Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Dat is de enige goede oplossing. Zo'n paard heeft gewoon frisse lucht nodig, en beweging. MysticTinker schreef:Zoek een buitenstal, zet je paardje lekker 24/7 buitenDat is de enige goede oplossing. Zo'n paard heeft gewoon frisse lucht nodig, en beweging.
Verder moet je oppassen met stoffige bakken en paddocks. Als het warm en droog is dan kun je beter buiten gaan wandelen met je paard ipv in een bak.
Nat hooi voeren is heel goed inderdaad. Dit moet je ook van de grond voeren, ook belangrijk.
MysticTinker schreef:Bij gas in de darmen moet je je paardje juist zoveel mogelijk beweging geven, door beweging blijven de darmen werken, en kan het gas doorstromen, maar als je een paard met gas in de darmen laat stilstaan dan krijgt ze gaskoliek. Als je bang bent dat ze buiten teveel gras eet kun je eventueel een kleiner stukje gras afzetten, of een graasmasker omdoen.
Ik ken trouwens genoeg wedstrijdpaarden die ook met slecht weer lekker buitenstaan. Dat gaat prima. Als je niet wil dat je paard nat wordt omdat je nog moet rijden dan leg je gewoon een dunne regendeken op![]()
's Winters is er minder stof, dan zal je paard er waarschijnlijk minder last van hebben. Maar dan nog is het beter om haar lekker overdag buiten te zetten, eventueel met een deken als ze geschoren is.
paarden staat meestal liever buiten als het een beetje regent dan dat ze meteen op stal moeten..
Cassano1 schreef:Ik heb drie paarden en ze hebben alle 3 stofallergie. je kan ze ook op vlas zetten, dit stoft nog veel minder dan zaagsel. En idd heel veel buitenzetten en als het stoffig niet rijden. (als je de mogelijkheid hebt om de bak te sproeien dan wel natuurlijk) En nat hooi voeren, maar dat doe je al e. Veel buiten is de beste oplossing, met of zonder deken maakt niks uit
monique29 schreef:mijn 14 jarige merrie heeft ook een stofallergie.
in het begin was het zo erg dat ik niet eens kon
rijden of longeren.ze hoeste zich helemaal kapot
zo erg was het.
nu ben ik van stal veranderd,ze staat op zaagsel krijgt nat hooi
en ze krijgt fenegriek door haar voer.
ze staat de hele dag buiten en alleen s`nachts op stal.
ze is nu zo opgeknapt dat ik zelfs weer lekker kan rijden zonder dat ze ook maar een kuchje geeft!
wat is Fenetriek en waar kun je dat halen? mywiseguy schreef:monique29 schreef:mijn 14 jarige merrie heeft ook een stofallergie.
in het begin was het zo erg dat ik niet eens kon
rijden of longeren.ze hoeste zich helemaal kapot
zo erg was het.
nu ben ik van stal veranderd,ze staat op zaagsel krijgt nat hooi
en ze krijgt fenegriek door haar voer.
ze staat de hele dag buiten en alleen s`nachts op stal.
ze is nu zo opgeknapt dat ik zelfs weer lekker kan rijden zonder dat ze ook maar een kuchje geeft!
Dat is mooi voor je paardje![]()
wat is Fenetriek en waar kun je dat halen?