Huidprobleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luominen

Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:49

Een paard dat ik rijd, dus niet mijn eigen paardje, heeft een huidprobleem. Nu werd er oorspronkelijk gedacht dat ze een zonneallergie (?) had, maar doordat de plaatsen waar het zich uit amper worden blootgesteld aan zonlicht twijfel ik aan die diagnose. De problemen zitten aan haar oksels, streek op het borstbeen, aan de uier, en aan de kniegewrichten langs de binnenzijde. Het haar is weg van die plaatsen en de huid schilfert. Rond de haarwortels van haar povere maantop heeft ze deze "schilfers" eveneens.

Verder heeft ze "zwarte" plekjes verspreid over haar hoofd en enkele roze plekjes op haar oorspronkelijk zwarte neus. Het lijkt me niet besmettelijk aangezien mijn paardje in dezelfde weide rondloopt en niks problemen heeft. Ze schuurt/de en loopt nu ook met een zomerexceemdekentje op.

Foto's kan ik nog niet plaatsen, ik heb mijn eigen computer niet tot mijn beschikking. Deze komen zo vlug mogelijk, al hoop ik dat mijn beschrijving nauwkeurig genoeg is om toch al een beeld te schetsen.

Shirley_

Re: Huidprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:34

Mijn pony heeft ook wat lijkt op jouw eerste beschrijving. Daar heb ik vandaag uitslag van gekregen van de dierenarts. Het kan het zijn maar dat hoeft het niet.

Heeft ze het bij elke oksel en aan alle kniegewrichten?

Mag ik vragen hoe oud het paard is?

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:37

Sorry voor de reactie op dit oude topic van me, maar ik heb gisteren wat foto's genomen. We zijn er nog steeds niet uit. De dierenarts is enkele weken geleden geweest, maar hij relateerde dit aan haar zomerexceem.

De foto's heb ik in een linkje geplaatst voor personen die ze niet willen zien Knipoog

Foto 1 - Foto 2

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:01

Zomereczeem gaat meestal ook gepaard met ernstige jeuk: volgens mij heb jij niet vermeld dat het dier jeuk heeft..... Wat heeft de DA allemaal gedaan om tot die conclusie te komen? Hoe oud is het paard?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:27

Klinkt als een schimmelinfectie!

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:21

MadamX: Ik heb wel vermeld dat ze jeuk heeft. Zelf was ik niet aanwezig toen de dierenarts bij haar was (mijn ouders wel) en ze vertelden me dat de dierenarts haar een spuitje heeft gegeven tegen de jeuk.
Omaas: Schimmelinfecties zijn besmettelijk (toch?), en mijn paard dat bij haar staat heeft dit niet.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:40

De plekken die te zien zijn op de foto lijken heel erg op schimmel, ik zou je paard behandelen met imaverol. Schimmel is besmettelijk maar het ligt ook een beetje aan de weerstand per paard. Ik heb er nu ook eentje op stal met een paar schimmelplekjes en met mijn andere paarden is niets aan de hand.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 06:31

Luominen schreef:
MadamX: Ik heb wel vermeld dat ze jeuk heeft. Zelf was ik niet aanwezig toen de dierenarts bij haar was (mijn ouders wel) en ze vertelden me dat de dierenarts haar een spuitje heeft gegeven tegen de jeuk.
Omaas: Schimmelinfecties zijn besmettelijk (toch?), en mijn paard dat bij haar staat heeft dit niet.

Wormen zijn ook bemettelijk, zo ook schurft. Dat de één er gevoeliger voor is dan de ander, is een weerstandskwestie.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:47

Je kunt het gewoon eens behandelen met imaverol, kijken wat er gebeurt.Het lijkt idd op schimmelplekjes.
Is er wel een huidschraapseltje van gemaakt of ging de veearts er automatisch vanuit dat het door de eczeem kwam?

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 19:04

Aukelizzy schreef:
Is er wel een huidschraapseltje van gemaakt of ging de veearts er automatisch vanuit dat het door de eczeem kwam?

Nee, dat heeft hij niet gedaan.

Ik ga volgende week eens langs bij de dierenarts en dan vraag ik meteen een busje Imaverol.

Het rare is dat ze ook rare plekjes heeft aan haar oksels, lies en rond het borstbeen. Dit zijn dan kleine kortjes, bijna gebarsten huid. Nu de vliegjes wat minder aanwezig zijn heeft ze er minder last van, maar ik heb nog nooit schimmel op die plaats gezien? Ik kan morgen wel terug foto's maken van die plekjes?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:04

Luominen schreef:
Nu de vliegjes wat minder aanwezig zijn heeft ze er minder last van, maar ik heb nog nooit schimmel op die plaats gezien?
.
Schimmel kunnen ze overal krijgen hoor en vooral liezen en oksels zijn echte broeiplekjes.