Zwarte Diarree

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Zwarte Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 10:32

Helaas ben ik hier weer met een topic Boos! Gister al topic geopent puur uit intresse voor Ataxie, niet dat mijn paardje dat heeft.

Gister middag zat ik net met Sabbientje te praten over hoe goed het ging met mijn Poontje Axel toen ik ineens een bericht kreeg van een stalgenootje, Dat mijn axeltje zwarte diaree heeft, hij zit helemaal onder, zijn beentjes zijn billen, en zijn stal.
Ik heb niet getwijfeld en heb de DA gebelt, Ik moet hem nu 2 dagen op stal laten (niet in de wei bedoel ik daarmee) En hij mag alleen maar hooi eten arm pikkie, Aangezien hij net 3 is, is dit best zwaar voor hem Als het na 2 dagen dus niet weg is moet ik terug bellen.
Maargoed. Gister op stal heb ik hem helemaal met betadine gewassen, hij vond het heerlijk gelukkig, terwijl hij een hekel aan water heeft. Verder eet hij nog wel, niet echt enthousiast ofzo wat hij normaal wel doet.

Heeft iemand een enig idee hoe een paard zwarte diarree krijgt? Hij ziet er verder niet ontzettend ziek uit, maar je merkt wel aan hem dat hij zig niet lekker voelt wat logish is, Zou ik me ook niet voelen.

Edit: De wei waar hij opstaat heeft amper gras, heel kort en weinig voedingswaarde dus, Ook heb ik er gister op aanraden van de DA nog maar eens een Wormekuur in gedaan

PinkyBubble

Re: Zwarte Diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 13:14

Kan niemand mij wat vertellen hierover?? Verdrietig (ja weet het jullie reageren niet sneller hierdoor haha)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:09

Als er bijna geen gras staat wat eet hij daar dan? kan me voorstellen dat hij bijvoorbeeld grond is gaan eten bij te weinig gras.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:11

Inderdaad; wat eet hij wel? En kan hij genoeg drinken?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:01

PinkyBubble schreef:
Edit: De wei waar hij opstaat heeft amper gras, heel kort en weinig voedingswaarde dus, Ook heb ik er gister op aanraden van de DA nog maar eens een Wormekuur in gedaan

Als je de grote wei bedoeld. Daar staat juist genoeg gras op hoor Verward

Ze eten er geen grond. Want het gras is nog lang genoeg Knipoog
Ze grazen juist op de korte stukken, omdat daar het "jonge" gras groeit, wat lekkerder is.
Daar naast zit er genoeg voedingswaarden in.

Ze hebben op de wei een drinkbak staan, die zich automatisch weer vult, dus drinken kunnen ze er ook wanneer ze willen Lachen

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:08

Bel je DA nog even op, die kan je alles vertellen.
Er zijn heel veel verschillende oorzaken.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:09

te weinig drinken zou ook nooit de oorzaak van diarree zijn, bij diarree wordt vocht en voedingstoffen niet meer uit de mest opgenomen voordat hij deze uitpoept.

Soms krijgen paarden van heel veel gras diarree, omdat het ook veel vocht bevat, deze diarree is normaal echter groen.
Als ik je kon vertellen wat het was, had ik het graag gedaan,
maar als de dierenarts dit al niet direct kan, kan ik het je ook niet zo vertellen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:20

Sabbientje schreef:
PinkyBubble schreef:

Als je de grote wei bedoeld. Daar staat juist genoeg gras op hoor Verward

Ze eten er geen grond. Want het gras is nog lang genoeg Knipoog
Ze grazen juist op de korte stukken, omdat daar het "jonge" gras groeit, wat lekkerder is.
Daar naast zit er genoeg voedingswaarden in.

Ze hebben op de wei een drinkbak staan, die zich automatisch weer vult, dus drinken kunnen ze er ook wanneer ze willen Lachen

Sorry hoor.

Ik dacht dat het juist weinig was omdat men dat heb gezegt, vandaar! anyway
bedankt voor de reakties

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:06

mm bij mensen is zwarte ontlasting vaak een teken dat er bloed in zit, zou dit bij een paard ook zo zijn?
maar vraag toch de da nog even.
dan zit je zekerder dan wij als bokkers die wat zeggen.

groejtes

barri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:17

Vindt ik ook.
Wormen geven inderdaad ook diaaree, en in combinatie met zwarte grond (opgegeten bedoel ik) kan de mest ook donkerder eruit zien. Bij bloedbijmenging kan het ook donker worden.
Zou je paard wel blijven temperaturen.
Bij complicaties zoals salmonella infectie in de darm zou de temperatuur omhoog moeten gaan. Dan dierenarts weer bellen, ook als je paard koliekerig wordt !

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:06

geertje3 schreef:
mm bij mensen is zwarte ontlasting vaak een teken dat er bloed in zit, zou dit bij een paard ook zo zijn?
maar vraag toch de da nog even.
dan zit je zekerder dan wij als bokkers die wat zeggen.

groejtes

dit is ook het 1e waar ik aan dacht !

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:09

Zwarte diarree is inderdaad bloed (als het tenminste echt ZWART is en niet donkerbruin). Diarree met rood bloed wijst op bloed in het eind van het spijsverteringskanaal (bij mensen denk je dan aan aambeien) maar als het zwart is, dan komt dat bloed dus hoger weg.

Maar heel donkerbruine poep kan ook bijna zwart lijken, en dan hoeft er niet veel aan de hand te zijn.

Ik zou de DA er wel even bij willen hebben hoor! En ik zou de poep ook even goed bekijken. Misschien heeft hij glas binnengekregen of iets anders.

Als je paard nu alleen hooi mag, daar zou ik me niet druk over maken, da's echt niet zielig hoor.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:09

Zwarte ontlasting bij mensen kan betekenen dat er ergens bloed in komt, in begin van het slokdarm kanaal, hoe verder het bloed vanuit van beneden komt hoe roder het nog is, zwart betekend dan oud bloed.

Bij mensen kan het ook komen door bepaald medicijnen, maar neem aan dat je paard dit niet heeft gehad?

Verder misschien voeding? heeft hij wat anders gehad, een vreemd plantje in de wei? fruit? bepaald anders eten? een suplement of iets dergelijks?

Wanneer het niet van de twee onderstaande dingen is zou ik wel direct willen uitsluiten dat mijn paard niet ergens een bloeding heeft.. Misschien anders wat ontlasting naar dierenarts brengen voor onderzoek?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:19

Axel, de pony van Pinkybubble, heeft 2 dagen op hooi gestaan en eigenlijk was zijn poep de volgende dag alweer helemaal normaal.
Gelukkig was het dus zo te zien niets errnstigs Haha!
Hij heeft voor de zekerheid gelijk even een wormenkuurtje gehad. Dus hopen dat het nu zo blijft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:53

Citaat:
Zwarte ontlasting bij mensen kan betekenen dat er ergens bloed in komt
of je hebt teveel roosvice ferro gedronken zoals ik Clown .... hartstikke zwarte ontlasting maar geen bloed! en ook niks aan de hand.... Knipoog

atlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:01

zwarte onlasting duidt vaak op een onsteking in t darm kanaal of maag aan, kan inderdaad door wormen komen maar als ik jou was en t houd aan zou ik toch de dierenarts bellen, als hij diarree heeft en dat een paar dagen aanhoudt kan hij van binnen uit drogen. sterkte en wacht niet te lang gr atlar

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:03

Je lijkt wel een abbonement te hebben op medisch.
Ik zie je hier wel heel vaak een topic openen.
Is bijzonder te noemen.
Wat zegt je DA ervan?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:00

hopla schreef:
Je lijkt wel een abbonement te hebben op medisch.
Ik zie je hier wel heel vaak een topic openen.
Is bijzonder te noemen.
Wat zegt je DA ervan?

Ach, ik vraag gewoon graag om meningen he Knipoog Ook is mijn pony ernstig ziek geweest 3 maanden terug, vandaar ben gewoon nogal panish geworden en open liever voor jan banketstaaf een topic om meningen te vragen dan wat anders Lachen
Overigens, is medisch er niet voor om topics op te openen? Lachen
Wat mijn DA er van zegt staat al in de eerste post Knipoog

Zijn poep is weer normaal, hij heeft geen bloeding, of andere enge dingen die hier genoemt zijn Tong uitsteken
Hij krijg nu langzaam opbouwend weer zijn bixmaaltje en gaat komende weken weer terug de wei op (ook opbouwend)