hoe lang doe je met een hoefschoen???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bloemenbeer

hoe lang doe je met een hoefschoen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:16

hey medebokkers

ik was me aan het verdiepen in hoefschoenen en nu vroeg ik mij af. hoe lang doe je eigenijk met zo`n hoefschoen tot hij versleten is? het zou gaan om een paard dat drie uur per dag op het land staat en 1 uur per dag wordt bereden. zitten daar nog grote verschillen in tussen easyboot en andere merken? op de site staat 1000 km met de easyboot maar is dat alleen over de harde weg of ook in het zand?

liefs bloemenbeer

Huertecilla

Re: hoe lang doe je met een hoefschoen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:09

Een vriend van mij heeft net 800 kilometer afgelegd met een set easyboot epic en die zijn bij lange na nog niet versleten. Ook de gaiters zijn nog goed.

Ik heb donderdag een set nieuwe gaiters ontvangen, er vrijdagmorgen om gedaan en die waren na 5 kilometer rijp voor een terugzending: de nieuwe gaiters gaan makkelijker om maar dat heeft kennelijk een prijs. Met de oude gaiters kon ik bijna 200 km. rijden.
De schoenen zelf vertonen daarbij dan alleen wat krassen.

Het verschil tussen beide uitersten is de zwaarte van het terreink. De 800 kilometer zijn over prima paden afgelegd, ik rij HEEL zwaar bergachtig rotsterrein.

1000 kilometer is een heel realistische levensduur-verwachting. De gaiters moet je als slijtage-gevoeliger zien. Die zijn echter uit voorraad leverbaar, schappelijk geprijsd en in 5 minuten met een kruiskop-schroevendraaier vervangbaar.

hc

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:20

ik heb smitjes (op maat gemaakt)
Ideaal. Bij mij gaan ze ongeveer 1,5 jaar mee per paar, paard draagt alleen voor schoenen. Paard wordt enkel buiten bereden, over asfalt.
Bij optijd wegbrengen naar de schoenmaker kan er een zooltje opgezet worden, dan gaan ze nog ongeveer 9 maanden mee.

Komende paar zal (veel) langer meegaan. Door een blessure van mij heb ik er al 6 maanden nauwelijks opgezeten (denk 2/3 keer).
dit paar zal dus een jaar of 2 mee doen, of langer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:27

vandaag ging één van onze smithoefschoenen naar de kl..., ze zijn gemaakt in 2005 dacht ik. De sluiting ging te barsten, maar dat is ook wel weer op te lossen. Verder begint het materiaal een beetje te verdrogen, maar ze zijn nog wel bruikbaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:54

ma_rie_tje schreef:
gaan ze nog ongeveer 9 maanden mee.
Komende paar zal (veel) langer meegaan. Door een blessure van mij heb ik er al 6 maanden nauwelijks opgezeten (denk 2/3 keer).
dit paar zal dus een jaar of 2 mee doen, of langer

Dat is een mooie illustratie van dat levensduur niet in tijd uitgedrukt kan worden. Als je ze een paar jaar op de plank laat liggen of incidenteel gebruikt is de levensduur in tijd irrelevant. Hoe lang of hoe ver kan je er mee ríjden is de vraag.
Ik heb een prachtige Fantic Caballero uit 1975 in bijna nieuwstaat: levensduur 33 jaar. Degelijk ding? Mwaw, de banden uit week 18 van 1975 zijn nog niet half versleten.... De daadwerkelijke levensduur is dat elke 2000 km,. de cilinder ontkoolt moet worden en met pakweg 10.000 de zuiger aan vervanging toe is.
Rij je rustiger of ruiger dan schuift dat op. Net als met hoefschoenen:
easyboot 1000 km.de gaiters pakweg 500. Rij je rustig over mooi paden, dan is dat meer, rij je ruig, dan is dan minder.
Leg je ze onder goede condities op voorraad, dan zijn ze over 3 jaar nog als nieuw Knipoog

hc