Groeiproblemen Quarter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Guzzista

Groeiproblemen Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:08

Mijn Quarterruin heeft hoogstwaarschijnlijk groeiproblemen. Hij is nogal stijf beginnen lopen na bekappen, maar daar dit bleef duren kon het bekappen niet de enige oorzaak zijn.
Zijn achterste staat veel hoger dan de voorhand en ook is er aan de knie precies een lichte inkeping in het midden wat wijst op problemen bij sluiten van de groeiplaten.
Na het lezen van dit artikel begon ik me toch echt zorgen te maken:
http://www.levertonco.co.uk/acatalog/De ... rders.html
Het paard heeft sedert hij bij mij is nogal stress gehad voor de aanpassing van omgeving en bloedtest gaf ook aan dat zijn hematocrietwaarde erg hoog ligt, waardoor hij nog rapper gaat stressen en dit ook een belangerijke factor is bij ontstaan/verergeren van de groeiproblemen.
Nu vraag ik me af of ik iets moet geven ter ondersteuning van die groeiproblemen, wss zal dit later ook geen sterk paard worden. Hij krijgt MSM bij, magnesium chelaat en Vit E/selenium, maar las dat vooral de ca/ph verhouding erg belangerijk was.
Iemand die raad kan geven of hetzelfde meegemaakt heeft?
Welk merk heeft een vit/mineralen samenstelling of voeder zonder graan speciaal voor dit probleem?

HCRanch

Re: Groeiproblemen Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:23

hoi mijn half quarter heeft erg groei pijn gehad.
Wat betreft die knik in de knie ik kan natuurlijk niet zien hoe het eruit ziet hier vandaan, maar er hoort ook een knik.

Dat zijn achterste hoger is, hoort ook zo en zeker bij Quarters is dat overbouwde soms blijvend

Hoe oud is hij nu?
Loopt hij echt kreupel?

Ik zou niet teveel vit geven ! dan krijgt hij nog meer en gaat hij nog harder, sober houden!

Mijn paard is een mooi sterk paard geworden. Heeft wel last van patella fixatie maar of dat verband heeft mijn zijn groeien zijn we nog niet overuit

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 20:18

Hoi,

Neen, voor het ogenblik loopt hij absoluut niet kreupel meer. Hij is erg explosief en loopt voor iemand die er niet echt veel van kent, zeer goed. Toch kan hij af en toe nogal stijf lopen in de achterhand, 't gaat op en af. Het is alleen in stap dat je het kan zien als je er heel goed op let. Veearts wijt het aan't feit dat hij geen weg kan met z'n lichaam omdat hij zo overbouwd is.
Het was de veearts zelf die me zei dat die verticale spleet in midden van knie wijst op groeiproblemen.
Misschien heb je gelijk wat betreft die vitaminen bijgeven,anders gaan ze idd nog sneller groeien en is kwaliteit van gewrichtskraakbeen niet goed.
Iets minder zijn z'n hoeven, volgens de veearts zal hij er problemen mee krijgen omdat hij zo plat loopt.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:20

hou er ook goed rekening mee dat het een quarter is. Die hebben een hele andere gang dan een .....wat voor ras dan ook

Wat bedoel met dat hijplat loopt?

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 08:28

Niet teveel vitamines omdat ze anders te snel groeien? Ik ga mijn kind toch ook niet zijn vitamines onthouden omdat ik hem langer klein wil houden???
Ik zou liever zorgen voor een bloedtest om te kijken of hij tekorten heeft en een uitgebalanceerd voedingsschema samenstellen. Wat je geeft is an sich niks mis mee maar idd, het komt wel nauw in welke verhouding Knipoog

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 07:45

mehlika schreef:
Niet teveel vitamines omdat ze anders te snel groeien? Ik ga mijn kind toch ook niet zijn vitamines onthouden omdat ik hem langer klein wil houden???
Ik zou liever zorgen voor een bloedtest om te kijken of hij tekorten heeft en een uitgebalanceerd voedingsschema samenstellen. Wat je geeft is an sich niks mis mee maar idd, het komt wel nauw in welke verhouding Knipoog

Spijtig toch dat mensen dat zo verkeerd op hebben. Ik heb al sloten geld uitgegeven voor mezelf aan bloedtesten en alles lijkt altijd normaal. Dokter heeft me verteld dat een standaardbloedtest geen enkele garantie is, tenzij er zware tekorten zijn. Dit omdat de standaardwaarden niet betrouwbaar zijn waar jou waarden mee vergeleken worden. Hangt van zoooooooveeeeel factoren af dat het geen betrouwbaar resultaat kan geven. Uit bloedanalyse bleek dat z'n vit E laag stond. Geef ik nu ook bij (chevivivt E-Selen)
(Ik heb nu voor mezelf een speciaal bloedonderzoek laten doen, samen met urinetest en die kost algauw 180 euro, waarin de mantel van de rode bloedcel wordt geanalyseerd op tekorten, wat een veel betrouwbaarder resultaat geeft.)
Beter is je gras/hooi laten meten voor voedingsanalye dat je weet wat ze binnen krijgen van voedingsstoffen.
Toch heb ik een bloedonderzoek laten doen en op dat moment gaf de test een te lage vit E waarde op, wat ik nu ook bijgeef (daar een bloedtest maar een vage indicator kan dit in zijn geval een tekort zijn).
Voor het ogenblik valt dat stijf lopen zeer goed mee, vooral als de grond nat is loopt hij beter.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:24

Mijn reactie was niet naar jou gericht maar op de opmerking over vitamines. Mensen denken erg simpel over voeding, een paard heeft genoeg aan ruwvoer?? Tuurlijk, als men speciaal ingezaaide paardengrasland heeft en bodemonderzoek heeft laten doen enz. Maar op internet een advies geven om niet teveel vitamines te geven is erg kort door de bocht.
Het enige wat je kunt doen is wat je zelf hierboven beschrijft dus lijkt mij dat je goed bezig bent Knipoog
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met voedingsdeskundigen om tot een uitgebalanceerrd dieet te kunnen komen na bepaling van de waarden in het bloed?

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:32

mehlika schreef:
Mijn reactie was niet naar jou gericht maar op de opmerking over vitamines. Mensen denken erg simpel over voeding, een paard heeft genoeg aan ruwvoer?? Tuurlijk, als men speciaal ingezaaide paardengrasland heeft en bodemonderzoek heeft laten doen enz. Maar op internet een advies geven om niet teveel vitamines te geven is erg kort door de bocht.
Het enige wat je kunt doen is wat je zelf hierboven beschrijft dus lijkt mij dat je goed bezig bent Knipoog
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met voedingsdeskundigen om tot een uitgebalanceerrd dieet te kunnen komen na bepaling van de waarden in het bloed?

Dat zou interessant zijn, kun je iemand aanbevelen? Wist niet dat zo iemand voor paarden bestond.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:13

Ik sluit me inderdaad bij Mehlika aan. Je bent volgens mij al super goed bezig!

Ik ken een aantal jonge paarden die door een teveel veulenvoer kalk afzetting gekregen hebben op de nog jonge en niet gesloten kraakbeenringen. Dan praat je dus inderdaad over groeipijnen. Inherrent aan dit probleem ging 1 van de twenters makkelijk overkoot staan, wat natuurlijk allerminst goed is voor groeiende gewrichten!
Hier heeft de voedingsadviseur van Pavo hele goede adviezen gegeven. Pavo is niet meteen het merk wat ik m'n paard zou willen voeren, maar ze hebben wel veel kennis van zaken. Ook de voedingsadviseurs van Havens of Hippostar kunnen je hiermee op weg helpen.

Er zijn ook onafhankelijke voedingsdeskundigen die je kunnen helpen bij de berekening van de CA/PH verhouding die jou paard nodig heeft om de groeipijnen/problemen te verminderen. Maar in principe zou je DA dat ook moeten kunnen. Was je paard een hond geweest had ik die berekening wel voor je kunnen doen, maar bij paarden waag ik me er niet aan....

Vindt het overigens wel een dooddoener dat overbouwd zijn bij een Quarter hoort. Ik heb inmiddels al meerdere Quarters opgefokt en geen van hen is overbouwd geweest.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:26

jammer hoor........ Verdrietig

TS sterkte met je paard

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 20:47

Monnik schreef:
Ik sluit me inderdaad bij Mehlika aan. Je bent volgens mij al super goed bezig!

Ik ken een aantal jonge paarden die door een teveel veulenvoer kalk afzetting gekregen hebben op de nog jonge en niet gesloten kraakbeenringen. Dan praat je dus inderdaad over groeipijnen. Inherrent aan dit probleem ging 1 van de twenters makkelijk overkoot staan, wat natuurlijk allerminst goed is voor groeiende gewrichten!
Hier heeft de voedingsadviseur van Pavo hele goede adviezen gegeven. Pavo is niet meteen het merk wat ik m'n paard zou willen voeren, maar ze hebben wel veel kennis van zaken. Ook de voedingsadviseurs van Havens of Hippostar kunnen je hiermee op weg helpen.

Er zijn ook onafhankelijke voedingsdeskundigen die je kunnen helpen bij de berekening van de CA/PH verhouding die jou paard nodig heeft om de groeipijnen/problemen te verminderen. Maar in principe zou je DA dat ook moeten kunnen. Was je paard een hond geweest had ik die berekening wel voor je kunnen doen, maar bij paarden waag ik me er niet aan....

Vindt het overigens wel een dooddoener dat overbouwd zijn bij een Quarter hoort. Ik heb inmiddels al meerdere Quarters opgefokt en geen van hen is overbouwd geweest.

Thx voor deze reactie. Dat zou wel heel interessant zijn om te laten berekenen.
Ik zal je een PM berichtje sturen met foto ivm overbouwd zijn van de achterhand. Ik heb ook al Quarters gezien die daar minder last van hebben. Het is echt extreem.