Paard gevallen of trap gehad (oog dik), beschadigingen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Paard gevallen of trap gehad (oog dik), beschadigingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 06:36

Nou is bijna mijn paardje met zandkoliek/gaskoliek beter, heb ik een volgende patiënt op stal.

Wat er precies gebeurd is weet ik niet, maar ze is of gevallen of heeft een trap gehad of heeft zich gestoten.
Haar oog (eromheen) is gewoon 3x zo dik.
Het is gistermiddag gebeurd in een half uurtje dat ik op stal was, toen ik er net was heb ik nog bij haar gestaan en niks gezien en toen we net bezig waren met bekappen viel het ons op.

Een wondje boven het oog (kleintje) + wat schaafplekken op haar kaak bij het oog in de buurt en dus helemaal gezwollen zowel boven als schuinonder het oog.
Het regende dus ik dacht zo koelt het mooi even wat af, ik kijk vanavond wel even verder.
's Avonds weer even gekeken en toen leek het al minder, ze keek alweer wat toe met het oog en de zwellingen waren al minder geworden.

Ze is alleen zo, dat als ze pijn heeft en je kijkt er alleen maar naar, dan doet het al zeer. Dus haar oog bekijken ging niet echt.

Wil alleen weten of het oog beschadigd is of niet.
Oogbol lijkt wel gewoon intact, maar ik kan niet zien of er een wazig vlekje in zit.
Vooraan iig niet en op de lens ook niet, maar achter in de hoek knijpt ze zo dat ik het niet kan zien.
Ze heeft van zichzelf de achterste rand van het oog een lichtblauw grijzige rand wat overloopt in heel donkerbruin (appaloosa-oog).

Zie je het direct al een oog wat beschadigd is?
Gaan daar dagen overheen?
Kan daar eventueel iets aan gedaan worden, etc.

Ik ga straks weer kijken, als ik nog twijfel dan moet de dierenarts maar weer langskomen.

romeorowan

Re: Paard gevallen of trap gehad (oog dik), beschadigingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:33

Je hebt wel pech.
Ik zou toch even met de dierenarts bellen, misschien kun je een tubetje oogzalf krijgen. Daar zit volgens mij iets ontstekingsremmends/pijnstillends in en dat is preventief misschien wel goed.
Wat ik zelf een paar maanden geleden heb gedaan bij Indiana die vast had gelegen en daardoor een dik ooglid had met schaafplekken is een aantal malen per dag schoonmaken met afgekoelde kamille thee. Bij Indiana was wel duidelijk dat haar ook niet beschadigd was.
Succes!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:38

een beschadiging kan ook later groter en zichtbaar worden.
Cheyenne heeft een strootje in haar oog gehad en had een superdik oog wat erg traande
de DA is gelijk gekomen en haar oog gespoelt,maar helaas was haar hoornvlies beschadigd ,ze kreeg een blauwe waas
deze is na intensief[ 8x p/d 4 weken lang]smeren en druppelen een eind goedgekomen
als de DA met die fluor vloeistof haar oog bekijkt zie je het litteken zitten.

het was volgens hem goed dat hij gelijk gebeld was anders was het oog erg beschadigd gebleven.

sterkte met je paardjes, alles komt ook tegelijk Ach gut

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 07:54

Ik ga zo bij d'r kijken.
Ze heeft gelukkig niet iets in het oog gekregen maar is er waarschijnlijk plat op gevallen.
Maar goed dan kan evengoed het oog nog wel beschadigd zijn...

Het zit inderdaad niet mee, zo is er altijd wel wat.