vraagje spierbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

vraagje spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 22:55

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of een paard dat spierbevangen is geweest weer alles kan doen als het helemaal over is? Ik heb op google gezocht maar zag alleen de symptomen en behandelwijze staan.
Ik ga namelijk kijken bij een verzorgpaard maar die is spierbevangen geweest en de eigenaresse durft er daarom niet meer mee te springen en intensief te dressuren.

MVG Moonsparkle

TanteSabien

Re: vraagje spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:00

vraag anders aan de eigenaar of je de DA even naar het paard mag laten kijken.
Die kan je vast een heel goed advies geven over wat wel of niet te doen met het paard.

succes

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:03

@moonsparkle; ik ken het probleem. Mijn merrie is ook spierbevangen geweest. Volgens mijn DA kan ik alles weer doen , maar wel na een goede trainingsopbouw en als ze aangeeft dat het genoeg is, niet verder pushen. Als je het echt zeker wilt weten, kun je na een 'zwaardere' training het bloed laten onderzoeken. Blijven de waarden normaal, kun je de training weer verder opbouwen... Suc6

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:47

Ik heb op de manege een pony meegemaakt die spierbevangen was, na een herstelperiode zijn we rustig op gaan bouwen en nu loopt hij weer even vrolijk rond als voorheen, geen probleem dus bij hem. Ik weet echter niet of het uitmaakt in welke mate...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:50

Mijn paard is ook spierbevangen geweest en na een periode van herstellen en opbouwen loopt hij inmiddels weer op zijn oude niveau. Wat ik op aanraden van de Veearts gevoerd heb ( en nog steeds doe ) is Vitamine E/selenium en Neutradex. Neutradex kan de verzuring van spieren tegengaan doordat het melkzuur dat in de spieren wordt gevormd tijdens arbeid wordt geneutraliseerd. Misschien is het een optie om dat bij te voeren. http://www.dochorse.nl/Spieren/NEUTRADE ... detail(641).aspx

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 09:10

Dus als je gewoon goede warming up en cooling down doet en op de juiste manier voert kunt je in principe alles weer gaan doen als ik het goed begrijp?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:15

Nee, het ligt eraan hoe ernstig de spierschade geweest is.
Gewoon heel goed naar het paard kijken ook de dag nadat je gewerkt hebt.
Hij mag niet stijf worden door het werk en moet de volgende morgen soepel zijn stal uit komen.
Dus heel rustig aan opbouwen en kijken wat het lijf doet.
Een goede warming up en cooling down is voor elk paard heel belangrijk Knipoog .

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:19

Mijn pony is ook (in lichte mate) spierbevangen geweest. En wordt nu na 2jaar nog steeds gewoon in de sport uitgebracht.
Je trainingsopbouw is HEEL belangrijk. Verder kan je dan dus alles doen. Pony loopt nu Z1 (bij de paarden) en springt regelmatig (M niveau!)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 09:20

Aukelizzy schreef:
Nee, het ligt eraan hoe ernstig de spierschade geweest is.
Gewoon heel goed naar het paard kijken ook de dag nadat je gewerkt hebt.
Hij mag niet stijf worden door het werk en moet de volgende morgen soepel zijn stal uit komen.
Dus heel rustig aan opbouwen en kijken wat het lijf doet.
Een goede warming up en cooling down is voor elk paard heel belangrijk Knipoog .

Die link die je gaf doet het trouwens niet

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:34

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:08

Spierbevangenheid zal nooit helemaal verdwijnen, opbouw is iig erg belangrijk. En pas op met korte wendingen.