Bulten op staartwortel!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca77

Bulten op staartwortel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:35

Zet ik net de paarden op stal en doe wat zalf op een wondje kijk ik naar de staart en zie ik dat hij allemaal bulten heeft op zijn staartwortel. Grote en kleine. Echt alleen maar op zijn staartwortel. Nou zat ik te denken wat het kon zijn. Hij heeft vanmorgen een wormenkuur gehad en hij heeft vanmiddag zonder vliegendeken in de wei gestaan omdat het toch regende. Zou het kunnen zijn dat hij allemaal bulten krijgt door de wormenkuur? En alleen maar op zijn staartwortel?
Als iemand tips heeft hoor ik het graag!

bianca77

Re: Bulten op staartwortel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:55

Niemand?

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:00

Maar weet je wat ik zo gek vind. Het heeft hier vanmiddag de hele middag geregend dus geen vlieg of daas te bekennen en kan het dan ALS hij is gestoken alleen echt op zijn staartwortel echt waar de haren zitten zijn. Dan moet hij toch op meerdere plaatsen zijn gestoken ipv alleen bij zijn staart in zijn haren?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:00

de manege waar ik werk,had dinsdag een pony ook bulten onder zijn staart wortel,het zag er zelfs wat rood uit.
ze hebben het een paar keer per dag gekoeld met water en het is nu bijna helemaal weg,ze denken dat hij gestoken is in de wei.
als je het niet vertrouwd dan zou ik toch maar even de veearts bellen morgen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:02

bianca77 schreef:
Maar weet je wat ik zo gek vind. Het heeft hier vanmiddag de hele middag geregend dus geen vlieg of daas te bekennen en kan het dan ALS hij is gestoken alleen echt op zijn staartwortel echt waar de haren zitten zijn. Dan moet hij toch op meerdere plaatsen zijn gestoken ipv alleen bij zijn staart in zijn haren?

misschien dan toch een reactie op de worm kuur.
ik heb het zelf nog nooit gehoord hoor!
zou dan toch maar even bellen morgen.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:18

Misschien heeft hij het van de ivermectine die in de wormenkuur zit. Weet iemand hoeveel ivermectine in de equimax zit? Want die heeft hij de vorige keer gehad toen hij bij mij kwam en toen heeft hij geen reactie gegeven.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 00:54

Ik weet het even echt niet meer. Alle andere paarden 5 hebben ook allemaal wat kleine bultjes maar niet zo erg als 1 van mijn paarden. Zit erover na te denken om de DA te bellen maar vind het een beetje een rare tijd om voor een wormenkuur vraag de DA te bellen. Maar ik weet niet of het misschien schadelijk zou kunnen zijn. Wat zouden jullie doen?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:57

Als ze er niet duidelijk last van hebben zal ik nog even afwachten. De DA zit er ook niet op te wachten om midden in de nacht zijn bed uitgebeld te worden als het geen spoedgeval is.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 01:00

MandyR schreef:
Als ze er niet duidelijk last van hebben zal ik nog even afwachten. De DA zit er ook niet op te wachten om midden in de nacht zijn bed uitgebeld te worden als het geen spoedgeval is.

Nee dat idee had ik dus ook al. Maar het is gewoon dat ik zeker wil zijn dat ik niet morgen ochtend de paarden voer en dat ik ze ziek ofzo aan tref.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 01:02

Dat snap ik. Anders moet je nu even de temperatuur opnemen. Als ze hele hoge koorts hebben kan je altijd nog bellen. Anders morgen op tijd opstaan en om 7 uur bellen. Dat is nog maar 5 uurtjes maar scheelt wel erg veel in de rekening.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 05:09

betrefd het een schimmel (paard kleur in questie)
kan het zijn dat die melanomen heeft en dat het niet eerder is opgevallen ?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 05:40

Melanomen zitten eerder onder de staart als erop.
Als de andere paarden er ook last van hebben,zijn het eerder beestjes of iets besmettelijks.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 05:45

sorrie dat stukje had ik gemist
dan lijkt het idd op een beestje

ter info melanomen kunnen ook op de staart wortel zitten
onder de haren hoeft niet persee onderop te beginnen
kan ook in de manen kam bv

maar als alle paarden er ineens ergens last van hebben
lijkt me dat idd sterk

weet niet of er dazen zitten of myggen
de ene reageert daar heftiger op dan de andere
zou ook het vershcil in grote vd bultjes kunnen verklaren

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:02

en hij is niet aan het schuren geraakt? dat hij daardoor wat bulten krijgt?
We vreemd dat de andere paarden het ook hebben, ook al in mindere mate.
Vergis je niet als het regent hoor icm die hoge temperaturen..mijn eczemer heeft het heel zwaar nu, met regen en af en toe zon..tis benauwd, de regen trekt de vliegen en mugjes aan en reageert daar erg heftig op..zij zat ook onder de bulten, maar dan op lichaam..horzels.
idd temp in de gaten houden en zodra het een normale tijd is (nu dus, haha) je VA bellen voor advies.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 09:58

Amy77 schreef:
en hij is niet aan het schuren geraakt? dat hij daardoor wat bulten krijgt?
We vreemd dat de andere paarden het ook hebben, ook al in mindere mate.
Vergis je niet als het regent hoor icm die hoge temperaturen..mijn eczemer heeft het heel zwaar nu, met regen en af en toe zon..tis benauwd, de regen trekt de vliegen en mugjes aan en reageert daar erg heftig op..zij zat ook onder de bulten, maar dan op lichaam..horzels.
idd temp in de gaten houden en zodra het een normale tijd is (nu dus, haha) je VA bellen voor advies.

Ik heb vanmorgen gebeld en de DA komt vandaag even langs. Hij dacht dat ze allergisch dervoor waren maar voor de zekerheid dat ze toch even willen langs komen. Dus het is even afwachten...

cleej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:29

Ja het zou een reactie kunnen zijn op de wormenkuur.
Maar als de andere paarden het ook hebben. Hebben deze ook de zelfde wormenkuur gehad?
Misschien hebbe ze ze iets op de gegeten waar ze deze reactie van hebben gekregen.
Heb dit nog nooit eerder gehoord/ of meegemaakt.
Ben benieuwd wat de DA verteld.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:18

cleej schreef:
Ja het zou een reactie kunnen zijn op de wormenkuur.
Maar als de andere paarden het ook hebben. Hebben deze ook de zelfde wormenkuur gehad?
Misschien hebbe ze ze iets op de gegeten waar ze deze reactie van hebben gekregen.
Heb dit nog nooit eerder gehoord/ of meegemaakt.
Ben benieuwd wat de DA verteld.

Alle paarden hebben dezelfde wormenkuur gehad. Dus ik vind het wel vreemd dat 5 paarden allemaal allergisch zijn voor die wormenkuur. Heb ook met de firma gebeld en die had nog nooit meegemaakt dat een paard niet tegen deze wormenkuur kon. Het gaat om de wormenkuur: Noromectin.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:31

En wat zegt de DA?

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 22:49

Sorry voor de late reactie. Maar de DA zei dat het inderdaad van de wormenkuur kwam. Hij vond dat één paard het echt best erg had en de andere vond hij wel mee vallen. Hij zei dat het vanzelf wel weer weg zou gaan. Dus we wachten af en geven NOOIT meer die wormenkuur.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:21

Groot gelijk en misschien even de fabrikant waarschuwen. Misschien is er wel iets mis gegaan bij de productie.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 19:41

MandyR schreef:
Groot gelijk en misschien even de fabrikant waarschuwen. Misschien is er wel iets mis gegaan bij de productie.

Ik heb de firma gesproken. En die zei dat hij het nog nooit had meegemaakt. Dusja het is mijn woord tegen die van hem. Maar hij vond het wel fijn dat ik het had gemeld.