Ik heb 2 merrie's die dik zijn al zou je ze niks voeren. Het vet zit echt op de nek, kont en ribben. Ze hebben het al van jongs af aan. Het gaat om een shetlander en een gelderse merrie, 2 sobere paarden. Ik heb nog 3 shets en meer paarden, maar die hebben er geen 'last' van. Bovendien krijgen alleen deze 2 merrie's dagelijks beweging (de shet wegens overschot aan verzorgsters vaak meerdere keren per dag
). De shet is drachtig en de gelderse merrie drachtig en ze heeft een veulen aan de voet. Dieet helpt niet, ze staan op schrale wei en krijgen momenteel geen krachtvoer, alleen na het rijden soms als beloning een beetje totaalmeusli om aan de vitamine's te komen. Zodoende heb ik qua voeding niks aan het topic voor paarden met overgewicht, en beweging krijgen ze meer als voldoende. Ik heb al appelazijn en dat soort dingen geprobeerd, maar nu de man waar mijn shet gestaan heeft voor het dekken ook al opmerkte dat het wel wonderlijk was hoe vet de pony was terwijl ze niks eet begin ik toch een andere kant uit te denken. Hij ziet en heeft heel veel shetten, dus dan is het schijnbaar toch niet echt normaal.
De gelderse merrie stond als 3 jarige 4 maanden in training voor de keuringen, ze bleef de opmerking krijgen dat ze voor de volgende keuring moest afvallen maar minder eten kon gewoon echt niet, ze stond 24/7 binnen, stond in de stapmolen, werd getraind en kreeg nog maar nauwelijks hooi en krachtvoer, minderen was ten koste van de bespiering gegaan vrees ik. Dit jaar stond bij die trainer een 3 jarig zusje van mijn merrie, en die is hartstikke mooi slank en krijgt gewoon te eten.
Kortom: ik heb termen als insuline resistentie en magnesiumtekort wel eens horen vallen. Laatste lijkt me stug, ik strooide altijd al kieseriet en dit jaar PAVO kunstmest waar ook extra magnesium inzit, de bemestingstoestand in de wei is goed. Het eerste heb ik opgezocht maar de andere symptomen zoals lusteloos en hoefbevangen zijn niet van toepassing. Dus tja. Bloedje laten doen bij de veearts? VA was niet echt enthousiast, wat zou je er nu aan kunnen zien en ze zijn gewoon sober, dus moeten 'minder eten en meer bewegen' maar dat is bij deze 2 het probleem niet.
Dus, heel verhaal: wie voert er magnesium bij en waarom? Iemand vanwege overgewicht? Wie heeft eerst bloed laten testen en wat is daar dan in te zien, zowel qua magnesium als het insuline verhaal.
Ik wil goed voor mijn paarden zorgen en dat deze 2 erbij lopen alsof het overvoerde luie fokmerrie's zijn vind ik wel vervelend, de rest ziet er prima uit.