zadeldrukking; wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

zadeldrukking; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 09:56

Mijn paard heeft een zadeldrukking. Uiteraard krijgt ze nu eventjes vakantie.
Wat kan ik het beste doen dat het geneest? En hoelang duurt dat ongeveer?
en hoe zorg ik dat het niet weer gebeurt?

o ja, het zadel nakijken staat al op het programma.

Anoniem

Re: zadeldrukking; wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:07

Is het alleen nog een gevoelige bult, of is het ook al open gegaan? Drukkingen kunnen soms al ontstaan door een rimpel in het dekje of door zweet of kleine klontjes zand/modder. Als je paard bijvoorbeeld heel nat wordt onder het zadel en je hebt lang gestapt, dan kan de huid wat met je dekje gaan knellen en met een gevoelige huis heb je dan makkelijk een drukking; daarom bijvoorbeeld ook liever niet de singel los doen bij een pauze op een buitenrit omdat dan dekje en huid kunnen verschuiven. Het is het best om de plek niet verder te irriteren en even te kijken of het misschien wel lukt om een longeersingel om te doen en dan werk je verder aan de longe. Als je een beetje een stevig dekje hebt, dan kun je ook een gat maken op de plek van de drukking zodat de drukking zelf vrij blijft. Dat zou ik trouwens niet aanraden tenzij het essentieel is dat je er weer op kan. Met een week kan het weer helemaal weg zijn, maar als het open is ben je wel wat langer bezig en zou ik pas weer een zadel op doen als de wond goed dicht is en de huid alweer wat verhard is (dat zie je vanzelf). Je hoeft niet te wachten tot er weer haar op zit en al (duurt even), maar je moet wel goed opletten of de plek niet gevoeliger wordt.
Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:21

Helaas; het paard is een poosje door anderen bereden en die zijn er ook een mee doorgereden. Het is dus al een paar week zo..(wij waren toen op vakantie) Eerst was het maar heel weinig zwelling en een minuscuul wondje en ze is na een paar daagjes rust weer intensief bereden, voor het hersteld was. (dit gaat nu dus niet weer gebeuren!!!)
Daardoor is het nu veel erger geworden. Het is een flinke bult midden op de rug (of eigenlijk 1 grote en 2 kleinere bulten bij elkaar), net naast de ruggewervel van ca. 7 cm lang en 4 breed. Zeker een halve cm hoog en hard. Er zitten een paar hele kleine wondjes, daar zie je bijna niets van.
In ieder geval wordt ze nu niet meer bereden totdat ze weer helemaal genezen is!! (ik baal hier goed van, want wij zijn altijd zo zorgvuldig met dit soort dingen)

Ik heb de plekjes gewassen met betadine en 10 minuten met koud water gespoeld. Morgen ga ik weer een keer koelen.
Kan ik er verder nog iets aan doen?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:29

Houd er rekening mee dat een kneuzing soms wel 6 weken kan duren bij een paard.
Masseer de plek (als dat lukt) en er zeker geen zadel opleggen. Houd hem/haar wel in beweging tegen de stijfheid dmv stap/longeerwerk. En als je denkt dat er een flinke kneuzing zit, dan kan een massage van de fysio welkom zijn. Jammer dat er mensen zijn die dit soort zaken veroorzaken Huilen , waarschijnlijk een erg lief dier dat met pijn door heeft gelopen. Hoop dat het snel over is en laat aub het zadel nakijken, want drukplekken zijn zulke onnodige dingen, die makkelijk voorzien hadden kunnen worden.

Gelukkig voor het dier dat jij er nu naar kijkt, succes!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:32

Wat ik nog wel eens gedaan heb als het weer dicht en rustig is maar nog wel kwetsbaar, is om er een oude dikke gelpad/ bontje opleggen en op de plaats van de drukking er een ruim stuk uitknippen. Dit kan alleen als de drukking niet al te groot is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:42

nou, ik ga haar niet berijden, heb ik besloten! Gelukkig is zij van het type waar je zo weer opstapt.
Ze staat nu 24/7 in het land. heeft ze wel verdiend want ze is inderdaad heel erg braaf.

maar moet ik wel koelen? Of juist niet?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:46

Nikka schreef:
Wat ik nog wel eens gedaan heb als het weer dicht en rustig is maar nog wel kwetsbaar, is om er een oude dikke gelpad/ bontje opleggen en op de plaats van de drukking er een ruim stuk uitknippen. Dit kan alleen als de drukking niet al te groot is.

ja, maar dit verhelpt het probleem niet. De oorzaak is een verkeerd liggend zadel of dekje en dat moet toch ook erkend worden en niet dmv een gat eruit knippen en weer fijn gaan rijden.

Heb je iets van multimilk of traumeel, dit werkt super bij kneuzingen. En de wondjes goed schoonhouden, zeker als ze lekker ligt te rollen in het land en alle vliegjes die je nu hebt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:48

Talonius schreef:
Nikka schreef:

ja, maar dit verhelpt het probleem niet. De oorzaak is een verkeerd liggend zadel of dekje en dat moet toch ook erkend worden en niet dmv een gat eruit knippen en weer fijn gaan rijden.

Heb je iets van multimilk of traumeel, dit werkt super bij kneuzingen. En de wondjes goed schoonhouden, zeker als ze lekker ligt te rollen in het land en alle vliegjes die je nu hebt.

Pffff dat snap ik ook wel, maar die tip is al enkele malen gegeven. Dus hoef ik hem niet na te papagaaien. Trouwens vroeger smeerde ik er yellow cream op, een soort levertraan zalf. Hielp prima

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:55

dank jullie dames, ik ga traumeel gel regelen.
En nogmaals: ik ga geen gaten in dekjes knippen en het zadel wordt gecheckt, dat lag sowieso al in de planning.

en nu maar hopen dat het geen 6 weken gaat duren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:34

Wat ik van vroeger nog weet is dat we het liefst een drogende zalf of spray, zoals blauw (CTC spray) op de wonden gebruikten, dan gaan ze beter dicht.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:55

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 10:36

Ik zag dat de link in mijn vorige berichtje niet werkt...

Ben nu een paar dagen aan het smeren met traumeel gel en het gaat de goeie kant op. Zwelling is bijna helemaal weg, maar er zitten diverse kleine wondjes en het is nog steeds gevoelig. We knopen er nog maar een weekje rust aan vast.
Iemand enig idee hoe lang zo iets duurt?

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:23

hoi ik zit met een vraag ik heb een paard aangebeoden gekregen van iemand die ik vaag ken het paard is een ruin en zij hebben hem sinds kort maar wilden hem naar de slager brengen omdat zodra er een zadel op het paard ligt het paard last krijgt van bultjes.
ik heb ze gevraagd of ze er een da bij hebben gehaald maar dat vonden zij de moeite niet waard Boos! nu is mijn vraag ik wil hem best wel graag hebben maar heb dus geen idee wat het zou kunnen zijn en of hier wat aan te doen valt het paard heeft volgens hun geen pijn.
ik ken het paard zelf niet maar vind het zonde als een goed paard naar de slacht moet omdat zij het geld er niet voor over hebben om een da te laten komen en dat de da er zelfs wel wat aan kan doen.
dus help Verdrietig
heeft iemand een idee.
groetjes twannie

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:38

Ik zou eerst maar eens heel goed naar het zadel laten kijken.