Hallo allemaal.
Omdat ik nu voor de 2de keer moet "afwachten" van de dierenarts plaats ik dit hier omdat misschien iemand het herkent oid.
Mijn paard ( kwpn merrie 1.60 6 jaar oud) haalde ik 2 weken geleden opeens kreupel uit het land. Ze staat al sinds 1 mei dag en nacht op het land.. Een land zonder giftige planten een rustige kudde en geen enorm hoog of jong gras. Ook geen zwaar bemest land.
Goed, ik merkte dat ze niet wilde lopen en wat sloom uit haar ogen keek. Ik even draven en zo op het eerste gezicht liep ze op een lange zijde niet heel slecht maar ook niet helemaal goed. Toen ik echter haar aan de longe een rondje liet draven stopte ik na een half rondje want ze liep stokkreupel. Uiteraard gelijk de dierenarts gebeld die al snel ter plaatsen was. Dus ook gedraafd en ik moest maar naar de kliniek komen want ze was kreupel op 3 benen. ( voorbenen en rechts achter). Hij dacht aan hoefbevangenheid.
Goed op de kliniek is werkelijk alles gedaan. Eerst onderste deel van het rechter voorbeen verdoofd ( liep ze het slechtse op) en bij hoefbevangenheid zit het daar dus zou ze beter moeten lopen. Echter geen verschil. Daarna hoger verdoofd ( kogel) gaf wel verschil ze liep een stuk beter ( nog wel kreupel) rontgenfoto gemaakt,was goed. Rug op de foto ect en die drukpunten opgezocht was ook goed. Oke toen heeft ze daar een nacht gestaan en toen hebben ze het gewricht rond de kogel verdoofd. Dat gaf weer geen verschil. Scan gemaakt van alle pezen, niks te zien.
Toen naar huis gestuurd om haar 2 weken rust te geven (stappen 5 min en boxrust) en met een pot ontstekingremmers. Bij een kneuzing of ontsteking zou ze na 2 weken beter of goed lopen.
Vandaag weer naar de kliniek. Helaas geen verbetering en zelfs kreupel op 4 benen. hoeven weer nagekeken,weer benen verdoofd ( nu allemaal..) maar weer niet helemaal gevonden. Ze gaan haar nu behandelen voor hoefbevangenheid.. Om dat helemaal uit te sluiten. Maar zelfs de witte rand is niks verandert en ze loopt toch echt stokkreupel. Als ze over 3 weken niet goed loopt dan moet ik haar naar een kliniek in Lienden, waar ze allemaal speciale dingen hebben om de benen veel beter te kunnen bekijken dan een normale kliniek.
Maar weer 3 weken wachten dus.. pff.. ik vroeg me af of iemand zoiets ooit heeft meegemaakt.
Dus even op een rijtje:
* geen hoefzweer oid hoeven zijn goed nagekeken. Ook door hoefsmid.
* geen spierbevangenheid ( bloedtest voor gedaan)
* geen allergie
* botten zijn op de foto's goed ( geen artrose ocd ect)
* pezen en aanhechtingspunten waren goed
* rug was soepel en goed en niet overgevoelig
* Uit bloed testen kwam niks
* kogelgewrichten zijn goed
Vanja is 2 jaar geleden rongtenlogisch en klinisch goedgekeurd, ze kreeg hetzelfde voer, is gewend op het land te staan en werd niet anders of vaker gereden dan normaal. Ze heeft nooit blessures gehad ( ook niet bij de vorige eigenaar en dat was tevens haar fokker) en heeft ouders die beide geen erfelijke aandoeningen hebben.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen of misschien zoiets heeft meegemaakt of misschien weet wat het evt nog kan zijn.
Alvast bedankt!!!
Agnes