaag kijk ik weer naar m'n paard en ik denk: die is niet hoefbevangen. Tis echt iets anders. De symptomen rijmen niet; het paard liep weer beter, maar at niet. Dus ik maar es op internet zoeken naar de bijwerkingen van de enting.
Daar staat:
"Een diffuse, harde of zachte zwelling (maximale diameter 5 cm) kan voorkomen, afnemend binnen 2 dagen. Pijn op de injectieplaats kan af en toe voorkomen. In sommige gevallen kan koorts voorkomen gedurende 1 dag, in uitzonderingsgevallen gedurende 3 dagen.

Indien u ernstige bijwerkingen of andersoortige reacties vaststelt die niet in deze bijsluiter worden vermeld, wordt u verzocht uw dierenarts hiervan in kennis te stellen."

Dus het leek me in eerste instantie niet dat die enting iets met dat paard te maken had. Maar toch eens even bokken op de merknaam.
En vervolgens vind ik dit:

[MD] vreemde reactie op inenting influenza ?!
[MD] vaccinatie met prequenza te
[MD] Paard niet goed door enting, ervaring?
[MD] Allergische reakties na het inenten
MarvanTom @ [HK] Oeverloos Ouwehoerende Outsiders Part 1
[KS] merrie heeft veulen verworpen
knuffelkont @ [WN-ITP] Wiz op Hochmoor, het gaat gelukkig beter!

Een hele waslijst dus van mensen die soort gelijke ervaringen hebben met deze entstof!!!!!

En nog erkent de fabrikant het niet!!!
Citaat:
Volgens de fabrikant ben ik de enige met deze klachten

Citaat:
Ik heb de fabriek gebeld deze reageerden nogal vreemd, maar twee dagen later had ik mijn DA aan de telefoon, er moest bloed van mijn paarden getapt worden. En 14 dagen later weer. Uitslag was dat ze zeer sterk reageerden op het middel, maar ze hadden de productie even stil gelegd ivm de vreemde verschijnselen van mijn paarden. Het wordt nu dus toch weer gebruikt. De fabriek heeft de kosten van de behandeling voor deze paarden betaald! Dus volgens mij is er iets met dit middel niet goed.

En nog wordt de bijsluiter niet aangepast!!!
Citaat:
Wat ik verder ook wel kwalijk vindt is dat er in de advertentie van dit vaccin staat "kent geen vervelende bijwerkingen". Er zijn zeer zeker vervelende bijwerkingen!

Citaat:
De datum waarop de bijsluiter voor het laatst is herzien:
11.07.2008
http://www.emea.europa.eu/vetdocs/vets/ ... enzaTe.htm

En nog zijn daar de dierenartsen niet van op de hoogte!!!
Citaat:
....mijn DA weer gebeld. Die had nog nooit zo'n reactie op influenza gezien, ook nog nooit van gehoord.

Ik baal er goed van iig. Paard voelt zich niet fijn. Baasje voelt zich niet fijn. Portomonee voelt zich niet fijn.

Pauline

Re: Ben beetje pissig.... Enting Equillis Prequenza Te

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:34

Jeetje wat een verhaal, ik ben blij dat je het zo post! Maar voor jou en je paard vervelend. Ik zou toch die kosten proberen te verhalen bij de fabrikant, komop zeg. Ik weet niet of je verzekerd bent maar wellicht vindt de verzekering het een leuke uitdaging om die kosten bij de fabrikant te verhalen?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:17

Verzekerd ben ik niet; paard in kwestie is 22 jaar. Maar de verzekering heb ik idd al gemaild. Ik vind dat het gewoon in de bijsluiter behoort te staan en dat DA ook moeten weten dat dit soort bijwerkingen op kunnen treden. Een enting heeft "elk" paard toch minimaal één keer per jaar nodig.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:12

Volgende keer een ander merk proberen!Mijn paard wordt altijd met Duvaxyn geent.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:15

das wel raar, ik herken het en als ik nu zo terug denk, is die van mij destijds daar ook mee geent, maar zelf heb ik er nooit aangedacht. Ik ben een maand aan het dokteren geweest en uiteindelijk is er niets uitgekomen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:17

Vonnie84 schreef:
Verzekerd ben ik niet; paard in kwestie is 22 jaar. Maar de verzekering heb ik idd al gemaild. Ik vind dat het gewoon in de bijsluiter behoort te staan en dat DA ook moeten weten dat dit soort bijwerkingen op kunnen treden. Een enting heeft "elk" paard toch minimaal één keer per jaar nodig.

Misschien moet je dat laatste ook eens in twijfel trekken en er een onderzoekje aan wagen? Scheelt waarschijnlijk nog meer in ieders gezondheid Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 17:58

@ taverno: het rare is dat ze vorig jaar ook zijn geënt met exact dezelfde stof. En toen was er niets aan de hand. Over Duvaxyn zijn ook verhalen over bijwerkingen. Dus een andere stof geeft niet persee garantie.

@ piewie: dat bedoel ik. Je bent een hoop kosten kwijt en je weet nog niets. En vervolgens blijkt het gewoon door de enting te zijn. Daar doel ik ook op met dit topic.
Kijk, dat m'n paard ziek wordt is niet leuk. Maar na 2 dagen is dat weer weg en iedereen is wel eens ziek. Dat is echt het probleem niet, mits je paard niet doodziek wordt of het iets blijvends is. Het probleem vind ik gewoon dat zoiets in een bijsluiter behoort te staan en dat dierenartsen hiervan op de hoogte behoren te zijn. Want aan onnodig gepieker en onderzoek, heeft niemand wat.

@Rosita: dat is weer een ander hoofdstuk. Ik bedoel gewoon: een enting is een zo normaal (verplicht op veel stallen en voor wedstrijdpaarden) iets.

Paard was trouwens gisteren al weer een heel eind de oude.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:41

Er zijn altijd mensen of dieren die allergisch kunnen reageren op wat voor een entstof dan ook.
Ik denk dat je bij elke entingen met wat voor een stof dan ook zult moeten oppassen.
in onze praktijk enten we al jaren met Prequenza (ook mijn eigen paarden) en nog nooit één met problemen gehad,.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:43

Inderdaad, er zijn altijd mensen, dieren etc. die allergisch reageren op een enting.

Het is dan niet de ziekte, maar het oplosmiddel waar ze allergisch voor zijn. Het is immers een dood vaccin en daar kunnen ze niet ziek van worden, het oplosmiddel wel (mits ze daar dus allergisch voor zijn)

Nou weet ik niet of dit bij paarden ook mogelijk is, maar bij honden spuiten we eerst een injectie dexamethason en een uur later enten we de hond.
De dex. houdt de allergische reactie tegen en zo gebeurd er niets.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 19:06

Wij weten dat het idd als reactie kan voorkomen op een enting.

Desalniettemin Enten wij er gewoon mee. Hebben er nog nooit een reactie op gehad in de praktijk. Ben bang dat het voor jouw gewoon hele vervelende pech is, hopelijk geneest je paard heel snel en houd ie er niets aan over.

Ik neem aan dat je dierenarts toch wel beetje tegemoet komt in de behandelingskosten?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:48

He Vonnie,

Das niet zo mooi. Ti is afgelopen donderdag gevaccineerd met dit middel. Tot op heden een problemen.
Ze heeft normaal altijd Equilis Resequin (das incl rhino), waar ze geen reactie op krijgt. Welke DA had je laten komen (stuur ff pm). Vind 't wel raar dat ze verder gaat zoeken, want de meest voor de hand liggende is inderdaad een reactie op de entstof.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:57

Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie momenteel.
Ben net ab en pijnstillers gaan halen. Ze is lusteloos en erg zielig, flinke zwelling in haar hals waar je absoluut niet aan mag komen.
Ik twijfel nu ook om onze ruin omdat die gister dus 'op eieren liep ' maar dat kan ook zijn omdat zijn ijzers eronder uit zijn. ik zal het eens goed in de gaten houden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:35

Allergische reactie of niet, dit hoort zeker wel in de bijsluiter vermeld te worden!
Ik vind het ronsuit schandalig dat daar niks van vermeld wordt!
Zelfs niet als de fabricant op de hoogte is en de productie van het middel zelfs al een keer is stopgelegd!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 20:20

timokyana schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie momenteel.
Ben net ab en pijnstillers gaan halen. Ze is lusteloos en erg zielig, flinke zwelling in haar hals waar je absoluut niet aan mag komen.
Ik twijfel nu ook om onze ruin omdat die gister dus 'op eieren liep ' maar dat kan ook zijn omdat zijn ijzers eronder uit zijn. ik zal het eens goed in de gaten houden.

Wanneer zijn ze geënt? Die van mij waren op maandag geënt en donderdag had het paard echt de symptomen. De dag erop was het al minder. En zaterdag was hij alweer normaal.
Zijn die van jou in de hals geënt? Want dat is sowieso af te raden (idd vanwege zwellingen).

@ Raja: idd, dat vind ik dus ook. En met dit topic hoop ik iig dat er meer mensen op de hoogte zijn. Want ik geloof niet dat de fabrikant het in de bijsluiter gaat plaatsen, want dan hadden ze het wel eerder gedaan. Ik heb ze iig een mail gestuurd.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:40

Mijn paard is er in januari ook mee geent. Op maandag geent en op woensdag liep ie heel stijf aan het been waar die geent was en de dag daarna liep ie nog rotter. In stap. Na een week was het weer over. Maar ik heb hem al 16 jaar en dit was de eerste keer dat hij een reactie na de enting kreeg. En het was ook de eerste keer met die entstof. Ik heb hem niet getemperatuurd dus ik weet niet of hij ook koorts had.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:59

Enten in een been???

Ken veel plaatsen om een paard te enten, met allemaal voors en tegens. maar Enten in een been heb ik nog nooit gehoord!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:37

Hij was niet in het been zelf geent, maar in de borst aan linkerkant, en linkerbeen was stijf daarna.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:47

Ah oke.

Dan snap ik het.