Neus aan binnenkant schoonmaken/ontsmetten, waarmee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Neus aan binnenkant schoonmaken/ontsmetten, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 11:29

Mijn merrie heeft een geirriteerde neus aan de binnenkant, waar vocht uit komt (geen snot). Daardoor heeft ze last van korstvorming aan de binnenzijde.
Ik denk dat ze is gestoken/gebeten door een insect of een ruw stuk plant in haar neus heeft gekregen.

Ik maak de neus nu schoon met lauw water en een doekje.
Hoe kan ik het beter reinigen en tegelijkertijd ontsmetten?
Ik heb alleen ontsmettingsmiddelen (acederm etc) voor aan de buitenkant van de huid.

NB Ik heb het gisteren ontdekt en wil het even een paar dagen aanzien en kijken of het met regelmatig schoonmaken beter wordt/verdwijnt. Anders bel ik alsnog even de DA om goed in de neus te kijken.

Anoniem

Re: Neus aan binnenkant schoonmaken/ontsmetten, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:51

Een XL wattenschijfje doorweken met lauwwarm water en dat even tegen de binnenkant van de neusvleugels aanhouden zodat de korstjes wat verweken en loslaten. Je kan het ook met zout water doen, dan heb je gelijk de huid schoon die onder de korstjes zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:52

water koken(bacteriedodend!) en laten afkoelen tot het lauw is en dan even schoonmaken Lachen
en zoals lovely zegt, mischien wat zout erbij, alleen als het NIET!! open is!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:53

Ik doe het altijd met babydoekjtes.
Als je het elke dag bijhoudt, komt er maar weinig korst en door de olie in het babydoekje gaat dat er zo af. Ik merk geen verschil in werking tussen de allergoedkoopste en de allerduurste. Ik gebruik Natusan omdat die het lekkers ruikt, maar euroshopper werkt net zo goed.

Het kan ook zonnebrand zijn. Dat zou ik bij de kruitvat baby- factor 50+ halen. Gebruik ik ook en 1x smeren op een dag voorkomt een korst door verbranding. Ik doe eerst het boabydoekje, dan de zonnebrand. Cool
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 01-08-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:54

Jolliegirl schreef:
water koken(bacteriedodend!) en laten afkoelen tot het lauw is en dan even schoonmaken Lachen

Dat is eigenlijk beetje achterhaald want water is in nederland zo schoon dat je het eigenlijk niet meer hoeft te koken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:57

Jolliegirl schreef:

Hoezo zou dat niet mogen als het open is?

Koken is inderdaad niet meer echt nodig (maar gek genoeg doe ik het voor de ogen toch nog steeds).

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:59

Lovely schreef:
Koken is inderdaad niet meer echt nodig (maar gek genoeg doe ik het voor de ogen toch nog steeds).

*ik doe dat ook vaak, koken omdat ik dat gewend ben Clown Maar wou even laten weten dat het eigenlijk niet zo nodig is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:00

gooi maar eens zoutwater op een open wondje.. prikt als de pest het bijt...
nee koken is niet echt nodig Lachen maar ik doe t vaak toch, kleine moeite toch Haha!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:01

Ik heb mijn neus 4 weken lang moeten schoonmaken met zout en water. (en ja het was een open wond *piercing in mijn septum*) en werkelijk het heeft geen 1x geprikt.. (ook niet gebeten)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:02

Sterilon CREME werkt ook verzachtend en ontsmettend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:03

De neus is in principe ook zelfreinigend, dus ik zou er niet teveel aan gaan klooien (tenzij de DA het zegt natuurlijk). Anders met lauw water en een zachte spons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:06

Jolliegirl schreef:
nee koken is niet echt nodig Lachen maar ik doe t vaak toch, kleine moeite toch Haha!

Het helpt als je probeert om een compleet plaatje te zien. De neus is niet iets om zomaar van alles in te smeren. Zout is een veilig middel dat doorgeslikt (als het langs de lippen naar beneden loopt bijv.) en ingeademd mag worden zonder dat dat bijwerkingen heeft. Daarnaast ontsmet het, wat juist gunstig is als je kleine wondjes hebt. Gewoon keukenzout prikt helemaal niet en het bijt ook niet als de pest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:27

Lovely schreef:
Jolliegirl schreef:

Het helpt als je probeert om een compleet plaatje te zien. De neus is niet iets om zomaar van alles in te smeren. Zout is een veilig middel dat doorgeslikt (als het langs de lippen naar beneden loopt bijv.) en ingeademd mag worden zonder dat dat bijwerkingen heeft. Daarnaast ontsmet het, wat juist gunstig is als je kleine wondjes hebt. Gewoon keukenzout prikt helemaal niet en het bijt ook niet als de pest.

maak maar een sneetje in je duim en gooi het er maar op Scheve mond
heb het zelf meerdere malen meegemaakt met vis bereiden...sneed ik me perongeluk en pakte ik weer vis uit keukenzout, branden!
maar moet de ts-er zelf maar even controleren o.i.d en anders laat het paard het wel merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:25

We hebben het hier over water met zout, niet over puur zout, dat had je kunnen lezen trouwens, stond er gewoon bij Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:27

Ik zou het gewoon schoonmaken met een schoon doekje en wat lauw water, en er daarna wat calendulazalf op smeren. Paar daagjes herhalen en dan zal het wel weer over zijn.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 00:34

gewone vaseline of spenenzalf kopen. Dat houdt de huid soepel en bevordert het genezingsproces

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:35

Kijk nu wel uit wat je er allemaal opsmeert als je paard buiten staat in de zon, want dat brand allemaal zo in en dan is straks de hele neus verbrand met vellen er aan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:16

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Het is nog niet over helaas. Heb het de afgelopen dagen schoongemaakt met een steriel gaasje met lauw water. Het ziet er nu rozig uit en aan de rand is het zelfs wat open. Ik vrees dat het misschien toch zonnebrand is, al zit het op het buine deel en niet op de witte huid die veel gevoeliger is. Ze draagt overigens in de wei altijd zo'n zonwerend vliegenmasker met neusflap!
Ga morgen calendulazalf kopen en smeren.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:42

Als je een schrale neus ieder keer nat maakt wordt het nog schraler. Je kunt er het beste Sudocreme (voor baby's schrale billetjes) uit de supermarkt op doen. Is ook heel goed tegen zonverbrande neusjes en helpt soms ook tegen mok en kapotte mondhoeken. Het ontsmet en verzacht.