Hulpmiddelen bij Artrose

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponylover19

Hulpmiddelen bij Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 19:00

Een vriendin van mij heeft een 18 jarige friese merrie, ze reed af en toe met haar en verder knuffelde en speelde ze wat met Roos. Kortgeleden is echter Artrose bij haar vastgesteld ! kun je dit eigenlijk genezen en wat is de oorzaak?

rissa

Re: Hulpmiddelen bij Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:07

Artrose is helaas niet te genezen, maar gebruik de zoekfunctie en je komt bergen met informatie tegen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:10

Artrose is absoluut niet te genezen. Maar wel af te remmen en dragelijk te maken voor je paard.

Zoek op internet eens op simicur. Dat is een bedrijf van de heer van de Marel. Hij heeft mijn pony behandeld nadat ze in Utrecht hadden gemeld dat ze alleen nog geschikt was voor de slacht. Inmiddels zijn we bijna 10 jaar verder en loopt deze pony nu Z1 dressuur en M springen.
Dus geef de hoop niet meteen op. Mocht je meer informatie willen dan pm je maar!

marleen_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:25

wat is precies Artrose?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:27

Glucosomine wil nog wel eens verlichting geven. O.a. te verkrijgen bij de Groene Os.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:29

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:47

Arthri Aid van Nutri Science.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:50

De oorzaken van artrose is niet geheel duidelijk. Het kan erfelijk zijn, er aanleg voor hebben, houding en belasting.
Arthrose

Door afname van het kraakbeen wordt de druk op de gewrichtsvlakken niet meer goed verdeeld. Het bot breidt zijn draagvlak uit door te verdikken en te verbreden ( dit wordt sclerosis genoemd). Aan de uiteinden van de botten worden botuitgroeisels gevormd.
Dit noemt men arthrose.

In het eind stadium groeien dan de botten aan elkaar, wat stijfheid en pijn veroorzaken. Dat is omdat in tegenstelling tot kraakbeen, bot wel gevoelig is en kan pijnprikkels geven wanneer het onder druk komt te staan.

Therapie

Wat zijn de conventionele therapieën die bij dit soort problemen gebruikt worden:

- rust
- orthopedisch beslag
- fysiotherapie
- koeling met water of ice-packing
- corticosteroïden. Gebleken is dat langdurig gebruik juist een afbraakeffect heeft op het kraakbeen.
- NSAID’s = Non-Steriodal Anti-Inflammotory Drugs, te vergelijken met paracetamol of ibuprofen. Langdurig gebruik kan maagproblemen veroorzaken.
- Operatieve ingreep

Helaas zijn de meeste van deze therapieën symptoombestrijders.

Glucosamine-Chondroïtine Complex

Glucosamine is de belangrijkste bouwsteen van hyaluronzuur (GAG’s)
Het lijmt het hyaluronzuur aan elkaar. Het verhindert de afbraak en stimuleert de aanmaak van GAG’s en Proteoglycanen (Proteoglycanen (flessenborstels) die door de chondrocyten (kraakbeencellen) worden geproduceerd).
Chondroïtine heeft een vergelijkbare werking als glucosamine en remt daarnaast de werking van de afbraakenzymen.
Het zijn dus stoffen die de genezende eigenschappen van hyaluronzuur combineren met een unieke bescherming van het kraakbeen tegen verdere slijtage en die waarschijnlijk de mogelijkheid geeft nieuw kraakbeen te laten vormen, doordat de structuur van het bestaande kraakbeen zich verbetert.

Onderzoek heeft uitgewezen dat deze stoffen werken. De afbraak van kraakbeen wordt verminderd en/of een halt toe geroepen, en er is en sterke vermindering van pijn.

Andere punten die van belang zijn:
- het heeft geen bijwerkingen
- het relatief goedkoop
- het is makkelijk toe te dienen, nl door het voer
- Het heeft als bijkomend voordeel dat ’t het darmslijmvlies sterker maakt waardoor reguliere ontstekingsremmers beter worden verdragen
- Het verbetert de doorbloeding wat weer een gunstig effect heeft op de stofwisseling van het lichaam en hier in het bijzonder van het gewricht.
- De glucosamine wordt o.a. gewonnen uit de skeletten van schaaldieren en de chondroïtine uit het kraakbeen van vissen (rest afval van visserij).

Voor een effectieve behandeling is natuurlijk naast een goed supplement een goede samenspraak met bijvoorbeeld de hoefsmid, de rij-instructeur en de dierenarts nodig.
Voorkomen is niet alleen uitsluitend met een goed supplement, je moet er ook zeker van zijn dat de stand van de benen juist zijn, dat de rijbaan goed is, dat het paard juist bereden wordt!

ponylover19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 11:29

Bedankt alllemaal, mijn vriendin was echt verdrietig ( niet dat rijden dan moeilijker zou gaan of zo, maar ze heeft roos al 10 jaar...)

Dus allemaal hartstikke bedankt!!!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:20

Primeval gelatinaat! Je merkt echt positieve verbeteringen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:25

omaas, duidelijk verhaal!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:03

Gelatinaar wordt ook gebruikt bij paarden die artose hebben. Is geloof ik van primeval.

Deze product is wel vrij prijzig, maar schijnt goed te werken.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:14

Wat ik bij mijn paard vooral doe is niet stil laten staan.
Rust roest in zijn geval letterlijk!
In het voorjaar en zomer staat hij dag en nacht op het land en 's winters, uiteraard alleen wanneer het weer het toelaat, overdag minimaal 8 uur buiten en 's nachts op stal.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:37

Het kan even duren voor je de juiste suplementen voor je paard hebt gevonden, en het is best prijzig allemaal. Er zijn heel veel verschillende opties. Mij haf krijgt gelatinaat en glucosamine. Binnenkort ga ik een van de twee stoppen om te zien wat ze dan doet. Duivelsklauw is ook een aarader, dat is een natuurlijke pijnstiller. Dei gebruik ik alleen in slechte periodes.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:44

mijn friese merrie staat op het moment in wassenaar voor een behandeling aan artrose. Zij heeft het echt in een hele erge vorm. Ze behandelen haar daar met een infuus Tildren, en haar knieen worden ingespoten met een lichaamseigen stof, gewonnen uit het bloed.
Het is een vrij nieuwe behandeling, maar bij mensen word dit al toegepast, en bij paarden zijn de resultaten tot nu toe goed.
Ze noemen het IRAP-behandeling, google hier maar eens op.
weghalen kunnen ze de al aangerichte schade niet, maar hopelijk wel stop zetten.

Verder inderdaad : rust roest. Dus lekker veel buiten.

Sterkte !