Ijzer ter voorkoming van hoefzweren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Ijzer ter voorkoming van hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:21

Ik heb een misschien wel gekke vraag, maar vanmorgen stond mijn haflinger merrie op 3 benen. De da is geweest en heeft een hoefzweer geconstateerd.
Sonja de haf is 20 jaar en volledig gepensioneerd ivm artrose. Na jaren geknoei met ijzers (slecht groeiende hoeven en brokkelhoeven) staat ze nu ruim een jaar ijzerloos en tot vanmorgen zonder problemen. Nu heeft ze een zwakke hoornkwaliteit, en breekt er wel eens een stukje af, maar ze zijn niet te kort en ze loopt niet gevoelig op haar zolen. Ze staat 24/7 op de wei en mag dus niet werken en komt niet op het asfalt of steentjes en dergelijke.

Nu kreeg ik het advies om als de zweer eruit is, maar weer ijzers onder te leggen, gezien het feit dat ze nu na een jaar eindelijk de nagelgaten kwijt is en iets betere hoeven lijkt te krijgen wil ik dit eigenlijk niet, maar ik verbaasde me ook over het advies ijzer tegen een hoefzweer.

Zijn er mensen hier die hie meer van weten en het verder toe kunnen lichten of die andere oplossingen hebben.

nikia

Re: Ijzer ter voorkoming van hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:28

ik geloof niet dat je door ijzers minder kans krijgt op een hoefzweer. mijn pony heeft ook ijzers en ook afgelopen jaar een hoefzweer gehad. Ik vind dat je pony ook lekker ijzerloos van haar vrije dag kan genieten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:31

Vragen staat vrij Knipoog .

Een hoefzweer kan ook inwendig ontstaan, dus dat een ijzer dat kan voorkomen, lijkt mij onwaarschijnlijk.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:33

Mijn paard is ongeveer hetzelfde verhaal (artose), maar is 16 en ik rij nog recreatief in het bos met hem. Hij heeft ook een zeer slechte hoefkwaliteit en heeft (eigenlijk had) daardoor bijna maandelijks een zweer in één van zijn achterhoeven. Nu heeft hij ook achter ijzers en hij heeft al een jaar geen hoefzweer meer gehad. Het is dus wel een oplossing.
Echter, ik zou het niet doen bij jouw paard. Zoals je al zegt loop zij 24/7 buiten in de wei en komt zij niet op slechte paden met steentjes ed (want dat is dus wat bij mijn paard steeds die hoefzweren heeft veroorzaakt). De kans dat zij weer een hoefzweer krijgt is zeer klein. Mocht dit hij wel herhaaldelijk hoefzweren krijgen, dan kun je er altijd nog over nadenken. Maar ik zou het nu zeker niet doen.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:35

Het lijkt ook mij onwaarschijnlijk dat een ijzer helpt om hoefzweren te voorkomen. Heb helaas meerdere malen hoefzweren gezien, en ik kan je zeggen dat 2 keer daarvan juist door de ijzers (of beter gezegd: door de hoefnagels) kwam. Je slaat de hoefnagels in de hoef, en daardoor heb je altijd kans dat het een keer fout gaat. Tuurlijk kan je paard ook een hoefzweer krijgen zonder ijzers, maar mijn idee is dat de kans zonder ijzers kleiner is.

Overigens: Sterkte!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:42

Ze heeft voorheen met ijzers nu jullie het zeggen vaker een hoefzweer gehad dan nu zonder.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:07

Apart, bij mijn paard is het juist minder in plaats van meer met ijzers Haha!
Het is dus belangrijk dat je weet hoe de zweer ontstaan is....