Hoge ademhalingsfrequentie.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Hoge ademhalingsfrequentie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:45

Mijn ene IJslander staat al dagen te panthen,ik weet dat ze dit doen om warmte kwijt te raken,wat op zich niet vreemd is met het weer van de afgelopen dagen.
Hij was afgelopen weekend zo afwezig en sloom dat er een scheermachine overheen gehaald is om hem verkoeling te geven.Zijn halve wintervacht zit er namelijk al op dus boeg,flanken en buik zijn nu kaal.

Met het hele hete weer heb ik hem ook meerdere keren afgesponst om hem te koelen en hij staat ook veel bij de waterbak om kleine slokjes te drinken en met zijn snuit in het water te prutsen.

Nu was het vandaag wat koeler en zou het wat beter moeten gaan maar dat vond ik erg tegenvallen.
Gister heb ik hem even in de paddock gegooit om zijn energie kwijt te raken en hij heeft toen wel een lekkere serie bokken weggegeven zoals ik dat van hem ook verwacht.Na nog geen 5 minuten uit laten stappen en weer lekker op de wei.
Vandaag was het bewolkt en stond er een lekker koel windje dus hem onder het zadel meegenomen waarbij hij zijn eigen tempo mocht bepalen.Op een draf van 100m na en 5 galopsprongen (waarbij hij 2x een wat droge hoest liet horen met gebries daarna) verder alleen gestapt.
Ben er een stuk naast gaan lopen op een gegeven moment maar het panthen blijft hij doen.

Morgen zou het nog meer afkoelen en hopelijk minder benauwt zijn dan vandaag dus ik hoop dat zijn frequentie weer normaal zal zijn,zoniet haal ik er een DA bij en laat hem onderzoeken.

Hij is normaal al geen warmweerpaard maar vind het nu erger dan voorgaande jaren,misschien omdat het zo vreselijk benauwt is geweest en voorgaande jaren niet.

Zo...een heel verhaal geworden.Zijn er meer mensen die IJslanders of robuste rassen bezitten die hier zo enorm veel last van hebben?

(panthing=hijgen)

Glossi

Re: Hoge ademhalingsfrequentie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:30

Vind het wel raar dat hij met dit weer nog steeds staat de panthen.. klopt in mijn ogen niet helemaal Verward Ik zou de dierenarts langs laten komen en bloed laten prikken. Alskaer had toen we hem kochten heel snel dat hij buiten adem was met het rijden. En in de padock was zijn ademhaling ook niet normaal. De dierenarts dacht zelfs aan een longemfyseem, zo zag zijn ademhaling eruit. Hij had toen van (ik weet de naam niet meer) maar hij had toen van iets te weinig. Daar heeft hij korrels voor gekregen en nu is het over. Dus mischien handig om even bloed af te laten nemen?

Tinky12

Re: Hoge ademhalingsfrequentie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:11

Dank je wel voor je bericht Glossi.Zal het zeker in mijn achterhoofd houden,kun je evt nog achterhalen wat er met jouw paardje was?Ben wel benieuwt naar.

Ik heb hem vandaag bekeken en zijn ademhaling was normaal,hij was erg alert en ontdeugend.Ik vrees dat het toch de warmte is,we gaan nu 3 warme dagen tegemoet en daarna koelt het weer af...
Eens kijken hoe dat gaat.