Shet lust geen hooi,, kan dit????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Shet lust geen hooi,, kan dit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:13

Hallo bokkers,

Sinds 2 weken heb ik een eigen paard thuis staan. Omdat hij anders alleen zou staan heb ik een shetlander gekocht (er zit wat new forest bloed doorheen, hij is ongeveer 1.05 m. ). De shetlander stond bij zijn vorige eigenaar 24 uur per dag in het weiland, samen met zijn vriendjes. Overdag staat hij nu samen met mijn paard ook in het weiland. Alleen 's nachts heb ik ze binnenstaan, een enkele keer staan ze samen 's nachts buiten.

Als ik mijn paard 's avonds bix geef krijgt mn shetlander ook altijd een paar brokjes (het stelt niks voor hoor, een stuk of 6, gewoon voor het idee). Ik geef ze dan ook allebij nog wat hooi. Geen kuil/hooi, maar echt droog hooi. Maar DE shetlander vind dit niet eens zo lekker. Komt dit doordat het het smeuige gras zo lekker vind? of zegt hij zelf al dat hij genoeg gegeten heeft (lijkt me sterk, het blijven shetlanders).

Misschien hebben jullie een idee over waarom hij dit echt lekker vind? je zou toch denken bij een shetlander eten is eten.

MamaMiesje

Re: Shet lust geen hooi,, kan dit????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:16

Ik weet dat de ene shet van mn zusje ook niet echt veel met zn hooi doet/deed; beetje knabbelen, maar voor de rest wordt het alleen maar verspreid door zn stal.
Wellicht is het idd een kwestie van smaak Ja

Aangezien hij wel goed graast en brokjes eet, zal er wel niks mis zijn met zn gebit?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:19

Ik denk dat ie overdag genoeg heeft aan het gras, en dat gewoon lekkerder vind..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:48

Hmm mijn shet heeft het ook hoor..
Gras, gaat prima!
Gedroogd gras (anders dan hooi; ander soort.. soort luzerne maar dan meer gras ertussen); vréét ze
Maar hooi? HO! Dat hoeft ze niet, maar ze krijgt het wel altijd aangeboden Lachen

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:50

mijn shet eet ook weinig hooi, vooral als ze overdag in het gras heeft gelopen. Eet ze echt niet of maakt ze proppen dan kan het gebit zijn. Anders zit ze gewoon vol :0)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:56

105cm is geen reden dat er NF bloed doorheen zou moeten zitten, voor het stamboek mogen ze tot 107cm en ik ken ze groter (gewoon met papieren)
Voordroog is wat "smeuiger" dan gewoon hooi, misschien is hij het niet gewend?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:22

Ik denk dat hij dan genoeg aan het gras heeft maar het kan zeker zijn dat hij kuil boven hooi verkiest. Die van mij willen nu (24/7 op het land) ook geen hooi hebben maar een hapje kuil gaat er zo nu en dan wel in. Zolang hij niet dun wordt zal ik je er verder niet teveel zorgen over maken. Straks van de winter eet hij het vast wel als hij niet meer voldoende uit het gras kan halen.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:48

Mijn shetlander houd ook niet van droog hooi. Eet hij niet.. maar zodra ik wat kuil of wat zwaarder hooi in zijn stalletje gooi dan begint hij er lekker van te eten.

Tenzij hij echt trek heeft en niks anders heeft om te eten dan eet hij het droge hooi wel. Maar hij vind het gewoon echt niet lekker, en begrijpelijk want er zit bijna niks in Tong uitsteken (Al is dat wel goed voor z'n lijn Knipoog )

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:52

Ach maar als ze niks anders krijgen (in de winter dan) dan eten ze dat écht wel. Hooi is ook nog vaak beter voor een shetlander dan mooie voordroog. Ze hebben niet zoveel nodig.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:39

nou hooi wil die van mij ook niet hebbben . Maar in de zomer staat hij gewoon 24 uur in de wei dan eet hij lekker gras. Maar wij moeten ook nog hooi bijkopen dus misschien dat hij dat wel lust Verward Grappig dat ik net dit topic zie, ik was anders ook van plan om het te doen Haha!

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:41

oja volgensmij is die van mij het ook niet gewend. Maar dat weet ik niet zeker. Maar hij zou als hij het wel luste echt wel proeven hoor.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:45

Mijn shetten laten het hooi ook liggen als ze op de wei hebben gestaan, en ondanks dat het shetten zijn geven mijne ook heel duidelijk een grens aan als ze vol zitten.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 08:51

@ stef: zijn lengte hoeft inderdaad geen reden te zijn dat er New forest bloed doorheen zit. Maar omdat ik toevallig weet dat dat er wel doorheen zit (ergens verderop in zijn geschiedenis) heb ik het er maar even bij gezet. Hij heeft inderdaad nog een shetlander maat, maar aan zijn bouw kun je het wel zien.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:42

Mijn shet was altijd gewend kuil te eten bij haar vorige eigenaars, dus toen ik haar net had, vond ze het ook maar een stom idee dat ik haar hooi gaf. Boos! Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en nu vind ze het geen enkel probleem meer. Maar we hebben dan ook lekker frisgroen weidehooi. Dat scheelt misschien ook wel... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:31

SH --> VS.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 07:08

Die van mij luste eerst ook geen hooi Boos! Maar laatst zette ik hem even op stal en hub meneer at hooi Go jij! Go jij! Haha! Hij vind het nu best lekker Knipoog

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:54

Bedankt voor jullie reacties. Ik had me inderdaag geen zorgen hoeven te maken, mijn shetlander eet nu rustig wat hapjes hooi.

MissArianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:43

Haha oké mooi..
Is vaker zo met shetlanders als ik het zo hoor!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:47

Haha, een shet die geen hooi lust Tong uitsteken

Serieus;
Als hij het niet eet, lust hij het niet denk ik, misschien kan je een ander merk proberen? (wij hebben nl 2 soorten op stal, vanwege een allergie) Lachen