Zwangerschapsvergiftinging bij paarden, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Zwangerschapsvergiftinging bij paarden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:17

Mijn merrie heeft sinds vrijdagavond last van een opgezwollen hals, keel en hoofd.
Nu dachten wij dat het kwam door het vliegenmiddel (creme) wat ik op haar gedaan had. Het leek een allergische reactie.
Het werd zaterdag al minder en vanochtend leek het nog minder, die bij haar keel waren zo goed als weg en bij haar hals ook. Alleen haar neus was nog wat dik.

Maar nu haalde ik haar vanavond uit het land en waren de bulten weer terug. Ze heeft nu een hele dikke keel en een dikke bult op haal hals en hele dikke benen. Ze heeft wel vaker stalbenen maar ze heeft de hele dag in het land gestaan dus die dikke benen komen echt niet door stil staan zoals bij stalbenen. Het is wel vocht want je kunt er een kuiltje indrukken, maar het is wel erg gevoelig. Ze heeft geen koorts en ze is levendig. Maar ze heeft wel last van het buigen van haar nek omdat de dikke bulten aan 2 kanten zitten en precies op de plek waar het hoofd overgaat naar de nek.

Een stalgenoot van mij is huisdierenarts en die heeft ernaar gekeken. Zij zei dat een allergische reactie binnen 24 uur over is en dat die zeker niet terug kan komen. Dus zij vond het heel erg raar.

Nu zei mijn vader: "Is het misschien zwangerschapsvergiftiging?".
Kan dat? Wat zijn de symptomen dan? Of wat kan het anders zijn? Ze is nu 2,5 maand drachtig.
Wie heeft er tips of ideeen?

Als het morgen niet minder wordt of zelfs erger bel ik zowiezo de DA.

justahorse

Re: Zwangerschapsvergiftinging bij paarden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:58

Een paard bij mij op stal heeft dit jaar een vergiftiging gehad, maar nu weet ik niet meer zeker of het een zwangerschapsvergiftiging was of een bloedvergiftiging.

Deze merrie had last van hoge koorts en acterbenen zo dik net als olifantenpoten. Deze merrie was echt ernstig ziek en kon bijna niet lopen. Gelukkig heeft deze merrie en veulen het gered door medicatie en goede zorg.

Waarom laat je geen bloedafnemen bij je paard? Misschien dat daar iets uitkomt. Bloedvergiftiging in ieder geval wel.

eline_di

Re: Zwangerschapsvergiftinging bij paarden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 23:09

Bloedafnemen kan een idee zijn.
Iemand nog meer tips wat het kan zijn?

Zowel haar voor als haar achterbenen zijn mega dik. Ze is niet opvallend rustig of moe en ze heeft geen koorts.