Bultjes op het hoofd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrendaV

Bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:29

Ik had vandaag ontdekt dat Sjors allemaal bultjes op zijn hoofd heeft, en een enkeling bij zijn hals.
Gisteren was het nog niet.
Sjors heeft toch gewoon een vliegennetje over zijn ogen.
En er zitten zelfs een paar plekken onder dat netje, terwijl het wel gewoon goed aansluit.

Het zijn bultjes waar een soort gele olie uitkomt.
Het ziet er echt niet uit, en het zijn ook abnormaal veel bultjes, en gek genoeg ook alleen zo erg bij het hoofd.

Sjors staat al een paar weken op de wei met 2 andere pony's, en die andere pony's hebben het helemaal niet.
Het is al voor de zekerheid schoongemaakt en betadine op gedaan.

Wat kan het zijn, en wat kan ik eraan doen?

shadowprince

Re: Bultjes op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:33

wat je verteld lijkt wel heel veel op eiwitbultjes.
misschien wat te veel extra's gegeven ofzo?dat lekkere lekkers, ander stro, hooi of wat dan ook?

BrendaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:38

Nee, hij heeft gewoon gekregen wat die normaal ook krijgt.
Voor de rest krijgt die gewoon heel af en toe een worteltje.
Het kan natuurlijk wel zijn omdat die in de zomervakantie vaker op de wei staat, maar dat is al jaren zo.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:40

misschien is het gras wat rijker of hebben er minder ponies gelopen dan anders in t begin van het jaar....

BrendaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:50

Wat kan ik eraan doen dan?
Gaat het vanzelf weg, ik vind het ook zo sneu om hem dan korter op de wei te zetten, maarja dat zal dan moeten denk ik?

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:17

als het idd eiwitbultjes zijn, en dat kunnen de paardenmensen meestal je allemaal wel vertellen, zou ik hem zeker niet lang op de wei doen, want dan heb je kans op hoefbevangenheid. mijn paard had het ook wel eens precies op de plek waar het zadel zat, knapte dat open, kon je hem eerst weer een paar daagjes laten staan want dan moest het eerst weer helen.
als het niet snel over gaat, zou ik er ook even een da naar laten kijken, het kan altijd iets anders zijn en ik heb je beschrijving alleen maar gehoord en ben geen dierenarts jammer genoeg hihi

BrendaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 20:50

Er heeft iemand naar gekeken, en het bleek dus zomerexceem te zijn. Daarom rij ik voorlopig ook maar zonder hoofdstel Tong uitsteken
En hij moet helaas minder op de wei

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:25

hm ik had mn paard met zomerexzeem wel op de wei staan.... geen dingen waar hij tegen kon schuren behalve de waterbak dan, en als ie niet schuurde viel het hier wel mee.
hij had het jaar ervoor tot bloedens toe geschuurd bij de vorige eigenaar dus en dat jaar had ie een enkel plukje die die kwijt was, je bij de kont was kroes en beetje plat en maf haha.
leek ook dat ie er minder last van had.
een denken heb ik ook geprobeerd, maar hele beest werd er zo somber van die heb ik gauw weer teruggebracht. van dat stink dazen spul hihi

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:33

Mijn pony heeft dit ook gehaad en werd daarna langzaam kaal op zijn hoofd het bleek een schimmelinfectie te zijn maar nadat ik imavarol heb begruikt is het een stuk beter heeft hij zijn haar terug en geen bultjes

BrendaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 17:06

Het zit dus ook bij zijn manenkam, en hij schuurt het helemaal open.
Daarom heb ik de bovendeur van zijn stal ook dichtgedaan zodat die niet kan schuren daaraan.
Ik heb geprobeerd hem even op de wei te zetten, maar door de open plekken word die gelijk aangevallen door de vliegen.