Nieuw voerschema

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femmigje

Nieuw voerschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:31

Vanaf 1 sept wordt het verzorgpaardje waar ik al 8 jaar op rijd helemaal van mij. Ze gaat dan ook verhuizen en ik wil graag weten wat jullie denken over het voerschema.
Eerst het paard: een 12 jarige haflingermerrie. Ik rijd 2 a 3 keer per week. 1 keer dressuurles van een uurtje met 20 min heen stappen en 20 min terug. ( wordt straks ongeveer 10 min) en 2 keer per week lekker buiten in de bossen een uurtje of 2.. de ene keer langer de andere keer korter. In het weekend rijden mijn vader en eigenaar een rondje door de bossen met n sjeesje en 2 span meestal n uurtje of 2,3 ( heel rustig aan met veel pauze Knipoog )
Het oude voerschema:
's morgens 3/4 kilo basisbrok met een flinke hoop hooi/stro( haal die 2 altijd doorelkaar Bloos )
dan de wei op met n beetje gras ( nauwelijks gras te noemen hoor)
dan rond 17 uur ( in de zomer later) binnen met n binnenkomertje ( handje brok)
rond 20.00 hetzelfde als 's morgens.
Nu gaat ze dus naar de nieuwe stal waar ze op een wei komen te staan waar dus wel gras op staat. Ze gaan zowiezo eerst op een klein stukje wei om te wennen aan de grote hoeveelheid gras. Maar hoe kan ik deze overgang soepel later verlopen en wat doe ik nog aan bijvoeren? Nieuwe staleigenaar had het over een beetje brok zodat ze graag naar binnen gaan maar is dat voldoende?
ik kijk uit naar jullie ideeën!!

dorientjuh

Re: Nieuw voerschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:39

Goed dat je er over nadenkt!
Jouw paard hoeft niet veel werk te verrichten, en bijvoeren in de vorm van krachtvoer is dus ook niet nodig. Zeker nu ze bij jou zoveel gras gaat krijgen. Ik zou dus, als dat kan, voordat ze bij jou komt het krachtvoer afbouwen tot nul. Dan je paard inderdaad langzaam laten wennen aan de nieuwe weide. Let op voor hoefbevangenheid! Is het nodig dat ze 's nachts naar binnen moet? Voor een paard is het natuurlijk het beste om dag en nacht buiten te staan. Zorg wel voor een mineralen liksteen in de wei. Moet ze toch op stal, dan is het het beste om haar daar onbeperkt ruwvoer (hooi) te geven van een lage kwaliteit. Zo voorkom je maagzweren en je paard krijgt toch wel voldoende energie binnen via het gras en het hooi. Mocht je nou naar een tijdje opmerken dat je paard toch wat schraal wordt (lijkt me niet, maar goed), dan kun je altijd nog beslissen om bijvoorbeeld een pavo koek bij te gaan voeren. Lachen

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:32

Overdag in de wei en 's avonds op stal (met onbeperkt hooi van lage kwaliteit) is meer dan genoeg. Ik raad aan om iedere avond een pavo koek te geven in plaats van krachtvoer.
Maar wat voor wei is het? Als het een vette wei is dan lijkt het me het beste als je een muilkorf/graasmasker overdag omdoet, want anders wordt ie nog te dik!
En als je paard plotseling erg afvalt dan zou ik een klein beetje krachtvoer geven na het rijden.
En natuurlijk de liksteen niet vergeten!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:06

Hallo,

Ik heb net de overstap gemaakt met mijn paard naar een ander voerschema en ik zal even omschrijven hoe ik het heb gedaan misschien heb je er iets aan.

Eerst stond hij de hele dag binnen en kreeg 4 keer per dag een plak hooi en 2 keer per dag een kilo brok.

Nu staat hij dag en nacht op de wei en krijgt geen krachtvoer.

Ik ben eerst onbeperkt hooi gaan voeren zodat zijn maag en darmen er aan konden wennen dat ze de hele tijd gevult waren. En tegelijk ben ik het krachtvoer langzaam gaan afbouwen tot nul.
Nu krijgt hij af en toe na een zware rit een handje muslie of inderdaad een pavo koek (vind hij heerlijk *LOL*

Kan je paard niet dag en nacht naar buiten op de nieuwe plek?
Een paard heeft geen dag en nacht ritme zoals een mens dus een nacht op stal kan voor een paard lang duren. en ik heb gemerkt aan mijn paard (heeft wel extreem gevoelige darmen) dat het niet lekker was om steeds over te schakelen van hooi naar gras en weer terug. Aan het eind van de zomer moet dat natuurlijk hoe dan ook maar dan schakelen we niet steeds terug.

Mirella