hij blijft snotteren aan 1 kant.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

hij blijft snotteren aan 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 21:18

Weet iemand misschien wat het volgende kan zijn?

Mijn pony snotterde een tijd geleden ineens weer flink alleen langs zijn linker neusgat alleen als in hem aan de teugel rijd of we wat buig oefeningen doen met vrijheidsdressuur. ook had hij een mindere conditie, pompte snel en lang. En was hij een stuk minder voorwaarts.

Ik heb toen de da erbij gehaald en hij heeft toen een kur ventipulmin gehad. Ik merkte aan hem dat hij minder down was, maar met rijden snotterde hij nog steeds langs 1 neusgat.

Nog een keer de dierenarts erbij gehaald, bij de da moest hem gewoon zo longeren en dan zie je eigenlijk weinig. Maar goed hij gaf me dan toch maar voor 10 dagen antibiotica en nog een kur ventipulmin. Daarna moest het echt over zijn. Maar ik moet zowiezo contact met hem opnemen van hoe en wat.
Gisteren is de kur afgelopen en ik heb Mitxa vandaag gelongeerd maar toch kwam er wat snot uit zijn linker neusgat.
De kleur zit een beetje tussen wit en geel in en het is echt plakkerig dus niet het waterige wat je vaker ziet en onschuldig is.

Wie weet wat dit dan toch kan zijn??

Levant

Re: hij blijft snotteren aan 1 kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:22

heb je al eens naar zijn gebit laten kijken. Kan ook door een ontsteking vanuit de kaak komen misschien.

marcellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:25

ik heb precies hetzelfde meegemaakt!! en nog steeds eigenlijk, 3 maanden geleden had het paard dit al, toen konden ze o de foto niets vinden, het is even rustig geweest en een paar weken geleden speelde het weer op, een ontsteking aan de wortel van een kies. dit keer goed te zien op de rontgen foto. paard wordt als alles goed is volgende week hieraan geopereerd. vraag het aan je dierenarts, het kan goed zijn dat jouw paard ook zoiets heeft, of laat je doorverwijzen naar een kliniek.

succes ermee

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 21:29

Dankjullie wel, ik ga het eens navragen aan mijn dierenarts. Ik vind het alleen zo gek dat het alleen is tijdens het buigen... Of is dat dan juist logisch?

Ik dacht eerst juist dat bovenaan z'n luchtpijp geirriteerd zou zijn ofzo.... maar goed ik ben geen da Lachen

barri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:36

Kan luchtzakontsteking zijn of een bijholte ontsteking. Dan zie je vaak uitvloeiing aan één kant.
Een rontgenfoto en een endoscopie kan de oorzaak vaak snel zichtbaar maken. Dan wordt het wel kliniekwerk ben ik bang...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:04

9 van de 10 gevallen die behandeld worden met ventipulmin, daar komt het net zo hard bij terug!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:06

Ventipulmin is ook iets wat te sne lword voorgeschreven door een dierenarts, hmmm komt vast omdat het stikduur is.
Het is ook geen oplossing voor verkoudheid het verwijdt tijdelijk de luchtwegen zodat het paard beter lucht kan halen.

Bij mensen word het alleen voorgeschreven ni geval van astma of brochities, dus begrijp toch al niet waarom paarden het zo snel krijgen.

Een flinke verkoudheid vooral bij een paard gaat niet zomaar over, het kan een infectie zijn maar ook een virus, bij een virus helpt anthibiotica ook niet maar moet het paard het gewoon uitzieken en dat kan best een tijdje duren.
Vertrouw je het niet vraag eens een second opinion aan aan een andere dierenarts.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:21

Mijn pony had hetzelfde ook uit haar linker neusgat hele dikke snot.
Smorgens hing de hele derrie aan de staldeur, overdag op de wei ging het en dan met rijden kwam het weer los.
Eerst ook ventipulmin gekregen heeft niet geholpen, daarna naar de klinike voor een echoscopie (of hoe je dat schrijft)
Er bleek een verdikking te zitten toen zijn er foto's gemaakt maar hier was niks op te zien van een splinter ofzo.
Ik heb toen prednisolon mee gekregen en daar is het mee over gegaan, mijn pony heeft sindsdien wel chronische bronchites.
Dus vraag snel om een onderzoek.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:46

Vandaag heb ik de da weer aan de telefoon gehad. Hij adviseerde me nu om idd een scopie te laten maken. Maandag as. om half 4 hebben we een afspraak. Ik ben benieuw wat daar uit gaat komen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Dank jullie voor de tips.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 17:02

Kan toevallig iemand vertellen hoe zo'n scopie eigenlijk precies in z'n werk gaat? Wordt mijn paard daarvoor verdoofd of???

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:08

Wat ik ervan weet, dat was een bronchoscopie bij mijn paard.
Ze geven een klein beetje verdoving zodat het paard wat suf is, en gaan ze dan met een camera via de neus naar binnen.
Je kan dan via een schermpje je paard van binnen zien.
Succes maandag.