Hoe plaats van kreupelheid bepalen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Hoe plaats van kreupelheid bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:13

Hai bokkers.
Gistere werd ik op mijn vakantie gebelt door mijn bijrijdster. Haffy liep achter kreupel met een been. Hij wilde bijna niet lopen. Ze omschreef hem als lusteloos, suf , niet alert.
Ze heeft op mijn verzoek zijn temp gemeten dan meten 37,4.
Zijn hoeven waren niet warm.
Toen ik de omschrijving hoorde moest ik gelijk aan hoefbevangenheid denken omdat hij ander half jaar geleden dit heeft gehad. Ik zat er behoorlijk mee om niks te kunnen doen en mijn vriend en ik zijn naar stal gereden (vakantie in NL)
Eenmaal aangekomen op stal kwam niks meer overeen van wat mijn bijrijdster omschreef qua lusteloosheid enzo. Hij was heel alert was vrolijk en hield me strak in de gaten.
Heb een stuk met hem gelopen over de stenen. Hij liep niet zwaar kreupel maar ook niet goed zeg maar. (moeilijk te omschrijven) Wij beide en ook mensen van stal dachte dat het zat in links achter. Maar na een filmpje in het hoefbevangenheidstopic begin ik te twijfelen want hun denken juist rechts achter.
Hoefbevangenheid kan het niet zijn. Hij staat gewoon op rust met allebei zijn achterbenen dus staat niet op de hak. En draagt altijd een grasmasker en er is haast geen gras. Ook krijgt hij medicijnen ter voorkoming van.

Overdag staat hij altijd op het land met korf en loopt vaak te spelen met de andere paarden. Het gaat er dan vaak wild aan toe en er worden dus ook trappen uitgedeeld.
Ik zelf denk dat hij of verstapt heeft, of een trap heeft gehad of is gevallen ofzoiets.

Maar nou is mijn vraag. Hoe kan ik goed uitleggen aan mijn bijrijdster hoe ze moet kijken aan welk been het ligt? (ik ben op het moment weer op het vakantie adres. Omdat ik weet dat ze erg goed voor hem is en geen risico zou nemen)
Wat denken jullie wat het kan zijn?
Ik wil het weekend zowieso afwachten aangezien hij wel eens vaker verstapt enzo. Maar als er na het weekend geen verbetering is ga ik de DA erbij halen. Alleen ben ik dan nog op vakantie.
Zou ik dan terug moeten gaan of zou ik dat aan mijn bijrijdster over kunnen laten?

Ps: Het is niet zo dat hij dus niet kan lopen van de pijn. Hij loopt ook niet zwaar zwaar kreupel maar loop gewoon net niet goed. Maar tog maak ik mij er erg druk om.

Gr.Ashley

barri

Re: Hoe plaats van kreupelheid bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:10

Zou dierenarts bellen voor een beoordeling.
Kan ook bijdezijdse zoolzweer zijn namelijk.
En als het wat anders is kan hij of zij je tenminste goed advies geven en eventueel pijnstilling voor je paard !
Als het niet te erg is gewoon dit weekend op "rust" (is niet rijden) en maandag contact opnemen met je dierenarts.
Bevangenheid begint bijna altijd met de voorbenen, dan onmiddellijk de dierenarts waarschuwen.
Dat begint vaak door het op eieren lopen op het harde.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes ermee.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:27

Hoefbevangen is het zowieso niet. Hij staat ook sinds gistere op rust.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:31

Het been waar hij de grootste pas mee neemt is over het algemeen het kreupele been. Bij problemen in bijv het bekken is het weer anders.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:40

Zijn linker gaat het verste naar voren

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:48

Meestal is er sprake van belastingskreupelheid. Het been wat zeer doet houden ze zo kort mogelijk op de grond, dus maakt het andere been een kortere pas. Andersom als ze op het goede been staan, doet het geen zeer en maken ze een normale en dus grotere pas. Bij bewegingskreupelheid is het net andersom. Maar eerlijk gezegd is het vaker een belastings- dan bewegingskreupelheid. Kijk het linkerbeen even heel goed na., is het ergens warm of dik ?Eventueel even met een hamer op de voetzool en de buitenkant van de hoef kloppen . Reageert hij ergens op? Bij pijn/warmte in de hoef contact met de hoefsmid. Vind je een warme plek in het been , dan afspuiten met warm water en eventueel in de groene klei zetten. Niet mee werken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:51

Overigens wacht ik bij lichte kreupelheid een week voordat ik de DA laten komen. In de tussentijd afstappen, koelen en niet werken. dat is namelijk het advies wat de DA ook geeft.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 11:55

Ja ik wacht het ook nog even af.
Ik ben op het moment op vakantie in nederland maar wel aan de andere kant van het land. Was al terug gegaan toen ik hoorde dat hij niet goed liep. Mijn bijrijdster zorgt nu verder voor hem.
Er is niks diks of warms te ontdekken aan zijn been en de smid is de dag voor zijn kreupelheid langs geweest.
Ze spuit het nu ook een paar keer per dag af. (wat ik eht best warm of koud water)
En smeert het in met klei indd

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:01

Nikka schreef:
Overigens wacht ik bij lichte kreupelheid een week voordat ik de DA laten komen. In de tussentijd afstappen, koelen en niet werken. dat is namelijk het advies wat de DA ook geeft.

dit doe ik ook!
een DA erbij halen nu heeft ook erg weinig nut naar mijn idee aangezien hij dat advies geeft en je toch zult moeten afwachten...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:06

Lekker koelen het been.Smit gisteren geweest, dan zal het geen hoefzweer zijn waarschijnlijk. Maar mocht het morgen ineens veel slechter zijn, smit toch even bellen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 14:37

Smid had ik gister al gebelt en is ook lang geweest hij heeft niks kunnen ontdekken.