Lijkt op droes maar geen koorts ???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Lijkt op droes maar geen koorts ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:19

Een van mijn merries lijkt een vorm van droes te hebben/ gehad maar heeft geen verhoging of koorts. Ook niet gehad.
Hopelijk kan 1 van jullie mij verder helpen?

Wat is er gebeurt?
Eind maart jl. kwam 2 weilanden verderop een paar Shetlanders te staan.
1 ervan hoestte behoorlijk. Dat heeft toen best lang geduurd. Iets van 2 maanden of zo.
Een paar weken erna begon de pony in de wei naast de onze ook.
Die heeft een week of 6 gehoest.
Aan de andere kant van onze weide begon de pony later ook en die hoest nog steeds. Inmiddels ook al een week of 6.
Dus het is wel iets besmettelijks wat in de buurt hangt.

Ik hoopte dat onze meiden ervan verschoond zouden blijven. Echter 3 weken terug begon Quinta ook.
Flink hoesten, dikke lymfeklieren aan weerszijden van de kaken en groengele snot.
Na een paar dagen ontstonden onder de kaak 2 flinke bobbels.
Het leek best wel op droes alleen ze heeft nooit verhoging of koorts gekregen.
Na een week intensief Propolis, Pau d'arco en HMP horse geven was het hoesten en snotteren al weer over. De bobbels onder de kaak zaten er nog wel.
Maar op 1 van de bobbels onder de kaak ontstond een korstje.
Vorige week op 2 plaatsen zelfs zo'n korstje.

De bobbels zijn inmiddels flink geslonken. Ze hoest en snottert dus al 2 weken niet meer maar nu ontdekte ik vanmiddag op nog 2 nieuwe plekken onder de kaken kale plekken met een korst erop.
Alsof er op div. plekken doorbraken zijn geweest.
Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Echte droes wel en dan zijn de paarden echt doodziek.

Bestaat er wellicht een mildere vorm van droes of is het iets wat er deels op lijkt ???
Ik heb vanmiddag even bij beide buurpony's onder de kaken gevoeld en beide hebben nog flinke zwellingen onder de kaken zitten. Meer als bij Quinta.
De zus van Quinta leek vorige week ook te beginnen maar dat is gelukkig 'overgewaaid'.

Komt iemand dit bekend voor?

Nikka

Re: Lijkt op droes maar geen koorts ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:21

Ik heb ooit ook een keer droes bij een paard gehad en die was er amper ziek van. Daarentegen ben ik er ook een bijna aan verloren. Als je het echt wil weten zou je de DA een kweekje moeten laten afnemen als dat nog kan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:22

Waarom laat je de DA niet even komen?
Die kan je eventueel ook meteen medicijnen geven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:28

Ik zou absoluut direct DA laten kijken! Niet elk paard heeft alle verschijnselen en bovendien kan de koorts ook heel kort duren en heb je die misschien 'gemist'! Oppassen dus!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:29

Mijn pony heeft jaren geleden iets soort gelijks gehad!
Bulten, kale plekken korsten, geen koorts. Je hele verhaal. De eerste DA zei dat ze bronchitus had. Ik vertrouwde het niet. Heb een 2de DA geconsulteerd en hem een teste laten doen. Toen bleek dus dat het wel degelijk droes was. En dat ze er al meerendeels zelf boven op was gekomen.

Ik zou de DA even vragen of hij een biop wil nemen. Want je hebt grote kans dat het wel droes is!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 10:14

Ik heb de eerste week elke ochtend en avond getemperatuurd.
Haar temp. bleef constant tussen de 37 en 37,3 graden.
Dus dat is heel normaal.

Ik weet dat bij echte droes alleen in het begin antibiotica zin heeft. Doe je het alsnog op een later tijdstip dan kan de antibiotica zelfs averechts werken bij de genezing.
Althans dat vertelde mijn dierenarts eerder.

Om na 3 weken de DA er nog bij te halen om zeker te weten of het wel of geen droes is geweest vind ik een beetje onzin.
Het paard is verder prima te pas.
Alleen die bobbels onder de keel zijn nog niet helemaal weg maar al wel een stuk geslonken.
Ik neem aan dat als er kale plekjes opzitten met een korstje dat er prut uitgekomen is.
Het is alleen de vraag of ik er nog wat op moet smeren voor het geval er nog meer uit moet komen?

Wat ik uit bovenstaande reacties begrijp is dat een paard dus niet altijd doodziek hoeft te worden van droes.
En dat koorts dus ook niet altijd hoeft.
Dat was waar ik elders op internet geen duidelijkheid over kon krijgen.

Ik vermoed dat ik hier inderdaad met een milde vorm van droes te maken heb gehad.
In elk geval bedankt voor jullie reacties.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:14

Meld je wel bij je DA dat er droes heerst?

En verder vind ik het een beetje dom dat je wel advies zoekt op bokt, maar je geen DA wilt bellen terwijl je niet eens precies weet wat je paard heeft. je weet dat als de abcessen naar binnen openbreken, je paard hieraan kan overlijden he?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:27

Storm76 schreef:

En verder vind ik het een beetje dom dat je wel advies zoekt op bokt, maar je geen DA wilt bellen terwijl je niet eens precies weet wat je paard heeft. je weet dat als de abcessen naar binnen openbreken, je paard hieraan kan overlijden he?

Hangt af van het type droes en dan zijn ze er erg, maar dan ook heel erg ziek van. Dat is over het algemeen niet het type droes waarbij je de bulten aan de buitenkant ziet.
Overigens TS kan je, als je dat nog niet gedaan hebt, trekzalf op de bulten smeren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 09:44

Storm76 schreef:

Storm76 ik heb best al wel de nodige ervaring met droesgevallen. Zowel vanuit mijn eerdere werk als eigen paarden.
2 van mijn eerdere paarden kregen flinke droes nadat we een weekje met ze op vakantie waren geweest. Ik was met nog 2 vriendinnen op stap, dus 4 paarden.
De eigenaar van het overnachtingsadres had verzuimd te melden dat hij een droespaard had staan.
Een week na die vakantie begon mijn toen 10 jarige ruin als eerste.
Hij wilde niet eten, speekselen en 40 koorts.
Ik heb dezelfde dag nog de DA gebeld en die heeft antibiotica gespoten.
2 dagen later begon mijn 18 jarige merrie ook.
Wederom DA erbij en ook zij antibiotica.
Deze DA zei toen dat alleen in de eerste dagen van het ontstaan van de droes antibiotica zin heeft.
Anders kan het zelfs averechts het genezingsproces beinvloeden.
Ook 1 van de andere paarden van de trektocht had een week later droes.

Ondanks de DA maatregelen heeft mijn ruin toen verslagen droes gekregen dus ik weet donders goed wat de ziekte kan aanrichten.
Gelukkig is hij na intensieve behandeling volledig hersteld.

Mijn huidige 2 merries stonden toen niet thuis maar in de opfok elders. Zij hebben toen geen last gehad van de droes.

In het geval van Quinta nu leek het totaal niet op droes. Ik twijfel zelfs nog steeds of het dat wel geweest is.
Het begon gewoon met een fikse verkoudheid. Haar eerste verkoudheid in de 11 jaar die ze nu oud is.
Ondanks dat het alleen een verkoudheid leek heb ik haar direkt op oa. Pau d'arco gezet. Een natuurlijk antibiotica.

Idem bij haar zus Rebel gedaan uit voorzorg.
Pas ruim een week na de verkoudheid kwamen er 2 bobbels onder de kaak.
Aangezien ze zelfs geen verhoging heeft gehad verwonderde me dat nogal.
Ik heb al benoemd dat ze verder weer prima te pas is.

Omdat het ziektebeeld en het verloop heel dubbel is geweest ( wel droes, of toch een bep. virus ) was ik benieuwd of er mogelijk een mildere vorm van droes bestaat.
Dus waarom zou ik dan niet bij Bokkers te rade gaan qua ervaring.
Bovendien heeft Rebel het niet gekregen terwijl ze constant bij elkaar staan. Ik weet zeker dat zij ook nooit eerder droes heeft gehad.
Ik heb beide dames zelf gefokt en weet dus exact wat er met ze gebeurt is in het verleden.

Maarre ... bedankt dat je me gelijk voor dom uitmaakt

Nikka er is inderdaad nog 1 onrustig plekje onder de kaak.
Het is inderdaad slim om het even te gaan behandelen met trekzalf.