Carolien_P_S schreef:Hallo allemaal.
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over het volgende. Ik heb een 4 jarige ruin nu een jaar (en een paar dagen) in mijn bezit.
Afgelopen voorjaar (april) ben ik er in een week 2x afgevallen en dat heeft mij maanden gekost om weer een beetje vertrouwen te krijgen. Normaal is mijn paard helemaal niet lastig maar toen wel...
Ik heb geprobeerd te achterhalen wat het probleem is en kwam tot de conclusie dat mijn paard sterk reageerd (met flink bokken) op seizoenswisselingen. Afgelopen oktober ben ik er namelijk ook al vanaf gevallen door het bokken. Eigenlijk dus bij wisseling van het seizoen.
Nu komt de volgende wisseling van het seizoen eraan en ik wil graag een herhaling voorkomen.... heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik doen? Ik heb al eens gekeken naar iets van een middel (pas op mag absoluut geen gevaar voor het paard opleveren) om mijn paard te voeren een paar weken per jaar.
Dus wie kan mij tips geven
Je kan het inderdaad neerleggen bij seizoenswisselingen. Ik had een Obelisk die echt van god los kwam als het kouder dan 7 graden was.
Maar toch moet je ook rekening houden met het feit dat je paard in de pubertijd is en dat sommige paarden dat tot hun 6e kunnen hebben.
Ook speelt deze wind met dit weer heel veel parten. Bijna alle paarden worden er onrustig van en zeker de jongere paarden.
Jij bent je nu al aan het nagelbijten omdat het je niet WEER wil laten overkomen. Dat voelt een paard ook. Je angst is logisch.
Om je proberen wat tips te geven:
Geef hem krachtvoer waar minder energie in zit. Of (als het kan en veroorloofd is) minder het aantal kilogrammen van zijn rantsoen.
Laat je niet ontmoedigen door zijn grapjes. Maak hem ook niet onrustig met je angst. Als het inderdaad pupergedrag is moet je er gewoon domweg doorheen rijden en proberen hem voorwaarts in DRAF te houden zodra hij weer wil bokken.
Zodra je hem voorwaarts rijdt in galop is het voor hem makkelijker om te bokken dan in draf (als ze echt willen doen ze het tóch wel maar je kunt met de draf hem wel afleiden
Creatief rijden en niet steeds hetzelfde doen. En als ie zoveel praatjes heeft, misschien is het dan goed om hem wat langer of intensiever te rijden.
Kop op en laat je niet ontmoedigen. Zet je praatjesmaker aan het werk!
Jij bepaalt wat je gaat doen en niet je paard. Uiteindelijk moeten jullie samen lol hebben.