Moeilijk slikken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waaltje

Moeilijk slikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:35

Mijn paard heeft s'avonds na het voeren (handje biks/3 handjes muslie) zo nu en dan moeilijkheden met slikken.
Normaal eet hij direct na het voer zijn hooi op, maar als hij weer "keelpijn" heeft, krijgt hij zijn hooi niet weg. Hij staat dan met zijn hoofd naar de grond en schraapt. Het lijkt op lichte koliek maar dat is het denk ik niet. Na een paar keer moeilijk slikken en even onrustig te zijn geweest, gaat hij toch weer voorzichtig aan zijn hooi beginnen na +/- 5/10 minuten eet hij weer gewoon lekker zijn hooi.
Hij heeft dit niet elke avond maar zoals het nu lijkt zo om de dag of om de 2 dagen.

Verdere gegevens:
S'morgens krijgt hij de zelfde hoeveelheid biks/muslie en ook dezelfde hoeveelheid hooi. S'morgens heeft hij deze problemen nog niet vertoont.
Zo ongeveer 1 a 2 uur na het voeren gaat hij heerlijk het land op tot s'avonds als hij binnen komt krijgt hij zijn voer.

Weet iemand misschien wat dit zou kunnen zijn ??????

Aukelizzy

Re: Moeilijk slikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:44

Kan het zijn dat hij geen zere keel maar een lichte slokdarm verstopping heeft?
De signalen die hij afgeeft lijken daar namelijk veel op.
Tot nu toe krijgt hij het dus zelf na een tijdje doorgeslikt en blijft de prop niet hangen.
In ernstige gevallen blijft de prop hangen en heeft hij hulp nodig om het op te lossen door middel van spoelen met water.
Heb je dit ooit al eens gemeld bij je veearts?
Omdat hij het zo vaak heeft zou je denken dat er iets niet goed zit in zijn slokdarm.
Wel iets om serieus te nemen,succes.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:46

kan idd 'n slokdarm verstopping zijn, zou er iig de DA eens naar laten kijken...
zou er idd niet te lang mee w8e iig..

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 10:13

Een week of 2 geleden is het eigenlijk begonnen. Ik dacht dat hij koliek had en heb de DA gebeld.
DA is direct gekomen en zijn darmen waren achterin inderdaad wel rommelig. Dat moeilijk slikken was mij toen ook opgevallen en toen hoeste hij er ook een soort bij. Toen de DA kwam heeft hij dat hoesten ook nog 1x gedaan, ook DA vond het gek, maar daarna slikte hij weer gewoon en hebben we een halfuur geopserveerd maar konden niets meer ontdekken.
Ik sta nu dan ook weer op het punt om DA te bellen om te informeren, maar het vervelende is dat hij het niet altijd heeft en als hij het het heeft het alleen s'avonds is. Ik ben zo bang dat als DA komt hij niets kan zien.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:45

'n DA is dr om uit te zoeken wat er aan de hand is...
vooral als hij 't zelf ook niet echt snapt, zo heeft mijn DA toen samen met 'n andere DA uit België overlegt wat mijn paard toen zou kunnen hebben aangezien hij zoiets zelf nog nooit gezien had..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:58

Hoe voelt de onderzijde van de kaak?
Zit daar toevallig een zwelling?

Een van mijn paarden kreeg een paar weken terug ook een soort van keelpijn.
Hoestte ook behoorlijk en ze kreeg 2 zwellingen onder de kaak.

Het lijkt op droes maar is het niet.
Ze heeft geen verhoging of koorts. Hoest inmiddels niet meer maar de zwellingen zijn nog steeds niet weg en ook de keelklieren zijn nog steeds opgezet.

Het is een soort virus want alle pony's in de buurt hebben het al gehad.
Ik had gehoopt dat de onze ervan verschoond zouden blijven maar helaas 1 van de dames werd toch de klos.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 19:03

henny_w schreef:
Hoe voelt de onderzijde van de kaak?
Zit daar toevallig een zwelling?

Nee er zit geen zwelling of bult onder zijn kaak.
Ik heb de dierenarts er over gebeld en ook zij staan voor een raadsel, vooral omdat het niet altijd is.
Gisteren was het weer heel erg, had nog geen bik/muslie gevoerd en er lag wel al hooi in zijn stal, hij nam een hapje en deze gaf direct weer problemen, terwijl hij heel de dag lekker in het land had gestaan. Vandaag dan ook maar een afspraak in de kliniek gemaakt voor een slokdarm scopie te laten maken.
Had gehoopt dat er hier misschien mensen waren die dit probleem herkende. Wij staan voor een raadsel Huilen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:27

Tanden al nalaten kijken?

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:40

Mijn paard had een paar weken geleden ook moeite met eten,als ik haar brokken gaf dan kwam het er eerst weer wat uit en stond ze raar te doen met haar mond.(naar even eten ging het goed)
Heb toen gelijk een afspraak gemaakt met een tandarts(dacht dat het aan haar gebit lag)
Maar twee dagen naar dat ze bij de tandarts was geweest deed ze het nog en werd 1 van haar ogen opgezwollen.
Heb toen gelijk de DA gebeld en wat bleek het geval te zijn,ze had een allergische reactie van een daas(waarschijnlijk in haar keel geprikt)

Hoop voor je dat je wat duidelijkheid krijgt uit de slokdarm scopie succes ermee

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:28

Wilawander schreef:
Tanden al nalaten kijken?

Nee nog niet, daar zat ik van de week ook nog aan te denken.
Morgenochtend ga ik naar de kliniek. Ik hoop echt dat het zoiets is, maar de DA al diverse malen telefonisch gesproken en zij hadden ook dat ze het toch wel gek vonden, vooral omdat het niet altijd is en als hij het heeft (tot op heden) alleen s'avonds heeft.
Hopelijk weten we morgen iets meer.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:45

meid, hoop voor je dat ze morgen kúnnen vinden wat het is.. en je niet met vraagtekens weer naar huis gestuurd wordt...

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:00

Nou woensdag naar de kliniek geweest.
Ze hebben een keel scopie gemaakt en zijn t/m de maag gegaan.
Aan de maag was niets te zien, maar wel een stuk in de slokdarm waar weinig tractie was, dus eigenlijk een deels slokdarm verlamming.
Het advies is nu om hem slobber te geven inplaats van biks/muslie en zijn hooi in een hooinet inplaats van op de grond.
Toen hij s'avonds voor het eerst slobber kreeg waren de klachten er helaas weer en wel in heftige mate. Het gekke is nogsteeds dat als hij klachten heeft, dit alleen s'avonds is, dit is voor de DA ook nog steeds een raadsel.
Wij gaan nu een dagboek bij houden en het voeren zo een week volhouden en dan weer overleg in met de DA.
Zijn tanden zijn ook direct nagekeken en deze waren gelukkig perfect.

Mocht iemand nog meer ideeen of tips hebben ik hoor ze heeeeeeeel graag.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:15

jemig, dat is flink balen meid!
Ik zou dan gaan voor de senioren priores, daar zit alles in.
Hoop toch dat het gauw wat beter gaat!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:55

pff meis weet je nog niet veel he... maar misschien juist omdat 't zo makkelijk te "eten" is dat hij er zich juist meer in "verslikt" dan als hij moet kauwen enz... maar is best wel vreemd dan....