heeft voeding iets met eczeem te maken iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eef_007

heeft voeding iets met eczeem te maken iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:41

hallo allemaal!

ik dacht mischien kan iemand me helpen.

mijn pony is nu 4 en is sinds januarie 2008 bij mij gekomen
sinds deze zomer heeft hij eczeem gekrgen bij zijn oude baas leefde hij op
varkens brok brood en van mij kreeg die musli en hij at gras en kuilvoer.

bij mij staat die 24 uur per dag op de wei krijgt na het rijden paarden brok en musli

hij heeft dus in een keer eczeem zou het aan zijn voeding kunnen liggen

en aan die kleine rot vliegjes?

groejts eef

ps ik ben eigenlijk niet op zoek naar al die middeltjes uit de winkel enzo die er zogenaamd tegen werken ik zoek echt iets wat echt helpt! heb al zoveel geprobeerd en gehoord iemand tips?

M59

Re: heeft voeding iets met eczeem te maken iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:45

Weet je zeker dat ie hiervoor geen exceem had..?
Wat ik heb gehoort is dat het ook wel eens aan het voer zou kunnen liggen ( mbt de afvalstoffen die in sommige brokken verwerkt zoude kunnen worden) maar helemaal zeker ben ik hier niet van.
De hoofdoorzaak kan het voer in ieder geval niet zijn. Dat is altijd de allergische reacties op de rot vliegjes.

Zelf hebben wij ook een paard met exceem staan. Maar sinds hij een Bucas Buzz Off deken op heeft, heeft ie er helemaal geen last meer van. Dit deken voorkomt dat hij geprikt wordt door de vliegjes, dus voorkomt ook de (schuur) reactie.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:48

M59 schreef:
Weet je zeker dat ie hiervoor geen exceem had..?
Wat ik heb gehoort is dat het ook wel eens aan het voer zou kunnen liggen ( mbt de afvalstoffen die in sommige brokken verwerkt zoude kunnen worden) maar helemaal zeker ben ik hier niet van.
De hoofdoorzaak kan het voer in ieder geval niet zijn. Dat is altijd de allergische reacties op de rot vliegjes.

Zelf hebben wij ook een paard met exceem staan. Maar sinds hij een Bucas Buzz Off deken op heeft, heeft ie er helemaal geen last meer van. Dit deken voorkomt dat hij geprikt wordt door de vliegjes, dus voorkomt ook de (schuur) reactie.

hij heeft ook een bucas om en heeft inderdaad niet veel jeuk meer maar wil toch kijken of ik tips kan krijgen of het iets met voeding te maken heeft ofzo groetjs eef bedankt voor de reactie!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:49

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:40

Voer met veel eiwit zou slecht zijn voor paarden met eczeem.. daarom ben ik nu op zoek naar voer dat geschikt is voor jonge paarden en waar tegelijkertijd veel voedingsstoffen inzitten maar weinig eiwit. Via bokt heb ik contact met iemand die ook eczeempaarden heeft en speciaal voer heeft, dat ik vandaag in proefzakjes ontvangen heb.
Je kan dus nagaan of je voer veel eiwitten bezit, daar kan het aan liggen. Maar tot de dag vandaag is er geen definitief werkend middel tegen eczeem.. alleen dekens, en zelfs die werken niet bij alle paarden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:47

Een stalgenoot geeft voer van marstall aan haar haflinger.
Ze gebruikt ook Aloë Vera producten.
Drank (inwendig) & Gel (uitwendig).

Ook is het belangrijk om je paard geregeld de manen e.d. te wassen.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:33

mijn paard schuurde omdat hij teveel eiwitten had binnen gekregen.
hij heeft namelijk 4 maanden in training gestaan en daar heef thij ander voer gehad als dat hij thuis krijgt.
nu hij weer enkele maanden thuis staat is het schuren voorbij. het kan dus wel degelijk aan het voer liggen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:36

Heel duidelijk is het verband niet te leggen, maar sinds ik mijn pony niet meer bijvoer in de zomer heeft hij ook geen last (of nauwelijks) meer van zomerexceem.
Er is dus wel degelijk een verband, maar ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:32

Ja, volgens mij wel. Ligt aan het aantal eiwitten en volgens mij ook de hoeveelheid suikers in het voer. Probeer dus zo min mogelijk brok, muesli enzovoorts te voeren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:39

Varkensbrok en oud brood is sowieso al geen goede basis geweest.

Mogelijk heeft jouw pony al vroeg heel verkeerde voedingsstoffen binnen gekregen. Dus in heel scheve verhoudingen met waarschijnlijk ook nog 's flinke tekorten.
Daarnaast is het mogelijk dat jouw muesli veel te veel suikers bevat.
Verder kan het zijn dat 24 uur per dag op de weide teveel is voor jouw pony.
Met 4 jaar is de grootste groei bij een pony er wel uit en krijgen ze snel teveel binnen met 24 uur weidegang.
Zeker als de weide ook nog 's of niet bemest wordt of juist met kunstmest.
Beide zijn allesbehalve goed voor paarden en pony's.

bitchy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:58

Je moet speciaal voer halen waar geen eiwitten in zitten, geen wortels en snoepjes meer.
knoflooksnoepjes kunnen wel.. maar niet te vaak..
als die te erg schuurt kan je altijd nog een ecxeemdeken halen
een fries bij ons op stal heeft ook zomerecxeem, die heeft ook z'n deken werkt erg goed! manen beginnen weer aan te groeien..
Dat paard gaat na 10 uur naar buiten en word rond 4/5 uur weer binnen gehaalt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:00

de meeste eczeempaarden reageren sterk op suikers in voer en eiwitten. Mijn pony reageert goed op Pavo Nature's best. Omdat daar minder suikers en eiwitten inzitten dan in sportmengeling. En ja, de mijne heeft ook eczeem.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:58

Mijn minishet kwam hier met afgeschuurde manen enz. Heb hem in de winter een koolhydraat en suikerarm voer gegeven en goed vitamines en sporenlementen. Hij schuurt sinds 2 jaar niet meer en heeft superlange manen.

Chipieke@ Nature's Best bevat veel suiker in de vorm van koolhydraten. Deze worden in het paard omgezet naar suikers. Er zitten dan wel weinig suikers in maar tijdens de vertering komt er heel veel vrij en dit is juist slecht.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:05

Wilawander schreef:
Mijn minishet kwam hier met afgeschuurde manen enz. Heb hem in de winter een koolhydraat en suikerarm voer gegeven en goed vitamines en sporenlementen. Hij schuurt sinds 2 jaar niet meer en heeft superlange manen.

Wat heb jij toen gevoerd? Ik geef mijn pony met zomerexceem ook Nature's Best, aangezien mij dat juist was aangeraden door het zeer lage suiker gehalte.
Ben echt heel benieuwd wat jij gevoerd hebt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:18

Ik heb Leisure Mix van Dodson and Horell gevoerd. Daarnaast goed hooi en als extra vitaminen enz. Haemolytan 400 van Equistro. In mijn profiel staat wel een foto van hem. Inmiddels zijn de manen nog langer en schuren doet hij niet meer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:38

@wilawander: waar koop je dat ergens?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:18

Equistro kan je bij dierenartsen maar ook wel op internet bestellen. Even googlen. En dat voer is maar op enige verkooppunten te verkrijgen. Daarvoor het beste even bellen met Rene Wielens in Haaksbergen. (googlen) die kan je dat vertellen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:21

Stond hij misschien eerst aan de kust en nu in het binnenland???

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:51

het kan spontaan komen, maar voeding heeft er wel degelijk mee te maken. probeer eens iets te geven met heel weinig suikers. dus echt de suikers te beperken... bij die van mij merk ik echt verschil nu tussen dit jaar en voorgaande jaren!

verder moet je voor tips even bij medisch kijken. daar loopt een centraal topic Knipoog

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:03

Zoals al meerdere keren gezegd, voeding kan er absoluut mee te maken hebben/
Ik heb meerdere eczeem paarden van dichtbij mee gemaakt en bij allemaal hel duidelijk gemerkt dat voeding er grote invloed op heeft.
Kuil is te vet, te eiwit en koolhydraat rijk. Jong gras idem dito. Net als biks en een heleboel soorten meusli.
Gewoon droog hooi, niet onbeperkt op het land (of op heel schraal land) en zoeken naar goed voer.
Equistro is inderdaad aan te bevelen maar als je daar heel moeilijk aan kan komen kan je ook Reform-Kruiden-Muesli van Havens proberen. Bevat heel weinig eiwit en is goed te verteren.