Acuut Spierbevangen en Koliek Volbloed Arabier

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ClementinevS

Acuut Spierbevangen en Koliek Volbloed Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 14:59

Hoi hoi,
Ik heb een arabische volbloed van 7 jaar.
Ze is pas 4 maanden onder het zadel en we trainen haar rustig 3 dagen in de week en longeren haar 1a 2 dagen in de week.
Dus alles met een keurige regelmaat.
Nu heb ik haar gisteren gewoon weer rustig 20 min gereden en daarna lekker uitgestapt circa 20 min en daarna lekker op stal gezet met een bak slobber.
Toen ik 30 min later haar wou halen om haar weer lekker op het land te zetten kom ze niet meer lopen en struikelde ze bijna over haar eiegn benen en viel ze bijna om.
We hebben acuut de veerarts laten komen en hij kon ons vertellen dat ze spierbevangen is.
We laten een uitgebreid bloedonderzoek doen om te kijken hoe ernstig en of het zeker spierbevangenheid is.
Nu was ik zojuist bij haar en nu heeft ze ook nogeens koliek.
Dus ze is nu spierbevangen en heeft koliek.
Kent iemand deze combinatie en zou het RER of PSSM kunnen zijn?
Ze krijgt nu geen medicijnen of iets omdat de veearts wil afwachten op het bloedonderzoek maar ze heeft nu echt veel pijn dus ik wil heel graag iets doen maar weet niet wat.
Hoor het graag.
Alvast bedankt.
Groetjes clementine

_Ivana_

Re: Acuut Spierbevangen en Koliek Volbloed Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:55

Pff, heftig!
Ik vind dat je redelijk veel traint met hem/haar, voor zo kort onder het zadel (5 x p/wk), maar niet zo veel dat ze er zo heftig spierbevangen van zou moeten raken. Zeker omdat je het hebt over veel regelmaat.

De koliek die je noemt, kan die niet voor komen uit de heftige spierpijnen? Toch zou ik nogmaals de DA bellen, evt. de kliniek, en hun de situatie voorleggen. Het klinkt, als ik het zo hoor en ik wil je niet bang maken, niet zo goed.

barri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:32

Krijgt hopelijk al wel goede pijnslilling hoop ik ?
Bij erge pijn lijkt het ook een beetje op koliek.
Dus gewoon weer de dierenarts bellen bij twijfel.
Zijn genoeg pijnstillers die je zelf kan doorgeven.
Quadrisol oraal heb ik zelf goede resultaten mee gehad, dat kon ik zelf twee keer daags toedienen.

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:35

krijgt ze ook geen pijnstiller? buut? ( of hoe je het ook schrijft )
Koliek kan komen de spierbevangheid.
door de spierbevangenheid maakt zich enkele stoffen aan waar koliek van komt.
Maar nogmaal ik zou toch echt een vee arts bellen die er klaar voor staat om wat aan de pijn te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:39

het paard verkrampt helemaal,dus ook de darmen...wat voer je haar?er is een verband tussen het voeren van granen en spierbevangenheid...sterkte verder!!
ik weet niet of but helpt bij spierbevangenheid,ze moet een spierverslapper hebben,helpt ook tegen de koliek...