Hulp gevraagd;veulen(1 dag) met longontsteking

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jayva

Hulp gevraagd;veulen(1 dag) met longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:54

Het hele verhaal even in het kort,
Een pony-merrie die bij een boer staat heeft gisterochtend en veulen gekregen, veulen heeft een slechte start gehad, gisteren al te weinig biest gehad, steeds geprobeerd aan te leggen maar dat werkte niet. Vervolgens is de merrie gemolken, dat heeft ze met een spuit wel gedronken.
Gisteravond zag alles er nog wel goed uit, vanochtend niet, erg verzwakt, kan nog steeds niet op eigen kracht staan, dierenarts heeft antibioticum gegeven en weer gemolken, daar heeft ze ook gedronken. Later op de ochtend heeft de boer zonder dat iemand er bij was naar eigen zeggen van de resterende melk nogmaals 200cc 'er in gespoten'. Toen we een half uur later kwamen zag het veulen er niet goed uit en koorts, dierenarts er weer bij(onder protest van de boer, we betalen de d.a. zelf), die zei dat de melk waarschijnlijk door de boer in de longetjes gespoten is. Veulen heeft een ontstekingsremmer gekregen en we proberen nu steeds eerst aan te leggen en daarna melken en via een sonde voeren, ze slikt niet goed genoeg om met de spuit te drinken. Ze heeft nu dus een longontsteking en heeft al haar kracht al nodig om te ademen, gebruikt de hulpademhalingsspieren al om te kunnen ademen. Veulen ziet er heel slecht uit, oogjes en tandvlees nog wel redelijk doorbloed, wat kunnen we behalve dit nog meer doen om dit veulen er doorheen te helpen?

groetjes, Jeannette

WenK

Re: Hulp gevraagd;veulen(1 dag) met longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:05

Je topic staat verkeerd, ik heb even geTEMt...

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:09

waar moet het dan wel staanen hoe verplaats ik het dan?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:09

-> MD

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:13

Ik denk overigens dat je verder weinig kunt doen voor het veulen behalve afwachten, hopen en doen wat de DA zegt... Sterkte ermee!

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:19

dank je, we gaan zo weer proberen , ik denk dat we maar meteen met de sonde gaan voeren, het kost haar te veel kracht om ook nog aan te leggen

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:19

Als je even op internet kijkt is er een veulenbrigade op http://www.vet.nl die het veulen misschien wel kunnen helpen, wacht niet af, maar informeer daar eventueel voor wat je kan doen.
Als de link niet werkt toets bij google dan zieke veulens kliniek in en je komt er ook. Het is Utrecht en zijn 24 uur per dag beschikbaar.Heel veel succes en sterkte.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:44

Als het veulen nu al zo slecht is zou ik hem binnen houden een warmtelamp in de stal voor de nacht is nu met deze temperaturen overdreven maar als het erg vochtig en koud is zeker te overwegen. Iedere 2 uur voeren maar dat heeft de da waarschijnlijk ook al gezegd.

Bastiaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:53

Veulenbrigade in Utrecht is nu niet meer actief Knipoog De veulenbrigade is er tot eind Juni begin Juli.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:59

Ai, dit klinkt helemaal niet goed. Een veulen wat al gelijk zo'n slechte start heeft is erg moeilijk om op de been te houden. Een veulen moet elk uur drinken. Ook 's nachts. Dit vergt enorm veel doorzetting en consequentitieit.
Maar als hij nu ook nog eens een longontsteking heeft zie ik het somber in.
De merrie moet voldoende melk aan blijven maken doordat het veulen blijft zuigen. Indien dit niet gebeurt zal de melkproductie opgang gehouden moeten worden door jullie.
Ook mag een veulen niet teveel hebben in 1 x.
Pfff dit is bijna een onmogelijke opgave, en zeker als de boer al niet wil dat er een DA bijkomt. In de kliniek zetten kost al gauw 2000 euro, en dan ben je er nog niet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:12

Ik zie het helaas ook heel somber in, zeker ook omdat het veulen onvoldoende biest binnen heeft gekregen. Ze hebben het zo hard nodig...

Gewoon hopen en bidden dat het veulen sterk genoeg is om het te redden... Ik hoop ook echt dat de boer een beetje bijdraait...

Verder sluit ik mij volledig aan bij PVD... zorg dat de melkroductie goed op gang blijft.

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 11:03

bedankt voor alle reacties, eveneen update;
ze heeft vanacht nog 1 keer met de sonde voeding gehad, daarna 3 keer met de spuit, ze slikt weer, zuigen doet ze alleen bij de eerste 100cc, daarna is ze te moe, we moeten alles op alles zetten om d'r dan nog wakker te houden om te slikken.
merrie heeft nog steeds meer dan voldoende melk, is alleen steeds moeilijker te melken omdat ze echt levensgevaarlijk vals is. vanochtend weer helemaal leeg kunnen melken samen met de d.a. met behulp van een praam. Zielig mischien maar aan de andere kant ook minder stressvol.
Aanleggen gaat nog steeds niet, we blijven proberen tot 6 uur vanavond en anders wordt ze een flesveulen.
En dan nu het goede nieuws: We hebben iemand gevonden die bereid is om der te kopen dus dan hebben we zeggenschap wat inhoudt dat mocht het aanleggen niet lukken dat het veulen dus vanavond bij de merrie(en dus ook bij de boer)weggaat en hier op stal komt.
ze heeft nog steeds koorts, is weer opnieuw gespoten maar zo krijgt ze mischien nog een klein kansje.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:05

Oh dat klinkt al weer wat hoopvoller... Krijgen jullie verder wel voldoende melk van de merrie?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:07

en de veulencentrale dan? Is er geen merrie beschibaar in de omgeving?

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 11:21

de moeder heeft melk, het probleem is dat het veulen niet sterk genoeg is om bij haar aan te leggen. Ik hebnet gebeld met een paardemelkerij hier in de buurt, die zijn bereid melk te leveren als we het veulen bij de merrie weg moeten halen, we zitten nu op bijna drie dagen biest, dat is op zich voldoende

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:46

Oh super... Anders was ik nog wel even onder mijn eigen merrie gaan hangen. Die heeft zoveel melk. Veulen is nu een maand en het spuit er nog uit als ze loopt...

Hou ons maar op de hoogte!

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:49

Yes! Goed gedronken, beetje uit het flesje en de rest met de spuit, temperatuur 37,76

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:47

hoe is het nu?

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:57

Ik ben ook benieuwd hoe het er nu mee gaat! Wat een slechte start voor zo'n jonkie zeg...