Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
mehlika schreef:Niet teveel vitamines omdat ze anders te snel groeien? Ik ga mijn kind toch ook niet zijn vitamines onthouden omdat ik hem langer klein wil houden???
Ik zou liever zorgen voor een bloedtest om te kijken of hij tekorten heeft en een uitgebalanceerd voedingsschema samenstellen. Wat je geeft is an sich niks mis mee maar idd, het komt wel nauw in welke verhouding

mehlika schreef:Mijn reactie was niet naar jou gericht maar op de opmerking over vitamines. Mensen denken erg simpel over voeding, een paard heeft genoeg aan ruwvoer?? Tuurlijk, als men speciaal ingezaaide paardengrasland heeft en bodemonderzoek heeft laten doen enz. Maar op internet een advies geven om niet teveel vitamines te geven is erg kort door de bocht.
Het enige wat je kunt doen is wat je zelf hierboven beschrijft dus lijkt mij dat je goed bezig bent
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met voedingsdeskundigen om tot een uitgebalanceerrd dieet te kunnen komen na bepaling van de waarden in het bloed?
Monnik schreef:Ik sluit me inderdaad bij Mehlika aan. Je bent volgens mij al super goed bezig!
Ik ken een aantal jonge paarden die door een teveel veulenvoer kalk afzetting gekregen hebben op de nog jonge en niet gesloten kraakbeenringen. Dan praat je dus inderdaad over groeipijnen. Inherrent aan dit probleem ging 1 van de twenters makkelijk overkoot staan, wat natuurlijk allerminst goed is voor groeiende gewrichten!
Hier heeft de voedingsadviseur van Pavo hele goede adviezen gegeven. Pavo is niet meteen het merk wat ik m'n paard zou willen voeren, maar ze hebben wel veel kennis van zaken. Ook de voedingsadviseurs van Havens of Hippostar kunnen je hiermee op weg helpen.
Er zijn ook onafhankelijke voedingsdeskundigen die je kunnen helpen bij de berekening van de CA/PH verhouding die jou paard nodig heeft om de groeipijnen/problemen te verminderen. Maar in principe zou je DA dat ook moeten kunnen. Was je paard een hond geweest had ik die berekening wel voor je kunnen doen, maar bij paarden waag ik me er niet aan....
Vindt het overigens wel een dooddoener dat overbouwd zijn bij een Quarter hoort. Ik heb inmiddels al meerdere Quarters opgefokt en geen van hen is overbouwd geweest.