Mijn paard al een jaar niet bekapt...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Mijn paard al een jaar niet bekapt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:26

Hai,

Mijn Tinker is zeker al een jaar niet bekapt en de hoeven zien er nog supernetjes uit. Ik men gemiddeld z'on 2x per week over het harde, bospaden en zandwegen. Wel laat ik af en toe de hoefsmid de hoeven beoordelen of ze bijgewerkt moeten worden, of dat ze te kort worden, maar nee hoor niets van dat alles, er hoefde tot nu toe geen enkele correctie uitgevoerd te worden. Ze slijten ook netjes recht af. Wel lekker voor mijn portemonnaie natuurlijk Vingers aflikken Wat ik wel doe is uiteraard de hoeven uitkrabben voor en na het mennen en even checken voor steentjes en dergelijke. Bijvijlen doe ik ook nooit, want de hoeven slijten echt netjes af.

Hebben jullie ook een paard die de hoefsmid niet behoeft te bekappen omdat je ermee ment ??

Ben benieuwd naar jullie reacties Knipoog

8nnemiek

Re: Mijn paard al een jaar niet bekapt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:30

Ik men niet met mn tink, maar we draven wel regelmatig over het asfalt om de hoeven een beetje op lengte te houden. En onze smid hoeft maar eens in de 4 maanden te komen, dan haalt hij er een klein randje vanaf, gewoon wat klein onderhoud, maar ook nooit echt veel.
Ik doe zelf wel wat vijlen trouwens, ik houd de hoefrand een beetje rond omdat die anders wel eens wil gaan brokkelen met droog weer.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:36

Hier nog een foto van de voorhoef, was de foto kwijt,
maar vond hem zojuist weer...

Ziet er netjes uit he Knipoog

Afbeelding

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:38

WOW! Mishandeling haha nee even zondergekheid, super dat het zo kan! En scheelt inderdaad in de portemonnee.. Wij hebben ook een merrie op stal die bijna nooit heen hoeft, terwijl de andere om de 6 week al moet

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:14

Mazzel dat jij nog veel op straat komt en ze mooi slijten.
We hebben bij ons op stal iemand die 'r dieren ook niet naar de smid doet. Maar daar wil je de voeten niet van zien. Lips are sealed

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:16

Bij ons komt de hoefsmid ook maar 2x per jaar, soms nog minder.
We rijden ook geregeld over de weg, wel gewoon onder het zadel dus ook veel in de berm maar toch zeker 2 keer per week een buitenrit.
Voor eigelijk alle paarden is dat genoeg, worden de tenen toch wat lang dan haal ik er zelf een keer de vijl langs.
Als de hoefsmid komt hoeft er eigelijk nooit veel te gebeuren.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:17

mijn shetlander hoeft ook maar 1x in het jaar bekapt te worden en dan gaat er niet eens zoveel vanaf
die heeft ook echt super hoefjes gewoon
word bereden en loopt voor het karretje

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:17

Vriendin van mij heeft een paard met zogezegd ijzeren voeten :p eens in de zoveel tijd draafd ze flink stuk over de weg en ze blijven perfect, ze laat de hoefsmid wel altijd kijken voor het geval dat, maar de smid vraagd altijd of het een grapje is ofzo dat hij moet kijken.

Mijn fjordje staat op ijzers (vorige eigenaar heeft paar keer voor de kar gehad) maar ik wil kijken of ze zonder kan, narigheid is dat ze rondjes loopt in de stal en ook in de paddock (tegelvloer) en heb liever neit dat ze door schuin vesleten hoefjes last van haar benen krijgt, dus maar even aan mn hoefmsid vragen.
Hoop dat ze lekker op blote voetjes kan is voor haar ook lekkerder Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:19

Wij mennen niet met onze shetten. Maar hun uitloop bestaat uit stenen en ze lopen veel op de weg. Toen we ze 1,5 jaar hadden (vorig jaar juni) heb ik de hoefsmit laten kijken en die zei: hoef je niks aan te doen, helemaal onderhoudsvrij. Sindsdien heeft er geen hoefsmit meer naar gekeken en ze zien helemaal perfect uit.

i233_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:59

ik rijd alleen dressuur, maar mensen die ik ken die wel mennen, sommige moeten wel naar de smid en andere niet. dus dat verschild volgens mij per paard.

FELIENTJEEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:29

Handig Knipoog.
Wel is het altijd handig het na te laten kijken, mooie hoef trouwens Tong uitsteken.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:44

wij hebben ook een tinker, eens per jaar ter controle naar de smid

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:07

Mijn vz-shet is nu pas 2 keer bekapt in zijn hele leven (12 jaar oud). Hij heeft prima hoeven, af en toe op de weg, brokkelen nooit en zien er gewoon uit alsof ze iedere keer in de zoveel tijd netjes bekapt zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:09

*baalt*
Bij mij komt die toch wat vaker en staan op ijzers omdat ze anders verkeerd slijten en vanwege 2 scheuren die terug blijven komen zodra ik ijzers eronderuit heb

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:10

mijn shet zijn hoeven zijn al 8 jaar niet meer bekapt,ze zien er prima uit!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:39

Inderdaad fijn als het zo kan. By Myrthe is de periode tussen het bekappen maximaal 10 weken, en dan moet het echt.
Ik merk wel dat nu Myrthe regelmatig bereden wordt dat de hoeven veel gelijkmatiger groeien.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:41

Mijn pony heb ik nu 1,5 jaar en is nog nooit bekapt. Ik hou hem zelf een beetje bij met de vijl en laat de hoefsmid even kijken of het nog goed gaat als hij voor mijn paard komt, maar hij vind het nog steeds niet nodig.
Lekker goedkoop zo.

Mar_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:15

Wauw, ben jaloers! scheelt n hoop geld zeg!

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:59

had ik maar zo'n geluk hahah

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:01

Ja, zeker geluk en als je dan bedenkt dat mijn paard (maat 4 a 5 ijzers) er 9 a 10 weken mee doet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:01

In de zomermaanden elke 5 tot 6 weken de hoefsmid en in de wintermaanden zo rond de 8 weken.... Ziet er nog netjes uit zo aan de onderkant, foto's van de voorzijde/zijkant heb je die ook?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:46

meggiemeg schreef:
Ziet er nog netjes uit zo aan de onderkant, foto's van de voorzijde/zijkant heb je die ook?

Op dit moment niet, maar die krijg je binnenkort dan nog wel te zien van me Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:49

Ik ga elke 8 tot 10 weken naar de smid. Mijn welsh heeft ijzers onder en hoewel ik op dit moment bijna niet op de weg kom, moet hij dan echt verlegd worden.

Als ik normaal train, d.w.z. 3x in de week de weg uit, dan is 8 weken echt het maximum.

Je bent maar een bofbips…

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:31

Wat super datie zo goede hoeven heeft. De mijne haar achterhoeven zijn al 4maand niet meer gedaan. Die slijten ook gelijkmatig en recht af, smid moet er niets aan doen. Wel de voorste hoeven want daar zijn ijzers op. Maar ben aan het denken om die voorste er ook te laten afhalen.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:08

Mijn pony gaat 2 keer per jaar mee in het "onderhoud" van de andere paarden. De smid snijdt dan alleen haar stralen bij. Doordat hij toch al moet komen voor de andere paarden, kost het mij maximaal 15 euro.