Het eerste topic:
[BEH] De weg van Mieke, het hoefbevangen Belgische Trekpaard*updat
Verhaal in het Kort:
Vorig jaar deze tijd werd Mieke bevangen, hoogstwaarschijnlijk al gevolg van uierontsteking. Dit is nooit bewezen, dus de daadwerkelijke oorzaak blijft voor altijd gissen.
Er werden fotos gemaakt en de diagnose was hard:
2 gekantelde hoefbenen aan de voorvoeten. De Achtervoeten waren nog wel goed.
Omdat dierenarts en eigenaar al jaren bevriend zijn, en allebei niet zomaar opgeven, werd besloten om alles uit de kast te halen en aan een risicovolle behandeling te beginnen.
De complete voorkant van de hoef is weggevreest om het hoefbeen lucht te geven en dus de druk eraf te halen. Paard werd flink op de pijnstillers en Antibiotica gehouden, omdat de hoeven ook nog redelijk onder de zweren bleken te zitten. Intussen waren de hoefbenen dóór de zool gekanteld
Toen begon het nadenken en proberen. Mieke lag in die tijd minstens 23 uur per dag, en een Belgisch trekpaard ligt zichzelf vrij snel door. Ondanks een flinke ondergrond. Dus ze MOEST in de benen, hoe dan ook.
Een ijzer zou de gevoelige zool kunnen ontzien en ervoor zorgen dat het hoefbeen vrij kwam van de grond.
Ik wist nog wel een smid die het wel wou proberen, en aangezien die van hetzelfde dorp kwam, was een samenwerkings verband snel genoeg geregeld. toen hadden we 3 mannen met kennis & gezond verstand in huis!
In het filmpje zie je het verloop van het ziektebeeld. van het moment dat ze nog 23 uur lag, tot de 1e stappen buiten, tot haar draf stukken in de wei in mei jl.
Inmiddels hebben we al zoveel trucjes uitgehaald, en iedere keer leren we nog bij met zn allen. We hebben al vaste fans, en een hele horde mensen die de verrichtingen van Mieke op de voet volgen.
De schrik was groot toen ze een tijdje geleden weer met uierontsteking stond, maar dat lijkt vooralsnog geen reactie te hebben gegeven op haar herstel van de hoefbevangenheid.
In de loop van deze week ga ik nog even een filmpje maken, en waarschijnlijk zal dan het moment dat ze weer aan het werk gaat in de kar ook nog vereeuwigd worden.
Vooralsnog ben ik er berentrots op dat iedereen mét elkaar dit voor mekaar heeft gekregen!
Team means Together Everyone Achieves More!
Het filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=n6go6gOlpzs