Iemand ervaring met schimmels in stralen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Iemand ervaring met schimmels in stralen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:57

Hoi,

Mijn paard heeft al jaren last van rotstraal. In alle 4 zijn hoeven, het hele jaar door.
Wat ik er ook aan doe ( schone stal/wei, hoeven schoon iedere dag, geen ijzers en hielen laag, dag en nacht buiten, allerlei rotstraalmiddeltjes, elke 7 weken hoefsmid etc ).

Nu kwam ik op engelse sites tegen dat idd rotstraal in de middelste straalgroeven een heel ander iets is als "gewone""rotstraal. Ook omdat er vaak naast de bacterieen schimmels bij betrokken zijn ( vandaar dat al die anti rotstraal middeltjes niet hielpen Clown ).
Wie heeft er al eerder de schimmels aangepakt ? En hoe dan ? En hoe lang ?

Groetjes,

Maris

atlar

Re: Iemand ervaring met schimmels in stralen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:48

ha marris ik heb ook jaren lang rotstraal in t midden van de straal gehad met de nodige schimmels, maar sinds iemand mij t middel hypozin aan bood, dat je middels een soort grote injectie naald in t rotte stuk van de straal spuit, is t over. na de eerste keer gebruikte ik t iedere dag tot dat de hoefsmid t binnen een maand of drie totaal had kunnen weg snijden. nu komt t ook niet echt meer terug en als t lijkt te komen begin ik al met smeren en blijft t ook meestal weg omdat ik dan op tijd ben. succes gr atlar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:24

Die van mij heeft inderdaad ook in de middelste groeve rotstraal gehad.
Bij hem hielp ook helemaal niets.. Totdat hij verhuisde naar zijn uitloopstal, 24/7 buiten, en ik heb het geluk dat hij ook nog eens zindelijk is en alleen op de mesthoop poept.
Sindsdien komt er echt geen mest meer in zijn hoeven, en uitkrabben deed ik eigenlijk bijna nooit, ik liet juist de klei het liefst erin zitten na het uitwassen van de hoeven, zodat er geen nieuwe bacteriën in kropen.
Het heeft toen nog een tijdje geduurd, maar na een half jaar was de rotstraal toch echt weg, en hij heeft er daarna ook nooit meer last van gehad.
Bij hem was echt het kleinste beetje mest al teveel..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:40

probeer anders cleantrax

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:22

Hypozin al geprobeerd ( misschien niet lang genoeg ??)

Uitloopstal heeft hij 2,5 jaar gehad. Toch nog rotstraal.
Straalgroeven moet je juist wel uitkrabben zodat er zuurstof bij kan !

Cleantrax nog niet geprobeerd. Ik weet ook niet precies wat daarin zit. Volgens mij alleen tegen bacterieen ?!
Het mag in ieder geval geen bijtend spul zijn omdat de middelste straalgroeven zo diep zijn dat de hoeflederhuid wel eens bloot zoou kunnen liggen ....

Edit. ik zie dat cleantrax ook tegen schimmels werkt. Ik krijg het idee dat het een beetje hetzelfde werkt als White Lightning.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:34

Misschien ligt daar het probleem: als je teveel uitkrabt dat krab je elke keer weer een beetje van de straal af, elke keer weer een klein beetje dieper, en elke keer kan de bacterie dan weer dieper kruipen.
Er hoeft niet perse zuurstof bij te komen, als de bacteriën maar eruit zijn en niet meer erin kunnen, dat is het belangrijkste, dan begint het pas te genezen Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:14

Ik krab natuurlijk niet in die diepe middelste straalgroeven !
En zuurstof moet er juist wel bij kunnen, de bacterieen en schimmels die in de straalgroeven leven en rotstraal veroorzaken kunnen alleen maar overleven zonder zuurstof. Met zuurstof gaan ze dood.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:05

Dus je laat in de middelste straalgroeves wél alle rotzooi en mest zitten?? Ja dat is het logisch dat de rotstraal niet weggaat Knipoog
Je moet echt álles schoonmaken, ook die middelste groeves.
Ik deed dat altijd eerst voorzichtig krabben, dan met een plantenspuit en een klein kwastje, alle mest en modder enzo eruit wrijven, zo diep als je komt. En dán wat van dat bacterie-dodend anti-rotstraal spul.
Ik de diepste groeves kun je dat (als het écht schoon is) een paar watjes duwen zodat er geen nieuwe bacteriën in komen.
Maar je moet de middelste groeves dus wél goed schoonmaken, anders krijg je het nooit weg natuurlijk Clown

Enne, bacteriën die doodgaan van zuurstof?? Waar heb je dat gehoord? Nee, zuurstof moet erbij komen zodat de huid sneller kan herstellen, en zodat de bacteriën zich minder snel vermeerderen, maar ze gaan er niet dood van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 14:17

Nee hoor er zijn anaerobe schimmels en bacterieen, die leven in zuurstof arme, of zelfs zonder zuurstof omgeving. Die zitten dus in de straalgroeven. Zuurstof erbij = weg bacterieen en schimmels. Daarom moet een smid ook de straalgroeven openleggen. Alleen kan dat bij mijn paard niet omdat de groeven veel te diep zijn ( hoefballen worden van elkaar gescheiden door die middelste straalgroeve )

Middelste straalgroeven kan ik niet schoonmaken met een hoefkrabber, te nauw en te diep ! Ook zeker niet met een kwastje of plantenspuit.
Altijd heel voorzichtig met wattenstaafje schoonmaken.

maar jij hebt het weer over de rotstraal met bacterieen. Ik heb het over schimmels. Is een ander verhaal. Anti rotstraal middelen werken daar niet tegen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:24

Ik gebruik een chemisch goedje van de DA Formaldide heet dat en dat werkt super (weet niet of ik het goed geschreven heb)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:55

oOoKellyoOo schreef:
Ik gebruik een chemisch goedje van de DA Formaldide heet dat en dat werkt super (weet niet of ik het goed geschreven heb)

Formaldehyde Knipoog Maar dat durf ik niet te gebruiken omdat de hoeflederhuid bllot ligt. Is trouwens ook kankerverwekkend, dus niet teveel gebruiken !!