Bult grootte van een sinaasappel op gewricht, wat kan dat zi

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Bult grootte van een sinaasappel op gewricht, wat kan dat zi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 19:56

Onze mérens stond vanmorgen in zijn stal met een bult ter grootte van een sinaasappel op
zijn gewricht aan het linkerachterbeen, ter hoogte van de hak.

De bult zit recht in het midden van het gewricht, zowel links als rechts. Dus als je achter hem staat, zie je bult - hak - bult. Vooral deze aan de binnenkant is heel erg groot.

De bult is niet warm of pijnlijk, maar weel heel hard, net alsof ie op springen staat.

Nu hebben we de Da van wacht erbij gehaald, en volgens hem was het een bloeduitstorting (?) - wat ik heel raar vind, want er is nergens een wondje of korstje te bespeuren, bovendien had hij gisteren niets en heeft vannacht op stal gestaan - en die heeft hem ingespoten.
Verder moeten we de bult koelen.

We zijn met hem gaan stappen, omdat ik dacht dat beweging de zwelling wat zou doen afnemen. Niet dus. Last heeft hij er ook niet van, althans zo lijkt het, want het is een heel sterk paard, en hij laat niet vlug zien dat hij pijn heeft.

Zojuist was de bult nog dikker ... ik heb het nog nooit gezien, weet iemand van jullie soms wat dit kan zijn?

Flew

Re: Bult grootte van een sinaasappel op gewricht, wat kan dat zi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:58

Volgens mij kunnen bloeduitstortingen bij paarden inderdaad dik en en hard zijn. Kan best zijn hoor, dat het een bloeduitstorting is. Hoeft volgens mij ook niet persé een wondje bij te zitten. Wij mensen hebben toch ook wel eens ergens een ei/blauwe plekken zonder wondje?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 20:03

Misschien wel Flew, maar dit is echt een super grote bult, hij vult het hele gewricht! Ik vind het zo een rare plaats ... vraag mij ook echt af hoe hij aan de binnenkant van zijn been dan net daar een bloeduitstorting kan krijgen?
Ben er niet gerust in omdat het daar zit ... op een andere plaats zou ik het minder erg vinden ...

Maar zo een bloeduitstorting trekt toch vrij vlug weg (dacht ik). Volgens die DA kan het weken blijven zitten ...

Probleem is ook een beetje dat deze DA niet gewend is paarden te behandelen ...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:06

Ik heb hier op bokt wel eens gelezen van een paard met een bloeduitstorting die inderdaad wat langer bleef zitten. Ik zal even kijken of ik dat topic terug kan vinden. Het enige dat ik anders kan bedenken is een abces ofzo?

[MD] bloeduitstorting bij singel

Dit paard kreeg zo te horen ook een flinke bult van een schop. Misschien heeft jouw paard ook een beste tik gekregen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 20:10

Flew schreef:
Ik heb hier op bokt wel eens gelezen van een paard met een bloeduitstorting die inderdaad wat langer bleef zitten. Ik zal even kijken of ik dat topic terug kan vinden. Het enige dat ik anders kan bedenken is een abces ofzo?

Ja dat was mijn eerste gedachte ook, maar een abces is (dacht ik) vrij pijnlijk een vooral heel erg warm. En dat is dus hier niet het geval ...

Zal seffes even foto maken, moet paarden toch zo binnen halen (ze lopen nog op wei)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:50

Vandaag is de bult zachter, beslist NIET kleiner en hij heeft er nu wel wat last van (lichtjes manken + ontlasten van desbetreffende been).
Ook is hij een beetje lusteloos en sloom ...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:51

Veearts weer bellen dan maar? Dat zou ik doen in ieder geval..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:56

Ja dat doe ik sowieso maar die man komt pas woensdag uit verlof. En de Da wat hem nu behandeld heeft, wil ik er eerlijk gezegd niet meer bij ... kan bevooroordeeld zijn hoor, maar ik vertrouw die man niet zo.
Hij ging ook vrij bruut te werk met de spuit, hup niks ontsmetten, dikke naald erin, straal bloed eruit, pats buisje erop en spuiten maar!

Ken jij toevallig een dergelijke bult? Allé ik bedoel als het een bloeduitstorting is, gaat dat dan ineens van hard naar zacht?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:59

Kan het een peesschede ontsteking zijn? daar kan ook een fikse overvulling door ontstaan. Zit het tussen de hak en het spronggewricht? In dat stukje wat normaal wat ingedeukt is? Beetje onhandige omschrijving... Of zit het meer op de voorkant/binnekant van het spronggewricht?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:01

Is het geen bolspat?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:01

JoCo schreef:
Ken jij toevallig een dergelijke bult? Allé ik bedoel als het een bloeduitstorting is, gaat dat dan ineens van hard naar zacht?

Mijn pony heeft een kleintje op zijn wang gehad. Deze was nooit heel erg hard.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:02

Zammie schreef:
Kan het een peesschede ontsteking zijn? daar kan ook een fikse overvulling door ontstaan. Zit het tussen de hak en het spronggewricht? In dat stukje wat normaal wat ingedeukt is? Beetje onhandige omschrijving... Of zit het meer op de voorkant/binnekant van het spronggewricht?

Het zit inderdaad net op dat stukje dat normaal ingedeukt is!

En volgens die DA mag het paard gewoon rijden ... we stappen alleen maar, omdat ik het echt niet vertrouw en bang heb dat ik juist meer schade aanricht!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:03

Nikka schreef:
Is het geen bolspat?

Euhm sorry heb er al eens van gehoord, maar wat is dat precies?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:03

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:05

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:06

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:09

De DA heeft er wel een ontstekingsremmer ingespoten, maar heeft hij ook wat van de overvulling afgetapt? Bij een overvulling kan een punctie gedaan worden, maar dat is denk ik niet gedaan. Koelen kan in ieder geval geen kwaad en stappen ook niet. Paard kan dit al krijgen door een afwijkende stand van het been, maar ook door een verkeerde beweging. Is een overvulling van de peesschede en bij een ontsteking zal het paard er toch onregelmatig door gaan lopen. Misschien toch een second opinion van een andere DA?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:10

Als het dat is moet je er wel even een foto van laten maken of het bijv. geen OCD is. Als dat niet is kan het geen kwaad. Ik heb er een die loopt er jaren mee.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:12

JoCo schreef:
Nikka schreef:

Ja dat is het inderdaad!!! En bij hem is het minstens zo dik als op die foto!

Dat is wat anders als de peesschede die ik bedoelde, maar een bolspat. Kan door spat komen, maar ook door OCD. Maar ook door een trap tegen iets hards aan. Ik zou hier echt een paar foto's van laten maken om te kijken wat het precies is...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:13

Nee dat heeft hij inderdaad niet gedaan. En ik wil beslist een second opinion, maar mijn da komt pas woensdag uit verlof. Koelen doen we al, en stappen dus ook.
Dus het zou bijvoorbeeld kunnen dat hij deze overvulling gekregen heeft door bvb rollen of gek doen in zijn wei?

Is dit een ernstige aandoening? Of eerder een schoonheidsfoutje?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:14

Als er op de foto niks geks te zien is, is het een schoonheidsfout.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:16

Ik heb zelf 1 x meegemaakt dat een paard tegen een harde achtergrond trapte uit joligheid en dit ook had. Foto's gemaakt en alles was goed. DA heeft toen wel een punctie gedaan. Later was er niets meer van te zien. Bij spat of OCD wordt het misschien een ander verhaal. Zou dus eerst foto's laten maken en dan kun je met DA bekijken wat je eventueel wel of niet moet doen als het wel spat of OCD is, want dat is per locatie (OCD) nogal verschillend.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:19

Hmm dan denk ik dat ik er nog een andere da bijhaal dan de mijne. Deze kan namelijk meteen een foto maken indien nodig. Dit paard heeft nooit last van kreupelheid of wat dan ook, en wordt recreatief gereden. Maar hij kan nogal eens onhandig zijn en gek doen in de wei, denk toch dat hij zit dan bezeerd heeft.

Maar deze 'bol', trekt dat vocht vanzelf weg of moet dat opengemaakt worden?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:20

Bij die van mij is het altijd gebleven. Maar heeft nooit voor een probleem bij het rijden gezorgd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:22

Ze hebben er verder geen last van. Je kunt wel proberen het wat dunner te krijgen door het in te masseren met een koelingsgel of van die klei of zo, maar helemaal wegtrekken zal het denk ik niet doen.