helemaal bezweet!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca77

helemaal bezweet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 23:07

Kom ik net nog bij de paarden nog even wat hooi geven (doe ik altijd voordat ik ga slapen) is 1 van de 5 paardjes die er staan helemaal bezweet bij der flanken. Echt een plek van een halve meter bij een halve meter aan alle 2 de kanten en ook zweet op der achterbenen. Dus de temperatuur opgenomen en dat was 37,1 dus niet erg hoog. Het is niet m'n eigen paard en de eigenaresse is op vakantie. Als er iets was mocht ik altijd de hulp die het paard nodig had inschakelen. Maar weet nu eigenlijk niet echt wat ik ermee moet. Ga zo nog een keer kijken maar wat zouden jullie doen in zo'n geval?

ESSIE70

Re: helemaal bezweet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:14

Heeft hij gegeten en gemest???Kan hij bij het water???

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:15

jep controleer mest en voer en de drinkbak. kijk of het onrustig is

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 23:18

Ze eet wel want ik heb haar wat brokjes gegeven en dat at ze wel. Ook wel wat hooi. Mest ga ik nu even bekijken. Ik heb vanavond wel op haar gereden maar dit was vooral stap werk waar ze ook niet nat of amper nat van was. Ze is wel wat onrustig vind ik.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:21

Ik zou denken dat ze toch ergens pijn heeft als ze zo staat t zweten.Is ze misschien hengstig? Sommige merrie's hebben wat kolliek verschijnselen als ze hengstig zijn.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:23

hoog drachtig? koliek?
of gewoon een nachtmerrie Slapen

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 23:23

Ben net bij der geweest. Ze eet wel wat hooi. Ze kan bij het water. En ze is niet hengstig. Ze heeft wel gemest onder het rijden maar nu ligt er niks in de stal. Vind het echt vreemd.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 23:26

Ze heeft een weekje stil gestaan o.a. door het warme weer. Maar ik heb juist daarom veel stap werk gedaan en heb er max. 25 min. opgezeten. Ze is niet drachtig maar ze is wel erg dik maar daar zijn we al mee bezig.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:33

Hoelang heeft de eigenaresse haar al? Is er geen kans dat ze drachtig is?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:35

Nou dan zal ik het ook niet weten,hou d'r maar in de gaten en anders als het morgen nog zo is de da maar bellen.Succes

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:36

Toch gewoon wat nazweten misschien, alhoewel ik de plek (flanken, achterbenen) wel vreemd vind. Meestal zweten ze dan ook bij de hals.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:37

en je weet zeker dat ze niet drachtig is? ik heb een merrie wel eens gedekt zien worden door een hek heen. De hengst stond in de box ernaast en dan de merrie met haar kont tegen het hek aan. Was niet makkelijk maar ze was wel drachtig, als ik het niet had zien gebeuren had niemand geweten dat ze drachtig zou kunnen zijn.
Ik zou het zo snel ook niet weten wat het zou kunnen zijn. Kan ze misschien geschrokken zijn vast?
Zet je wekker en ga vannacht een paar keer kijken, bel eventueel een veearts. Het is niet je eigen paard dus beter het zekere voor het onzekere nemen in zo'n geval.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 23:45

Ze is echt niet drachtig want ze staat al ruim een jaar bij ons tussen 2 merries en 2 ruinen dus dat kan echt niet. Ik had rond een uur of tien gereden dus was ong. half elf klaar heb der toen op stal gezet met wat brokjes en toen ik der om kwart over 11 buiten wilde zetten want ze staan nu dag en nacht buiten stond ze er opeens zo nat bij. Ze eet wel, drinken heb ik der niet zien doen maarja ben der ook niet de hele tijd bij gebleven en ze heeft rond kwart over 10 nog gemest daarna niet meer. De andere paarden die naast der stonden waren niet warm of bezweet. Is 37,1 ook niet wat laag voor de avond?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:53

Misschien voor de zekerheid 10 min per half uur met haar gaan stappen. En dan 2x ofzo. Dus een uur.
Mocht het geen koliek zijn zou ze dan wel moeten mesten.
Als het wel koliek is mag ze absoluut niet meer eten en dan kan je beter de DA bellen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:54

Je weet niet of het laag is, omdat je niet weet hoe haar temperatuur anders is. Ik heb ook een paard gehad die eigenlijk nooit boven de 37 kwam. Maar je hebt gelijk, de meeste paarden hebben 's avonds rond de 38.
Weet je, als ik het echt niet vertrouwde belde ik nu gewoon even mijn dierenarts (altijd iemand dienst toch), om het er even over te hebben.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 23:55

Hoevaak mest een paard ongeveer per zoveel tijd?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:56

Voor een paard van 5 jaar of ouder is de gemiddelde avond temperatuur tussen de 37,5 en 38 graden. Hoe is haar ademhaling? En hoe beweegt ze zich op dit moment, loopt ze normaal of lijkt het erop alsof ze spierpijn heeft, stijfheid?

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 00:06

Ze is 13. Ze ademt wel goed en ze loopt stijf maar dat doet ze altijd al. Paardje is namelijk erg scheef. En daarom ook heb ik vooral gestapt en recht gericht. Ze is ondertusse wel iets wat minder nat. En ze heeft net gedronken.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:13

Omdat ze een week stil gestaan heeft zit ik te denken aan maandagziekte.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:17

Zou kunnen MandyR.
Hoe is het nu met haar Bianca?
Watvoor ongewoons merk je nu nog aan haar?

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 00:23

MandyR daar dacht ik eigenlijk ook aan maar een half broer had dit ook. Maar momenteel gaat het eigenlijk wel goed ze is bijna droog en eet met de kudde mee. Liep net naar haar toe en ze wilde niet eens dat ik haar pakte.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:30

Maandagziekte is niet erfelijk. Loopt ze buiten? Ik had haar binnen gehouden omdat het makkelijker is om in de gaten te houden en om er bij te komen als er iets is. Een paard in pijn laat zich niet altijd even makkelijk vangen. Maar dan lopen ze vaak ook niet met de kudde mee maar gaan zich afzonderen. Het is een goed teken dat ze eet en droog is maar, hou het wel even in de gaten. Morgen op tijd opstaan en bij enige twijfel meteen een veearts bellen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:32

Goed teken, maar inderdaad in de gaten houden en morgen optijd gaan kijken

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 00:42

Ik heb der bij de kudde gezet omdat de kudde onrustig werd dat zij der niet was en nu alles rustig staat. Ze stond net gewoon tussen de paarden. Ik ga morgen vroeg kijken en als ze ook nog maar iets is bel ik de dierenarts.
Ik kan beter maar iets te voorzichtig zijn en 1 keer te veel de DA opbellen dan dat ik te laat bel.

Bedankt voor het mee denken!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:45

Ja, zo denk ik ook en helemaal als het om dieren van een ander gaat.
Graag gedaan