Overgevoeligheid voor stof, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mywiseguy

Overgevoeligheid voor stof, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:58

Hee,, weet niet cker of het hier moet, maar denk het wel... heb hem ook bij paardenpraat staan maar hij kan beter hier!:P

Ik heb een D-pony merrie van 4 jaar oud, ze heeft ong. een jaar geleden een luchtweginfectie gehad, dat heeft de DA behandelt met ventipulmin en antibiotica. Nu ong. een jaar later hoestte ze nog steeds en hebben we het weer later controleren door de DA, nu blijkt dat haar luchtweg weer helemaal vol pus zat. Volgens de DA is ze overgevoelig voor stof en slaat dat meteen op haar luchtpijp. We hebben dat dus weer laten behandelen met ventipulmin en antibiotica. Maar maandag wou ze helemaal niet eten en was ze heel erg aan de diaree, de DA geweest en heeft haar pijnstilling gegeven omdat ze waarschijnlijk gassen in de buik had. Het gaat nu steeds beter, volgens de DA kwam dat door de antibiotica, maar ze had het al eerder gehad en de kuur was al bijna afgelopen. Maar weet iemand misschien hoe ik kan voorkomen dat ze het weer krijgt? Ze krijgt al nat hooi en ze staat ook al niet op stro maar op zaagsel ( maar volgens mij is dat net soo stoffig ). Ik heb ook een keer iets gehoord over een soort kapje ofso voor haar mond dat zegt maar de lucht filtert ( oftewel het stof er niet doorlaat)

Heeft iemand dus tips om het te voorkomen??
BTW ze is ook drachtig!

8nnemiek

Re: Overgevoeligheid voor stof, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:01

Zoek een buitenstal, zet je paardje lekker 24/7 buiten Ja Dat is de enige goede oplossing. Zo'n paard heeft gewoon frisse lucht nodig, en beweging.
Verder moet je oppassen met stoffige bakken en paddocks. Als het warm en droog is dan kun je beter buiten gaan wandelen met je paard ipv in een bak.
Nat hooi voeren is heel goed inderdaad. Dit moet je ook van de grond voeren, ook belangrijk.

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:04

MysticTinker schreef:
Zoek een buitenstal, zet je paardje lekker 24/7 buiten Ja Dat is de enige goede oplossing. Zo'n paard heeft gewoon frisse lucht nodig, en beweging.
Verder moet je oppassen met stoffige bakken en paddocks. Als het warm en droog is dan kun je beter buiten gaan wandelen met je paard ipv in een bak.
Nat hooi voeren is heel goed inderdaad. Dit moet je ook van de grond voeren, ook belangrijk.

Dat doen we inderdaad ook wel, maar als het slecht weer word gaat ze op stal, omdat ik er ook wedstrijden mee rijd. Maar ook omdat ze laatst allemaal gassen in haar buik had mag ze nu een tijdje niet soo lang naar buiten.. We voeren haar ook uit een ton zodat we zien hoeveel ze heeft gegeten.. maar ja op les en op wedstrijd kun je lang niet altijd de stof vermijden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:13

Bij gas in de darmen moet je je paardje juist zoveel mogelijk beweging geven, door beweging blijven de darmen werken, en kan het gas doorstromen, maar als je een paard met gas in de darmen laat stilstaan dan krijgt ze gaskoliek. Als je bang bent dat ze buiten teveel gras eet kun je eventueel een kleiner stukje gras afzetten, of een graasmasker omdoen.

Ik ken trouwens genoeg wedstrijdpaarden die ook met slecht weer lekker buitenstaan. Dat gaat prima. Als je niet wil dat je paard nat wordt omdat je nog moet rijden dan leg je gewoon een dunne regendeken op Lachen
's Winters is er minder stof, dan zal je paard er waarschijnlijk minder last van hebben. Maar dan nog is het beter om haar lekker overdag buiten te zetten, eventueel met een deken als ze geschoren is.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:15

Ik heb drie paarden en ze hebben alle 3 stofallergie. je kan ze ook op vlas zetten, dit stoft nog veel minder dan zaagsel. En idd heel veel buitenzetten en als het stoffig niet rijden. (als je de mogelijkheid hebt om de bak te sproeien dan wel natuurlijk) En nat hooi voeren, maar dat doe je al e. Veel buiten is de beste oplossing, met of zonder deken maakt niks uit Lachen

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:48

MysticTinker schreef:
Bij gas in de darmen moet je je paardje juist zoveel mogelijk beweging geven, door beweging blijven de darmen werken, en kan het gas doorstromen, maar als je een paard met gas in de darmen laat stilstaan dan krijgt ze gaskoliek. Als je bang bent dat ze buiten teveel gras eet kun je eventueel een kleiner stukje gras afzetten, of een graasmasker omdoen.

Ik ken trouwens genoeg wedstrijdpaarden die ook met slecht weer lekker buitenstaan. Dat gaat prima. Als je niet wil dat je paard nat wordt omdat je nog moet rijden dan leg je gewoon een dunne regendeken op Lachen
's Winters is er minder stof, dan zal je paard er waarschijnlijk minder last van hebben. Maar dan nog is het beter om haar lekker overdag buiten te zetten, eventueel met een deken als ze geschoren is.

De dierenarts was er bij geweest en die zei dat ze gassen in de darmen had, maar ze was ook heel erg aan de diaree, ze mocht dus niet eerder naar buiten voordat dat goed was, want nu staat ze wel gewoon buiten en is haar ontlasting ook gewoon goed! En ik vind het ook niet erg als ze nat word, ik bedoel ze zijn niet van suiker Tong uitsteken paarden staat meestal liever buiten als het een beetje regent dan dat ze meteen op stal moeten.. Knipoog

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:49

Cassano1 schreef:
Ik heb drie paarden en ze hebben alle 3 stofallergie. je kan ze ook op vlas zetten, dit stoft nog veel minder dan zaagsel. En idd heel veel buitenzetten en als het stoffig niet rijden. (als je de mogelijkheid hebt om de bak te sproeien dan wel natuurlijk) En nat hooi voeren, maar dat doe je al e. Veel buiten is de beste oplossing, met of zonder deken maakt niks uit Lachen

Maar dat vlas is toch best wel duur?? en als het stoffig is kun je toch ook gewoon in de wei rijden?? op het gras?

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:51

mijn 14 jarige merrie heeft ook een stofallergie.
in het begin was het zo erg dat ik niet eens kon
rijden of longeren.ze hoeste zich helemaal kapot
zo erg was het.
nu ben ik van stal veranderd,ze staat op zaagsel krijgt nat hooi
en ze krijgt fenegriek door haar voer.
ze staat de hele dag buiten en alleen s`nachts op stal.
ze is nu zo opgeknapt dat ik zelfs weer lekker kan rijden zonder dat ze ook maar een kuchje geeft!

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 16:55

monique29 schreef:
zo erg was het.
ze is nu zo opgeknapt dat ik zelfs weer lekker kan rijden zonder dat ze ook maar een kuchje geeft!

Dat is mooi voor je paardje Knipoog Haha! wat is Fenetriek en waar kun je dat halen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:04

monique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:17

mywiseguy schreef:
monique29 schreef:
zo erg was het.

Dat is mooi voor je paardje Knipoog Haha! wat is Fenetriek en waar kun je dat halen?

dat kun je bij de paardedrogist krijgen en ook wel bij paardewinkels.(divoza)
het is speciaal voor de luchtwegen,er zit knoflook in en foenergriek.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:15

Eerst moeten de longen goed schoon zijn. Dan pas kun je mijn inziens beginnen met vlas, frisse lucht, nat hooi etc.
Bij mijn pony zijn vroeger de longen doorgespoeld en ik kan niet anders zeggen het heeft echt geholpen. De pony is er enorm van opgeknapt, en verder heb ik mijn pony toen op houtvezel gezet en nat hooi gegeven. O, ja en we hebben toen het dak laten isoleren, zodat de temperatuursverschillen niet zo groot waren.

Succes!

(edit: eerst moet de pus eruit)