Gisteren was m'n ene paard niet goed. Koliekerig, niet eten, verhoogde temperatuur, lopen alsof hij een hoefzweer heeft/dronken is en staan alsof hij hoefbevangen is. Dus de dierenarts laten komen. Ik dacht zelf dat hij wellicht hoefbevangen was geworden (al mag joost weten waarvan). Maar eigelijk rijmden de symptomen niet allemaal daarmee. Maar goed, de DA dacht ook dat hij hoefbevangen was. Ik zei nog tegen d'r: kan het niet van de enting komen. Nee, dat kon niet. Dus paard op de pijnstillers en paard is weer goed.
Vandaag kijk ik weer naar m'n paard en ik denk: die is niet hoefbevangen. Tis echt iets anders. De symptomen rijmen niet; het paard liep weer beter, maar at niet. Dus ik maar es op internet zoeken naar de bijwerkingen van de enting.
Daar staat:
"Een diffuse, harde of zachte zwelling (maximale diameter 5 cm) kan voorkomen, afnemend binnen 2 dagen. Pijn op de injectieplaats kan af en toe voorkomen. In sommige gevallen kan koorts voorkomen gedurende 1 dag, in uitzonderingsgevallen gedurende 3 dagen.
Indien u ernstige bijwerkingen of andersoortige reacties vaststelt die niet in deze bijsluiter worden vermeld, wordt u verzocht uw dierenarts hiervan in kennis te stellen."
Dus het leek me in eerste instantie niet dat die enting iets met dat paard te maken had. Maar toch eens even bokken op de merknaam.
En vervolgens vind ik dit:
[MD] vreemde reactie op inenting influenza ?!
[MD] vaccinatie met prequenza te
[MD] Paard niet goed door enting, ervaring?
[MD] Allergische reakties na het inenten
MarvanTom @ [HK] Oeverloos Ouwehoerende Outsiders Part 1
[KS] merrie heeft veulen verworpen
knuffelkont @ [WN-ITP] Wiz op Hochmoor, het gaat gelukkig beter!
Een hele waslijst dus van mensen die soort gelijke ervaringen hebben met deze entstof!!!!!
En nog erkent de fabrikant het niet!!!
Citaat:Volgens de fabrikant ben ik de enige met deze klachten
Citaat:Ik heb de fabriek gebeld deze reageerden nogal vreemd, maar twee dagen later had ik mijn DA aan de telefoon, er moest bloed van mijn paarden getapt worden. En 14 dagen later weer. Uitslag was dat ze zeer sterk reageerden op het middel, maar ze hadden de productie even stil gelegd ivm de vreemde verschijnselen van mijn paarden. Het wordt nu dus toch weer gebruikt. De fabriek heeft de kosten van de behandeling voor deze paarden betaald! Dus volgens mij is er iets met dit middel niet goed.
En nog wordt de bijsluiter niet aangepast!!!
Citaat:Wat ik verder ook wel kwalijk vindt is dat er in de advertentie van dit vaccin staat "kent geen vervelende bijwerkingen". Er zijn zeer zeker vervelende bijwerkingen!
Citaat:De datum waarop de bijsluiter voor het laatst is herzien:
11.07.2008
http://www.emea.europa.eu/vetdocs/vets/ ... enzaTe.htm
En nog zijn daar de dierenartsen niet van op de hoogte!!!
Citaat:....mijn DA weer gebeld. Die had nog nooit zo'n reactie op influenza gezien, ook nog nooit van gehoord.
Ik baal er goed van iig. Paard voelt zich niet fijn. Baasje voelt zich niet fijn. Portomonee voelt zich niet fijn.