stijf na val

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

stijf na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:55

Hallo,
Mijn paard is een aantal dagen geleden uitgegleden in de wei (ze was aan het stieren met haar weidematen). Hierbij is ze op haar linkerschouder gevallen. De twee dagen erna is ze niet gereden ivm de hitte. Ik heb hier toen niet veel aandacht aan besteedt maar vrijdag toen ik haar weer oppakte voelde ze erg stijf aan en maakt ze in draf (met name rechtsom) haar pas net niet af met haar rechtervoorbeen. In stap merk ik er niets aan en is er ook niets aan te zien. Het is niet zo dat ze kreupel is maar ze " stokt" een beetje aan het einde van haar pas. Ik ben veel stapwerk gaan doen en toen ik hierna nog even aandraafde was het al wel wat minder en was ze ook iets losser. Gister heb ik een lang stuk gestapt op het harde en vandaag weer geprobeerd. In het begin stijf, veel gestapt, stukjes gedraaft (los teugeltje), het was er nog maar minder dan twee dagen geleden. Ook werd het aan het einde ook weer losser/beter. Vooral als ik haar wat meer voorwaarts rijd is er op stukken niets meer aan te zien, valt ze wat terug dan is het er weer een beetje.
Ik vermoed dat ze wat spieren heeft verrekt. Wie kan mij adviseren wat ik moet doen, longeren (met of juist zonder passoa), stappen op de weg, voorzichtig blijven rijden? Mijn gevoel zegt dat ze wel in (licht) beweging moet blijven maar is dit juist? Alvast bedankt voor jullie advies!

marleen_usar

Re: stijf na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:58

Blijf bewegen en kijk wat je paard aan kan,zelf smeer ik altijd SRL gelei op plaatsen waar mijn paard stijf is.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 14:00

Het punt is dat ik niet zeker weet waar ze stijf is (waar het nou precies vandaan komt). Haar rug geeft geen reactie als ik dit test, ik vermoed de schouder maar ze is op links gevallen en heeft rects het " probleem" .

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:43

Even rustig aan blijven doen.
Ik zou haar ook niet helemaal stil zetten.
Gewoon licht werk onder zadel(veel stap) en ik zou niet longeren.
Dat is toch wat meer belastend omdat je op een volte zit.
Het is wel logisch dat ze wat stijver is na een val.
Ik ben zelf wel eens van mijn paard gestort en dan voel je daarna ook al je spieren. Haha! .
Gewoon je gevoel volgen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:12

Ja klopt, ik probeer het ook aan mijzelf te relateren (bij spierblessures). Ik dacht juist dat longeren wat minder belastend was omdat er dan niemand op haar rug zit en ze wel goed voorwaarts neerwaarts kan lopen zonder dat er belasting (en eventuele onbalans) op haar rug is...mmm, moelijk.....
Ben met je eens dat bewegen wel het credo is...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:40

Het is waar dat bij longeren niemand op haar rug zit maar je vertelde dat ze vooral rechtsom wat stokt in de beweging.
Ik zou dan liever rechte stukken lopen en niet voor de volte kiezen.
Je belast haar lijf dan toch meer wanneer je haar rechtsom longeert.
Idd, het blijft lastig Knipoog

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:37

Heb je ook een punt.....misschien een ideetje om haar de komende dagen " gewoon" te rijden (veel stappen, beweging) en dan over een paar dagen eens aan de longe te kijken hoe het gaat.

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:45

veel blijven draaien om der weer los te maken.. ook zou je een spiergel op der schouder kunnen smeren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:24

Dat lijkt me een heel goed idee Pieder.
En beterschap voor haar Knipoog

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 19:09

Thanks, het komt vast goed!