Slechte ervaringen Aquatraining.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Slechte ervaringen Aquatraining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:18

Hallo.

Om maar met de deur in huis te vallen:

Mijn paard is geblesseerd en ik overweeg hem in aquatraining te zetten voor een maand.
Maar nu hoorde ik een verhaal dat het bij een ander geblesseerd paard fout is gegaan.

Ze zouden het paard te lang hebben laten lopen in de aquatrainer waardoor het paard niet meer te berijden is (staat met de kogels op de grond).

Mijn vragen:
Wat zijn jullie goede en slechte ervaringen met aquatraining?
Waar hebben jullie je paard laten aqua trainen?
Voor welke blessure hebben jullie je paard in aquatraing gezet??

bvd
Danielle

aerdenhout1

Re: Slechte ervaringen Aquatraining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:25

??aqua training is toch zwemmen?? Hoe kan een paard dan met z'n benen te lang op de grond hebben gestaan/gelopen?
Lijkt mij een beetje vaag verhaal. Een aqua baan is doorgaans een soort ovaal zwembad waar een paard in kan lopen, dan moet zwemmen om vervolgens weer vaste bodem onder zijn voeten te krijgen om het bad te verlaten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:26

volgens mij is een aquatrainer een soort lopende band in het water...

Ik las daar juist pas een hele goede ervaring mee trouwens!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:27

aerdenhout1 schreef:
??aqua training is toch zwemmen?? Hoe kan een paard dan met z'n benen te lang op de grond hebben gestaan/gelopen?
Lijkt mij een beetje vaag verhaal. Een aqua baan is doorgaans een soort ovaal zwembad waar een paard in kan lopen, dan moet zwemmen om vervolgens weer vaste bodem onder zijn voeten te krijgen om het bad te verlaten.

Aquatraining is je paard op een lopende band laten lopen in een tank gevuld met water.
Dus niet volledig zwemmen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:28

Nouvel schreef:
volgens mij is een aquatrainer een soort lopende band in het water...

Ik las daar juist pas een hele goede ervaring mee trouwens!

Ik ook! Daarom schrok ik er juist zo van. Ik wil gewoon het beste voor mijn paard.
Niet alles nog erger maken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:29

Sja, er zijn misschien wel een aantal slechte ervaringen, maar ik heb al veeeeeeel vaker gehoord dat het wel succes heeft gehad. Met elke langdurige behandeling zullen er voordelen en risico's zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:31

Weer wat geleerd dus!!! Wist niet dat dat ook bestond n.l!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:34

Ik heb een tijdje een paardje gereden met Kissing Spines. Die is getraind bij 'De Hofstede'. Hier hebben ze een loopband waar het water langzaam in loopt tot het paard tot de buik in het water staat. Loopband gaat langzaam aan en paard moet kwartier tot half uur erin lopen.

Resultaat was goed, maar wel op korte termijn. Werd wel sterker in de achterhand en wat soepeler. Als ie net terug kwam van de aquatraining (hij stond daar dan een week) was het resultaat duidelijk te zien maar zwakte snel weer af.

Wat ik er nou echt van vind... ik weet het niet. Ik weet wel dat je het paard er geen plezier mee deed en dat het een hoop geld kostte.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:44

Persoonlijk denk ik dat echt zwemmen een veel betere training is voor je paard. Is eigenlijk voor elk levend wezen goed.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:45

Daar ben ik het ook wel mee eens, Aerdenhout. Dat wordt bij mijn weten ook wel al veel langer gedaan en de kans op overbelasting is misschien ook wel veel kleiner.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:10

ik heb er slechte ervaring mee lees maar in mijn berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:07

vriendin van mij heeft een ijslander die ook in zo´n aquatrainer ging om zn achterhand sterker te maken, doordat ze echter te weinig water in de bak hadden gedaan werden, ipv zn achterbenen sterker, de pezen van zijn voorbenen overbelast.... hartstikke kreupel!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:11

Ik begrijp die lopende band ook niet helemaal als het gaat om een gebleseerd paard. Ga zelf maar eens proberen hard te lopen door water dat tot je heupen komt. Is verschrikkelijk zwaar en een belasting voor je lichaam. Zwemmen daarintegen, maakt het lichaam vele malen lichter en belast dus veel minder.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:10

aerdenhout1 schreef:
Persoonlijk denk ik dat echt zwemmen een veel betere training is voor je paard. Is eigenlijk voor elk levend wezen goed.

Voor paarden met KS is dit juist niet goed. Heb bij het zwembad in NL geinformeerd en zij doen geen paarden met KS laten zwemmen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:11

Ik en ik ken er meerderen hebben er goede ervaringen mee. Mijn paard heeft KS. Hij is een van de eerste in de aquatrainer geweest (2005) en hij doet het nog super. Hij zit super in zijn bespiering en we doen alles. Springen, crossen, dressuur.
Ken ook de mindere verhalen maar de betere ervaringen overheersen nog steeds.
Zonder de aquatraining was mijn paard in ieder geval niet meer in leven geweest.
Maar het blijft een hulpmiddel ter ondersteuning van je paard.
Het valt of staat wel met hoe je daarna rijtechnisch je paard oppakt.

Enneuh Nelleke...mijn paard loopt met plezier in de aquatraining. Heb er al veel in zien lopen en ken er niet zoveel die het echt niet leuk vonden.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:31

Tieneke schreef:
Daar ben ik het ook wel mee eens, Aerdenhout. Dat wordt bij mijn weten ook wel al veel langer gedaan en de kans op overbelasting is misschien ook wel veel kleiner.

Marcus Fuchs heeft vorig jaar in Zwitserland zijn springpaard in de aquatraining (zoals ze bij de Hofstede ook hebben) laten revalideren van een peesblessure...dus denk dat de overbelasting wel mee valt.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 16:35

Misschien is het handig om te vertellen voor welke blessure ik mijn paard wil laten aquatrainen.

Ruim een half jaar geleden kreeg mijn paard een trap van een ander paard met resultaat een botbreuk in zijn knie.
Hij is hiervan hersteld en ik was aan het opbouwen. Hij stond ook op een stuk afgezette wei alleen (om geen enkel risico te nemen).
Hier is hij dus een keer zo uit zijn dak gegaan met als resultaat een peesblessure.

Het heeft verband met elkaar. Hij is zo slap geworden dat dit soort blessures gemakkelijk toe slaan.
Het is een "milde" peesblessure. Er zitten geen grote gaten in, maar het is beschadigd.
Mijn DA is bang dat ik van het 1 in het ander ga vallen. Hij moet dus weer sterk worden.

ik moet voor deze blessure ongeveer 2 a 3 maanden uitrekken.

Hij heeft de blessure 2 weken geleden opgelopen. Ik ga nu 2/4 weken stappen en hem rust geven en daarna wil ik hem een maand in aqua training zetten.
Om zijn lichaam wat sterker te maken.

Verder heeft mijn paard een paar slijtage plekken in zijn benen. En ik denk dat het voor zijn rug ook best lekker zal zijn.
Daarnaast is het echt een waterrat. Dus ik denk dat hij het echt leuk gaat vinden. En dan heeft hij ook wat te doen om hem fris te houden in zijn koppie.
Hij is al een half jaar aan het stappen dus dat rondje kent hij nou wel.

Ik heb ook geen stapmolen of niks. Pfff het is gewoon echt een vreselijk situatie.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:44

@Sisleone: Het is inmiddels wel bekend dat je een ontzettende voorstander bent van aquatrainen, helaas zijn er ook mensen die een andere mening hebben, misschien kun je iets minder aanvallend doen? Overbelasting is namelijk wel een punt, waarvoor gert-jan zelf ook voor vreesde, maar als hij het op de juiste manier opbouwd, dan is de kans daarop wel veel kleiner.

Mijn ervaring met de aquatrainer is met een KS paard, op dezelfde locatie die in dit topic wordt vermeld(de hofstede). Mijn ervaring is inderdaad dat het wel werkte, maar op erg korte termijn, 1 dag na het aquatrainen gaat het beter, maar de dag daarna was ik eigenlijk alweer terug bij af. Uiteindelijk heeft het paard het niet gehaald, aangezien het bij hem niet werkte en ik uiteindelijk (bijna) in het ziekenhuis belandde.

Mijn vraag aan de TS: wat zegt je eigen DA ervan?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:52

Zo aanvallend vond ik het zelf niet.
Ben niet blind voor de mindere kanten. En zie ook dat het bij sommige niet goed afloopt. Een vriendin van mij heeft in mei haar paard moeten laten inslapen vanwege KS en spat en zat ook bij GJ in behandeling met haar paard. Dus ik weet ook wel degelijk dat niet alles goede afloop heeft.
Maar goed hou me er verder wel buiten.
Ik ben het er alleen niet mee eens als mensen het afbranden. Wat wel vaker is geprobeerd op bokt.
Je kunt pas beoordelen of iets goed of slecht is als je er zelf ervaring mee hebt en in het begin werd het altijd afgebrand terwijl mensen er geen ervaring mee hebben.
Oordeel pas na eigen ervaring. Zo denk ik over aquatraining maar ook over bv dierenartsen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 17:44

Mijn DA staat er egr positief tegenover. En zegt dat het voor Karlos (mijn paard) ideaal zou zijn.

Mijn paard gaat dus niet voor KS, maar voor een peesblessure.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:47

BailyKarlos schreef:
Ik ook! Daarom schrok ik er juist zo van. Ik wil gewoon het beste voor mijn paard.
Niet alles nog erger maken.

Nou, ik weet niet waar je dat gehoord hebt hoor, maar ik heb alleen maar goede ervaringen gehoord en gehad. Bij de hofstede in de Glind iig. Wij zijn al ongeveer 3/4 jaar bezig met de aquatraining. Eerst 2 maanden daar op stal gehad om te revalideren en daarna waren we zo tevreden dat we nu nog steeds 1 x in de 2 weken heen gaan.

Ik kan me ook neit voorstellen dat een paard op de kogels gaat door te lang in de aquatrainer, hij gaat alleen ontzettend verzuren als het te lang duurt, en dat gebeurd niet want er zit altijd iemand aan de knoppen die beslist.

Bij welke aquatrainer wilde je je paard in training zetten?

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 22:33

Bij de Dijckhoeve in Lissebroek.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:50

Okee, die ken ik op zich niet. Is dat onder begeleiding van een DA?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:59

_Nelleke_ schreef:
Resultaat was goed, maar wel op korte termijn. Werd wel sterker in de achterhand en wat soepeler. Als ie net terug kwam van de aquatraining (hij stond daar dan een week) was het resultaat duidelijk te zien maar zwakte snel weer af.

lijkt mij dan dat je naar je eigen manier van rijden/trainen moet gaan kijken. aquatraining heeft alleen nut als je na de behandeling je paard ook op de juiste manier verder traint. dus goed les en begeleiding zodat je de behaalde resultaten van de aquatraining ook blijft houden en. in de aquatrainer en daarna weer op de verkeerde manier rijden heeft geen effect.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 23:16

Tieme schreef:
_Nelleke_ schreef:

lijkt mij dan dat je naar je eigen manier van rijden/trainen moet gaan kijken. aquatraining heeft alleen nut als je na de behandeling je paard ook op de juiste manier verder traint. dus goed les en begeleiding zodat je de behaalde resultaten van de aquatraining ook blijft houden en. in de aquatrainer en daarna weer op de verkeerde manier rijden heeft geen effect.

Ik denk dat je zowieso met rijden niet al die spieren bereikt die aquatraining bereikt. Het is natuurlijk anders.
Maar ik denk dat aquatraining wel een goede opstap is.

Een paard die hier op stal heeft gestaan is daar 3 maanden geweest. Hij bewoog makkelijker en ruimer dan hij ooit gedaan heeft.