jaarling bijvoeren, zonder teveel eiwitten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

jaarling bijvoeren, zonder teveel eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:42

Ik heb sinds begin v/d week een jaarlingmerrie erbij.
Deze is vrij schraal, heeft veel op het zand gelopen, en vooral hooi ipv gras gehad.
Omdat ze nogal aan de schrale kant is wil ik haar bijvoeren. ze staat nu enkel op het gras en krijgt wat basisbrok bij (wat mijn andere merrie's ook krijgen), maar wil me op betere voeding voor haar richten omdat ze het echt nodig heeft.
Nu gaat het om een tinkermerrie en mijn ervaring is dat deze niet teveel eiwitrijk voedsel moeten krijgen.

Basisbrok zitten wellicht niet genoeg stoffen in om haar lekker te laten groeien. maar voor veulenkorrel is ze wellicht te oud? Of zou dat wel kunnen?

verder heb ik haar goed ontwormd, omdat ze schraal is op de ribben maar wel echt een dikke buik heeft. Nu had de hoefsmid het erover om wat zonnebloemolie over de brok te gooien, om eventueel zand eruit te krijgen.. werkt dit?

bedankt alvast

Rianne84

Re: jaarling bijvoeren, zonder teveel eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:30

Ik heb ook een jaarlingmerrie die 24/7 op de wei staat met een maatje!
Ik voerde haar om de dag bij maar merkte dat ze niet helemaal lekker in haar vel zat! Dus geef haar nu elke dag wat voer, niet superveel van dodson and horrel een half kilo youngstock mix met 200 gram ultimate balancer en 2 handjes lucerne voor de structuur met een scheutje zonnebloem/olijfolie!
En dat sinds afgelopen zaterdag en ze ziet er een stuk beter uit! Haha!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:31

ik geef mijn fjord die ook snel stijf staat van de eiwitten muslie van hippostar.
gaat supergoed.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:32

Oh ja verder een liksteen en elke acht weken ontwormen!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:38

Een jaarling is absoluut niet te oud voor opfokbrok. Normaal gesproken zet je ze zeker 3 jaar hierop en niet op basisbrok
Verstandig om je verder te informeren over voeding Knipoog

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:10

Ze stond op het zand zeg maar... nu op het gras. Geef haar niet te veel gras/weide. Beetje opbouwen en wellicht dat ze aankomt van het gras. Dat is ze immers niet gewend.
Verder is een basisbrok prima, zit genoeg in. Je mag basisbrok evt muesli voeren va 1,5jr.
Je moet eerst even bekijken of je nog wel moet bijvoeren als ze lekker op het gras staat.
Even tijd gunnen, ze staat er nog maar een paar daagjes... Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:42

Nadeel van opfokbrok is dat er veel eiwitten en vooral suikers inzitten. Ik zou je vraag eens opsturen naar www.marstall.nl , dat is goed natuurlijk voer.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 09:57

mehlika schreef:
Een jaarling is absoluut niet te oud voor opfokbrok. Normaal gesproken zet je ze zeker 3 jaar hierop en niet op basisbrok
Verstandig om je verder te informeren over voeding Knipoog

opfokbrok zit weer zoveel eiwitten en suikers in, zoals caira ook aangeeft.
laat me ook goed informeren hoor, zet niet voor niks m'n vraag hier neer Clown en diverse mails weggedaan.

branca; dat is ook zo; ik kijk ff hoe ze het nu doet. Ze heeft altijd wel onbeperkt hooi gehad, maar daar wordt ze niet dikken op natuurlijk.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:54

Dodson & Horrell is ook natuurlijke uitgebalanceerde voedingmet oa een speciaal opfokvoer...Dat een paard op alleen gras en liksteen groot kan worden is al lang achterhaald.
En het is de moeite om verder te kijken dan de doorsnee voeders die je in de meeste veevoerhandels ziet.
Mazzel-meid: ik bedoelde het ook als compliment dat je je goed informeert Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 13:11

ow sorry, vatte het op als kritiek Knipoog
ik ga zeker eventjes verder rondkijken. bedankt!

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:16

Dodson and horrel is echt goed! Mare and youngstock mix speciaal voor paarden tot 3 jaar!
Ik heb een arabiertje die ook gauw stuitert van de suikers maar hier niet van en ze ziet er super uit! Toen ik het niet voerde merkte ik echt dat ze iets miste! Dus ze heeft het zeker nodig!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:46

Toen ik vorig jaar mn jaarling ophaalde, was deze vreselijk schraal. Hebben hem toen 3 maal daags hooi gevoerd en tevens Pavo podo grow.
Echter was hij in een toestand dat ik hem zelfs nog veulenbrok heb gevoerd een maand lang en toen overgestapt op de podo grow. Geen idee hoeveel eiwitten erin zitten, maar dat kun je zo terug zoeken op de pavo site Knipoog
In dat voer zitten weer ander soort mineralen en vitamines voor de opbouw van de botten en kraakbeen. Na 3 maanden (hebben het heel langzaam aan gedaan) lag zijn ruggegraat er niet meer bovenop en botten ook niet meer zo aanwezig. Toen gaan afbouwen, omdat hij de opfok in ging en daar enkelt van hooi en gras moet leven.
Veel succes.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:57

Als ik jou was zou ik niet te bang zijn voor wat eiwitten, dat zijn ook belangrijke bouwstoffen voor een opgroeiend dier!
Vooral zolang ze nog zo schraal is zou ik zeker nog veulenbrokken bij voeren, wij doen dat zelf tot hun 3e jaar.. als ze mooi bijkomt kan je het ook weer wat afbouwen en iets blijven geven zodat ze genoeg vitamines en mineralen binnen blijft krijgen, wij geven zelf in de zomer PAVO podo supply, daar hoef je maar een paar honderd gram per dag van te geven en dan komen ze niks te kort.

Volgens mij kan je voor evt zand beter een 14 dagen 100 gram gekookt lijnzaad per dag geven als zonnebloemolie, dat advies kregen wij in Utrecht bij een veulen wat veel zand at.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:27

Wat noem je schraal? Zie je een beetje de ribben, of zie je die al van heinde en verre? Bedenk dat het voor een jaarling en alle jonge paarden veel slechter is om te dik te zijn dan om te dun te zijn. Ik zou uitkijken met het geven van krachtvoer; zo werk je ocd in de hand.