Verdikking tussen kaken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Verdikking tussen kaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:24

Mijn 10 maanden oude hengstje staat sinds een maand in de opfok (weide met 3 andere hengsten) en heeft nu sinds een dag of 5 een verdikking tussen zijn kaken. Niet bij zijn schildklieren maar onderaan zn hoofd zeg maar, tussen het uitstekende ronde gedeelte van zn kaken. Eerst dacht ik een dazensteek maar het gaat niet weg. Hij heeft toen de zwelling ontstond zn neus verbrand in het zonnetje (nu dus druk aan het smeren met sunblock natuurlijk). Weet iemand wat het kan zijn? Dierenarts erbij halen? Hij was met het verbranden van zn neus een beetje sloom en lusteloos maar niet koliekerig. Nu lijkt hij zich beter te voelen. Maar die zwelling zit er dus nog? Zitten daar klieren ofzo? Ik weet niet of het allemaal met elkaar te maken heeft dus vandaar dat ik het even allemaal meld.
Alvst bedankt!

romeorowan

Re: Verdikking tussen kaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:26

Mijn veulen van 3 maanden heeft een verdikking/abces tussen de kaaktakken en die blijkt droes te hebben. Wel een milde variant tot nu toe want hij is absoluut niet ziek.
Ik zou dus toch even de da laten komen en in tussentijd kun je zelf al temperaturen. Mijn veulen had iets verhoging, nl. 38.3.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:27

Er zitten daar speekselklieren en lymfeknopen. Kan duiden op droes of een andere infectie in het hoofd-hals gebied. Zou ik wel DA bij halen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:20

Heeft hij koorts?
Is wel belangrijk om dat even na te kijken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:26

Speekselklieren zitten daar vlgs mij. Ik heb dat met mijjn veulen toen ook heel erg vaak gehad. Ik zou iig zijn temp. in de gaten houden en bij koorts de DA bellen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:51

Bij mijn veulen is gistermiddag de bult open gegaan en de dikke pus loopt er uit.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:53

Een bult tussen de kaken kan wijzen op droes. Het kan ook een indicatie geven van een verminderde weerstand. Idd even tempen en aan de DA vragen.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:13

Hier zitten de lymfeklieren.
Mijn paard heeft dit niet zo lang geleden ook gehad (lymfeklieren zo groot als mandarijnen...)
heb de Da erbij gehad; waarschijnlijk heeft ze er een stoot tegenaan gehad waardoor er binnenin een kneuzinkje was ontstaan. de lymfeknopen worden dan geactiveerd om al het beschadigde weefsel/afgebroken weefsel af te voeren en er fagocyterende cellen heen te brengen (tegen ontstekingen)
een paar dagen later was het weer weg. een stoot zou niet zo heel gek zijn in de opfok Knipoog

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:50

romeorowan schreef:
Bij mijn veulen is gistermiddag de bult open gegaan en de dikke pus loopt er uit.

Klinkt ontzettend als droes! Is goed dat het open is, verder is het wel besmettelijk! Ik geloof tot 2 weken nadat de laatste pus gezien is! Zou toch even een Da erbij halen...

Edit: sorry, dacht dat het bericht van TS was!! Sorry!

barri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:51

Kinkt echt als droes. Op jonge leeftijd doorlopen ze het relatief simpel en snel. Krijgt hij het tenminste niet nog een keer, bouwt nu lekker weerstand op.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:58

kan een vorm van droes zijn of een verminderde weerstand. hou het goed in de gaten, en als je het niet vertrouwd ff dierenarts laten komen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:42

horse_girl: dierenarts is geweest op donderdag en vrijdag is het abces geknapt.
Het rare is alleen dat hij absoluut niet ziek is. Donderdag bij de dierenarts had hij 38,3, dus iets verhoging. Nu heeft hij steeds rond de 37,4.
Hij heeft ook geen problemen met eten en drinken gehad en is niet verkouden geweest.
Ik twijfel dus een beetje aan droes, maar behandel het wel zo.

TS: weet je al wat meer?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:35

Heel erg bedankt voor al jullie tips!!!
Nou na talloze pogingen meneer in een halster te krijgen tussen zn nieuwgierige vriendjes in de wei is het temperaturen nog niet gelukt. Hij voelt zich in ieder geval nu wel weer opperbest en de bulten worden niet groter, gelukkig kan ik hem wel onderzoeken zonder halster Knipoog De staleigenaar is op vakantie dus ik kan hem niet vragen om te helpen met mn manneke in een halster te krijgen en elke keer als ik er was was er niemand anders Boos! Maar ja ik ga eens even iemand te vragen mee naar de stal te komen ofzo want ik wil hem zeker even temperaturen en een vitaminespuit geven. De DA laat ik volgende week komen als de staleigenaar weer terug is en als hij geen koorts heeft en zich goed blijft voelen en de bulten niet erger worden natuurlijk.

Is toch wel lastig een paardje in de opfok... thuis kon ik alles met hem maarja nu niet meer ... in dit geval soms knap frustrerend...
Mocht het droes zijn dan haal ik hem denk ik naar huis om hem goed te kunnen verzorgen... tenminste als ik met een inenting dan kan voorkomen dat mn paardjes thuis het krijgen....

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:28

ben wel heel nieuwsgierig hoe dit verder verloopt.....