Nou is bijna mijn paardje met zandkoliek/gaskoliek beter, heb ik een volgende patiënt op stal.
Wat er precies gebeurd is weet ik niet, maar ze is of gevallen of heeft een trap gehad of heeft zich gestoten.
Haar oog (eromheen) is gewoon 3x zo dik.
Het is gistermiddag gebeurd in een half uurtje dat ik op stal was, toen ik er net was heb ik nog bij haar gestaan en niks gezien en toen we net bezig waren met bekappen viel het ons op.
Een wondje boven het oog (kleintje) + wat schaafplekken op haar kaak bij het oog in de buurt en dus helemaal gezwollen zowel boven als schuinonder het oog.
Het regende dus ik dacht zo koelt het mooi even wat af, ik kijk vanavond wel even verder.
's Avonds weer even gekeken en toen leek het al minder, ze keek alweer wat toe met het oog en de zwellingen waren al minder geworden.
Ze is alleen zo, dat als ze pijn heeft en je kijkt er alleen maar naar, dan doet het al zeer. Dus haar oog bekijken ging niet echt.
Wil alleen weten of het oog beschadigd is of niet.
Oogbol lijkt wel gewoon intact, maar ik kan niet zien of er een wazig vlekje in zit.
Vooraan iig niet en op de lens ook niet, maar achter in de hoek knijpt ze zo dat ik het niet kan zien.
Ze heeft van zichzelf de achterste rand van het oog een lichtblauw grijzige rand wat overloopt in heel donkerbruin (appaloosa-oog).
Zie je het direct al een oog wat beschadigd is?
Gaan daar dagen overheen?
Kan daar eventueel iets aan gedaan worden, etc.
Ik ga straks weer kijken, als ik nog twijfel dan moet de dierenarts maar weer langskomen.