Bult onder hals, vlak bij keel. Erg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Bult onder hals, vlak bij keel. Erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:31

Hoi, mijn paardje heeft een rare bult onder haar hals vlak bij haar keel. Volgens mij op/in haar slokdarm? Ze heeft het al een paar weken, maar heeft er verder geen last van. De bult is ook niet gevoelig. Een week of 2 a 3 terug is de bult wel wat dikker geworden. Nu lijkt hij niet van omvang meer te veranderen.

Paard is verder gezond, levenslustig en hoest niet oid.

Aanstaande donderdag komt de veearts. Maar ik maak me, ondanks dat ze er geen last van heeft, toch in ene zorgen. Heeft iemand ervaring met zo'n bult?

Afbeelding

Anoniem

Re: Bult onder hals, vlak bij keel. Erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:33

Het veulen van mijn verzorgpony had dat op het plekje waar de keelriem zit zeg maar.

Het was zo groot als een tennisbal en erg hard. De vee-arts was er bij gekomen en het bleen een ontsteking te zijn. Trekzalf gekregen en nu is de ontsteking open gegaan, dus het komt weer goed.

Nah ja, het zal wel meevallen denk ik Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:36

Bedankt voor je berichtje! Bij mijn paard zit de bult iets verder op haar hals. En ik was er nog vergeten bij te schrijven dat de bult zacht aanvoelt. Hetzelfde als de rest van haar slokdarm eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:41

Mja...

Nou gewoon even de veearts afwachten, het is in ieder geval goed dat je er even naar laat kijken!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:38

Mijn paard van 24j heeft ook zo'n bult. Ik heb al gemerkt dat hij er in de zomer als er veel dazen zitten meer last van heeft (bult wordt dan groter). Hij is niet gevoelig, pijnlijk of hard. De veearts zei dat het een allergische reactie kon zijn op de dazen. Ik heb er niks aan laten doen, het wordt niet groter meer en in de winter is het bijna weg. Hij kan ook nog perfect aan de teugel lopen, dus. En omdat hij nu zo oud is en er geen last van heeft laat ik er ook niks meer aan doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:43

Mijn paard heeft precies zo'n bult. Iets kleiner, dat wel. Hierover de DA gebeld met de mededeling dat ik het idee had dat ie een adamsappel heeft.
Hij gaf inderdaad ook aan dat het een reactie kan zijn op iets. Wat, dat weten we niet. Hij dacht misschien een kruid in het land, of dazen of iets dergelijks. Volgens hem heel onschuldig.

Als het verergert of hij krijgt er last van dan laat ik het even nakijken maar vooralsnog heeft de DA mij gezegd dat er niks aan de hand is. Hopelijk is dat bij jou ook zo Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:58

Mijn ijsco heeft het ook Lachen exact dezelfde plek, maar ik ken haar niet anders, dan met die bult..werd een vetbult genoemd..waarschijnlijk zie je het wel op 1 van e foto's in mn profiel.
Wel gek dat het zo uit het niets komt, tis dat het zo laag zit, anders had ik aan droes gedacht Knipoog

Succes donderdag.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:10

Mijne heeft het inderdaad in dezelfde mate als jij Amy77. Die van TS steekt wel wat meer uit.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 16:25

Bedankt voor jullie reacties!

Dus misschien is het een uiting van een allergie. Maar zit er op die plek dan een klier of zo die dan dikker wordt? Of prikken de dazen steeds daar? Vork

Of dus misschien een vetbult. Als ik zelf voel lijkt het echter of de bult hol is van binnen, net als de rest van de slokdarm.

Ik weet het ook niet... ik ben nog bang voor een slokdram verzakking of zo iets Bloos

Misschien dat ik dezelfde vraag op het IJslanderforum ga stellen, aangezien de IJslander van Amy misschien hetzelfde heeft, zij het minder dan.

Ik hou jullie op de hoogte!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:30

DA is vandaag geweest toch? Hoe is het gegaan?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 17:59

Hoi,

De veearts is vandaag toch niet gekomen... Het heeft volgens hem geen zin om alleen te komen kijken, omdat hij van buitenaf niet kan zien wat het is. Hij stelde voor om naar de kliniek te komen om een echo te maken.

In eerste instantie dacht hij aan een bloeduitstorting (bv van een trap van een ander paard). Dit zou dan met een aantal weken weg moeten gaan. Het kan echter ook blijven als er bindweefsel is gekomen (zeg maar littekenweefsel).

Een allergie leek hem niet. Want er zitten op die plek geen klieren of iets dergelijks. Ook een vetbult op die plek kan niet.

Wel vond hij het raar dat een paar andere IJslanders dit ook hebben. Toevallig op dezelfde plek een trap gehad?

Voor de zekerheid mocht ik nu eerst een foto via de email naar ze toe sturen. Dan kan hij kijken op welke plek de bult zit en of daar inderdaad geen vet/klier/schildklier oid zit.

Als het goed is (lees al hij tijd gehad heeft om de mail te lezen ) hoor ik het morgen en bespreken we dan hoe verder.

Verward

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:11

Nee maar het is ook geen bindweefselgevoel toch? Het voelt echt als een soort adamsappel om het zo maar te omschrijven. Tenminste, bij de mijne. Dus een klap hebben gekregen vind ik wel raar.

Klieren zitten inderdaad hoger, vlak achter de kaak.

Rowan heeft het al vanaf dat ik m heb en is nooit erger geworden, heeft er geen last van, geeft geen reactie als ik erin knijp of eraan trek of iets.

Ben wel benieuwd naar wat jou DA gaat zeggen van de foto's.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 08:24

Ik ben ook benieuwd. Heb nog geen bericht gehad.

Had de vraag wel ook op het IJslanderforum gevraagd. En daar dachten ze aan een vergrote schildklier...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:43

Is dat kenmerkend voor ijslanders?? Of is dat gewoon toeval dat het ook een andere ijslander was?

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:11

ik zou de DA erbij roepen als je écht niet weet wat het zou kunnen zijn.
een paardje die ik ken had er ook zo een, op de plaats naast zijn singel.
het was een horzelsteek.

snifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:10

Mijn ijslander heeft net zo'n bult alleen iets kleiner. Vrijdag was de veearts er om te enten en heb ik hem even laten kijken.
Nou gewoon een vetophoping. IJslanders hebben vaak op deze plaats vetophopingen dus helemaal niets ernstigs. Op dieët dan maar!!!!

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:15

Hi,

Mijn paard heeft ook zo'n bult. De aanleiding was een klap tegen haar hals. De bult verdween niet en uit onderzoek bleek dat het een vetbult is. Ze zouden het kunnen wegsnijden maar in dit gebied is ten zeerste af te raden. Ze heeft er geen last van en ik wil absoluut geen risico nemen.

Onlangs heb ik vanwege een andere reden suikerbalans gekregen en de bult gaat nu slinken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:30

vetophoping kan, maar schildklier kan ook. (al ligt die normaal net iets hoger)

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:35

Mijn tweejarige Fjordenmerrie heeft dit ook (al heel lang) Ze heeft er geen last van

Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 18:53

Hoi allemaal,

Ik heb de veearts inmiddels gesproken. Hij heeft de bult gezien.

Volgens hem zit de schildklier. Dus dat kan het niet zijn.

Een allergische reactie lijkt hem ook uitgesloten, aangezien op die plek geen klieren oid zitten.

Droes/verkoudheid is om die reden ook uitgesloten.

Kanker komt bij paarden niet zo vaak voor. Behalve huidkanker, maar dat ziet er anders uit.

Een vetbult op die plek lijkt hem zeer onwaarschijnlijk, omdat daar niet iets zit waar het zich kan ophopen.

Hij raadde aan het even aan te kijken. Het kan dat de bult de slokdarm deels blokkeren gaat of de luchtpijp wat dicht gaat drukken. Dan is een bloedonderzoek nodig te samen met een scoop om de slokdarm van binnen te bekijken en een echo om de bult zelf te onderzoeken..

Noa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:35

Hoe is het afgelopen met je paard?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:51

Ehh hallo..dit is een topic uit 2008....

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:57

Mwah, op zich wel een beetje een late vraag maar ik kan me voorstellen dat ze wil weten hoe het is afgelopen is omdat dit verder niet meer is gezegd? Misschien dat Noa een soortgelijke situatie heeft nu met haar paard?

Alleen of de TS 6,5 jaar later nog altijd actief is op Bokt is natuurlijk de vraag :)