opeens kreupel/gevoelig na bekappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margje

opeens kreupel/gevoelig na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:21

Mijn 12-jarige merrie is twee maanden geleden i.v.m. met een verhuizing voor het eerst door een nieuwe smid bekapt. De week daarop liep ze op het harde afwisselend gevoelig (op eieren) en echt kreupel, vooral op onregelmatige ondergrond (grind enz.). Dit heeft ze wel eens vaker gehad als ze een beetje kort bekapt was, maar dat was aantal na een dag of 2 over. Nu heb ik na 2 weken de dierenarts laten komen, die dacht toch dat het door het bekappen kwam. Een paar dagen later was er inderdaad niks meer aan de hand.

Vandaag is ze weer bekapt (was haast aan de vroege kant, de hoeven waren nog niet lang. Vorige keer waren ze juist aan de lange kant), ik heb verteld hoe het de vorige keer is gegaan en de smid zei extra voorzichtig te zullen zijn, het verbaasde hem net zoveel als mij. Na het bekappen wou ik gaan rijden en weer precies hetzelfde als de vorige keer. Of het net zo erg is weet ik niet, maar het verbaast me wel.

Sommigen zijn natuurlijk wat gevoeliger dan anderen, maar in de negen jaar dat we haar hebben is ze door verschillende hoefsmeden bekapt en is dit nooit zo geweest. Is het gewoon pech (of ligt het aan de hoefsmid, ik ga nog even met hem overleggen wat nu) of kan er meer achter zitten? Dat bepaalde aandoeningen/afwijkingen zich in de beginfase bijv. zo laten zien, heeft iemand daar ervaring mee? Ze wordt overigens wel sinds de verhuizing veel meer gereden, maar altijd op een zachte bodem. Ook loopt ze veel in een zandpaddock met een stukje tegels, kan dat nog uitmaken? Ik hoor graag of iemand ervaring/tips heeft, want na elke keer bekappen een paar weken een kreupele pony zie ik ook niet zitten!

Aukelizzy

Re: opeens kreupel/gevoelig na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:19

Ik zou zeker de smid even bellen want dit is niet lekker.
Natuurlijk maakt het wel uit dat ze nu op zand en tegels loopt maar dat mag geen verschil maken direct na de kapbeurt.
Hoogstens kunnen de hoeven daardoor sneller slijten.
Zet deze smid je merrie er anders op(bv meer op de straal) dan je vorige smeden?
Direct na de smid kreupel betekend dat ze te kort staat, en als dat twee weken duurt gaat er iets echt niet goed.
Ik zou zeker met de smid overleggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:13

Ik vind dat een paard net zo goed of het liefst béter moet lopen na een bekapping, anders is er iets verkeerd gegaan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:43

Op deze manier is bij mijn paard de hoefbevangenheid gaan sluimeren. Elke keer na het bekappen (traditioneel, dus ook de zool 'uithollen') was mijn paard minstens 2 weken kreupel. Daarvoor was het het 9 jaar prima gegaan.
Na ca. een half jaar werd ze hoefbevangen. Achteraf denk ik dat de hoefbevangenheid heeft gesluimerd en dat door het uithollen van de zool het hoefbeen geen tegendruk meer krijgt van de zool en daardoor gaat kantelen en gaat trekken aan de lamellen.

Ik heb nu een hoefsmid die veel beter naar de paarden kijkt. Ze lopen nu niet meer gevoelig na het bekappen. Deze smid haalt weinig tot niets van de zool af.

Succes, ik weet helaas uit ervaring dat dit erg vervelend is.

P.S. Toevallig las ik gister een stukje over Marstall Fortissimo, was volgens mij bij het hoefbevangentopic, een van de laatste pagina's. Misschien is dat wel een goede aanvulling voor je paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:50

Kan niets met de andere stal te maken hebben, andere ondergrond?
Misschien dat de smid toch te veel van de zool af kapt, je zou de volgende keer eens kunnen vragen of hij alleen de zool wil schoonmaken en niets eraf kapt. Iid ook de straal laten zitten , vraag het hem en aners toch opzoek naar een andere smid, want vind ook na het bekappenmoeten ze gewoon weer vrolijk wegstappen.