Vanavond bracht ik een paard naar de weide en toen kwam mijn merrie aanlopen.
Ze wilde duidelijk uit de weide maar ze zouden vanacht allemaal buiten blijven staan vanwege het goede weer. Maar ik dacht: "ach, als jij graag naar binnen wilt prima". Dus ik haar ana het halstertouw meegenomen.
Loop ik in het licht zie ik ineens dat haar hals vol dikke bulten zit, haar hele neus is opgezwollen, rondom haar ogen is alles dik en bij haar klieren (niet haar klieren zelf) is het mega dik aan beide zijden. Het ziet er echt niet uit, bijna eng.
Ik schrok ervan. Dus ik meteen m'n moeder en tante geroepen, wij voelen en kijken. Het is alleen vocht maar het is wel gevoelig. We hebben haar op stal gezet en nagedacht waar het door kon komen.
Nu hadden we een idee, gisteren heb ik anti-vliegenzalf/creme op haar hoofd en hals gesmeerd. Dit was 's ochtends. We denken nu dat ze hiervoor allergisch is. Maar vorige jaar heb ik dit ook weleens gebruikt en heb ik nooit wat gemerkt. Maar nu is ze drachtig dus misschien heeft het wel met de hormonen te maken.
Ik zal morgen een foto van haar hoofd plaatsen.
We willen het even aankijken maar anders halen we er een dierenarts bij.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat te doen?
Het is een middel uit een geel witte knijpfles, je hebt deze ook in spray vorm. Tegen vliegen en muggen met o.a citronella, lavendelolie en theeboomolie (of zoiets). Vorig jaar te koop bij "Kiela" in Emmen.