Wanneer beslis je dat het genoeg is geweest?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Wanneer beslis je dat het genoeg is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:20

Ik weet niet zeker of het hier goed staat..

Mijn paardje is een hele tijd ziek geweest en het gaat nog altijd niet helemaal goed met hem. Ik ben nu ongeveer een half jaar aan het tobben geweest en pas sinds deze week heb ik weer goede hoop dat het allemaal goed gaat komen.

Uiteraard zijn hier een hoop medische kosten bij geweest en heb ik mezelf regelmatig afgevraagd hoe ver ik nog wilde gaan, niet alleen financieel gezien, maar ook voor het paard zelf. Want uiteraard gaat het welzijn van het paard voor, als het dier teveel moet lijden, is er nog maar één keus...

Mijn vraag is..

- Wanneer, financieel gezien, zou jij stoppen met het onderzoeken van je paard? (als je niet weet of het ooit nog goed gaat komen)
- En wanneer beslis jij dat je paard teveel moet lijden? Of als een paard constant pijn heeft, hoe lang zou jij wachten (in de hoop dat de pijn toch overgaat), om een beslissing te nemen dat het genoeg is geweest voor je paard?

TNT

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:40

poeh dit is een moeilijke en ligt denk ik een beetje aan je zelf en aan het betreffende paard, zodra je ziet dat de levenslust eruit zou ik er mee ophouden, en aangezien je het paard het beste zelf kent weet je eigenlijk ook wel wanneer dat het moment er is

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:02

Tuurlijk ligt het aan jezelf en aan je paard.. Maar was gewoon erg benieuwd hoe andere hierover denken..

Mijn paard is nog erg jong en weet dus nog vrij weinig van hem, maar ik zou zelf echt niet weten wanneer ik die beslissing zou nemen.. Al heb ik er wel over nagedacht hoe lang ik nog door wilde gaan met onderzoeken, maar ben er nog steeds niet achter.. Maar als het goed is, is dat gelukkig ook niet meer nodig Lachen

Zou trouwens ook graag willen weten of je dan ook verder gaat kijken dan de gangbare geneeskunde, iets wat ik wel heb gedaan en waar ik nog steeds mee bezig ben..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:05

Ik ben wat betreft dat laatste vrij reeel. Als een dier lijd, en de kans op herstel is nihil mag ie bij mij meteen inslapen. Een beestje hoeft niet onnodig te lijden voor mij.

Financieel heb ik nogal makkelijk banketstaaf, ik kan altijd wel wat regelen. maar anders zou ik vooral erg reeel nadenken, en bij kosten in de duizenden euros, met een slechte kans op herstel zou ik al vrij snel afscheid nemen van mn paard. Hetzelfde als hierboven, hij hoeft niet onnodig lang te lijden
Echter speelt leeftijd en geslacht van een paard natuurlijk ook mee. Met een merrie is vaak de optie fokmerrie nog wel iets om even over na te denken.

Echter ben ik wel van mening dat áls je voor een dier kiest, je er ook voor moet zorgen!! En dat medische zorg daar zeer zeker bij hoort, en je je dier dus niet om iets kleins of iets groots, maar behandelbaar, in moet laten slapen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:16

Dankjewel voor je reactie CapreDiem..

Ik denk ook dat je makkelijker een keuze kunt maken als je weet wat je paard precies heeft..

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:30

Ik denk dat je zelf het beste een inschatting kan maken, ik heb vorig jaar mijn pony laten inslapen zij had namelijk 2 botbreuken in het haak beentje. Ik ben een half jaar bezig geweest met behulp van artsen om haar er weer bovenop te krijgen maar na een half jaar konden ze mij nog niet vertellen hoelang het nog zou duren dat een bepaalde breuk zou genezen en als het wel zou genezen. Toen heb ik de beslissing gemaakt om haar in te laten slapen. als zij mij hadden verteld dat ze wel wisten dat het bijvoorbeeld na een half jaar goed zou komen dan was ik gewoon doorgegaan, maakte niet uit wat het dan zou kosten aan dierenarts kosten.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:30

Elke87 schreef:
Ik weet niet zeker of het hier goed staat..

Mijn paardje is een hele tijd ziek geweest en het gaat nog altijd niet helemaal goed met hem. Ik ben nu ongeveer een half jaar aan het tobben geweest en pas sinds deze week heb ik weer goede hoop dat het allemaal goed gaat komen.

Uiteraard zijn hier een hoop medische kosten bij geweest en heb ik mezelf regelmatig afgevraagd hoe ver ik nog wilde gaan, niet alleen financieel gezien, maar ook voor het paard zelf. Want uiteraard gaat het welzijn van het paard voor, als het dier teveel moet lijden, is er nog maar één keus...

Mijn vraag is..

- Wanneer, financieel gezien, zou jij stoppen met het onderzoeken van je paard? (als je niet weet of het ooit nog goed gaat komen)
- En wanneer beslis jij dat je paard teveel moet lijden? Of als een paard constant pijn heeft, hoe lang zou jij wachten (in de hoop dat de pijn toch overgaat), om een beslissing te nemen dat het genoeg is geweest voor je paard?

Ik heb ook voor deze beslissing gestaan.
Gelukkig was ik goed verzekerd en was alleen de operatie, als laatste optie nie tmogelijk financieel, Bij mij lagen de opties ook anders.
De operatie zou maar voor 40 % kunnen slagen gezien haar leeftijd en gezien de herstelperiode en karakter van het dier.

Ik heb gewoon goed naar mijn dier gekeken, zij gaf mij aan dat ze op was, ze had gevochten en gevochten, maar z ekon niet meer, Ze straalde dat overal aan uit, en zelfs mensen die niet wisten dat zij wat mankeerde, zagen dat dit dier het op aan het geven was.
Toen heb ik mijn moeilijke maar gelukkig de juiste, beslissing genomen.

Mijn pb staat open

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:58

Ik zit nu een beetje in zo'n situatie. Mijn veulentje heeft een ernstig ongeluk gehad en daarbij dr been gebroken, pees gescheurd en een grote wond op haar been. Ik had me altijd voorgenomen dat als mn paard dr been zou breken ik het haar niet aan zou doen om aan zo'n ding aan het plafond te hangen enzv zoals je zo vaak ziet in boeken en tijdschriften. Dat vind ik geen paard waardig bestaan.

Nu ik toch eenmaal voor die keus kom is het toch moeilijker. Ook al is het nog maar een veulentje van drie maanden oud je bent er toch weer aan gehecht. Gelukkig is het een breuk waarbij ze in het gips moet maar nog wel gewoon kan lopen. Ze heeft een lange weg te gaan maar toch is de kans op herstel groot. Thuis hebben we stallen uitgebroken zodat als de paarden uit de kliniek komen ze lekker met haar moeder in een hele grote stal kan. Ze moet nog wel een tijd in de kliniek blijven.
Geld vind ik niet zo belangrijk, tenminste je moet het wel hebben natuurlijk maar ik zou er veel voor over hebben om het te kunnen betalen, zeker omdat ik nog een redelijke kans van slagen heb.
Het beestje heeft gelukkig niet al te veel pijn. Ze loopt nog lekker door haar stal. Mocht dit niet zo zijn dan weet ik niet wat ik zal doen. Het is natuurlijk ook nog een heel jong paardje. Met een paard van 25 jaar heb je de keuze sneller gemaakt denk ik. Het is erg moeilijk. Het is vooral belangrijk denk ik te kijken naar het welzijn van het paard en op een eventuele kans van slagen. Maar ja dat is per situatie verschillend.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:20

Mooi dat je weer wat licht ziet meis! Ach gut 't Is heel lastig natuurlijk. Je weet in wat voor situatie Indi zit, en dan ben ik toch stiekem blij dat ik de keuze niet hoef te maken, omdat ik niet de eigenaar ben. Het ligt helemaal aan de situatie. Ik zou wel zeker alternatieve geneeswijzen proberen, mocht de reguliere geneeskunde geen uitkomst bieden. Sowieso sta ik wel open voor alternatieve geneeswijzen. Het klinkt heel hard en ik weet niet of ik het zelf aan zou kunnen, maar dit lijkt mij de beste optie: je spreekt met jezelf een datum af, en als je op die datum nog geen verbetering ziet, moet je je paard uit zijn lijden verlossen. Anders blijf je maar doorsukkelen. Door het luchtzuigen van Charles heb je in ieder geval wel een aanwijzing dat hij waarschijnlijk pijn heeft. Of is dit nu minder geworden? Dat zou de keuze voor zo'n datum al wat rechtvaardiger maken. Bij Indi bijvoorbeeld weet je niet eens of ze pijn heeft.

Ben in ieder geval blij om te horen dat het wat beter gaat!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:30

Voor mij is het genoeg geweest als de medische kosten hoger oplopen dan wat een nieuw en gelijkaardig paard aanschaffen me zou kosten. Ik redeneer daar echt met mn verstand ipv met mn hart.

Dat wil niet zeggen dat ik mn paard nodeloos laat lijden. Ik zou dan niet aarzelen om een dier dat bv koliek heeft ter plekke te laten inslapen ipv een operatie te doen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 17:48

Thnx PinkyBubble.. En inderdaad wanneer je paard duidelijk aangeeft dat het genoeg is, moet je de juiste beslissing nemen ook al is die soms wel erg moeilijk..

Heel erg veel succes met je veulen Beeker.

Mijn paardje is ook pas 2 en je hebt zoveel dromen.. Bij mijn paard wisten ze ook een hele tijd niet precies wat het was. Toen ze dat wel wisten en hij daar medicijnen voor had gekregen was het nog steeds niet over.. Het is nu gelukkig toch geheeld, maar ik ben bang dat er nog wel littekenweefsel zit en dat hij daar last van heeft, want hij zuigt nog wel lucht. Ik ben nu gelukkig al wel een hele stap verder en blijf, nu de reguliere geneeskunde zegt dat het goed is, wel doorzoeken, omdat mijn mening daar anders over is.

Ik zou niet eens weten hoeveel kosten ik heb gehad. Ik kan natuurlijk wel een grove schatting maken, maar wil het eigenlijk ook niet eens weten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:48

ik heb ook een heel ziek paard gehad en er was evt sprake van opereren of inslapen.

deze opmerking van mijn vriendin heeft me geholpen:

"Vertrouw erop dat jijzelf het wel voelt als het genoeg is geweest."

Dus het enige wat je hoeft te doen is heel goed naar je gevoel luisteren.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:09

Ik heb bij mij zelf ook de grens dat als mijn paard der been breekt dat het dan einde oefening is. Ik heb een paard wat volslagen gestoord wordt als ze lang op boxrust moet. Ik heb haar een keer op boxrust moeten zetten wegens een blessure in de bilspier. Ze moest 2 weken volledige boxrust na 2 dagen hebben we haar maar weer op de weide gezet. Ze probeert namelijk uit de stal te springen maakt dan de hele stal kapot. De andere paarden waar ze bij staat blijven ook de hele dag roepen en klieren omdat de leider er niet is. Dus een beenbreuk met weken boxrust is bij mij de grens.
Financiëel gezien hoef ik me niet zoveel zorgen te maken ik ben goed verzekerd en omdat het een merrie is uit een zeldzame
foklijn is er nog altijd de optie fokmerrie als ze niet meer bereden zou kunnen worden.

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:13

Moeilijk moeilijk..

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:17

Ik ben het met de rest eens, jij voelt waarschijnlijk zelf het beste aan wat je moet doen. Jij kent je paard het beste.

Ik heb met mezelf afgesproken als mijn paard pijn heeft of geen leuk leven meer heeft, dan is het genoeg.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:22

Beeker schreef:
Ik zit nu een beetje in zo'n situatie. Mijn veulentje heeft een ernstig ongeluk gehad en daarbij dr been gebroken, pees gescheurd en een grote wond op haar been. Ik had me altijd voorgenomen dat als mn paard dr been zou breken ik het haar niet aan zou doen om aan zo'n ding aan het plafond te hangen enzv zoals je zo vaak ziet in boeken en tijdschriften. Dat vind ik geen paard waardig bestaan.

Nu ik toch eenmaal voor die keus kom is het toch moeilijker. Ook al is het nog maar een veulentje van drie maanden oud je bent er toch weer aan gehecht. Gelukkig is het een breuk waarbij ze in het gips moet maar nog wel gewoon kan lopen. Ze heeft een lange weg te gaan maar toch is de kans op herstel groot. Thuis hebben we stallen uitgebroken zodat als de paarden uit de kliniek komen ze lekker met haar moeder in een hele grote stal kan. Ze moet nog wel een tijd in de kliniek blijven.
Geld vind ik niet zo belangrijk, tenminste je moet het wel hebben natuurlijk maar ik zou er veel voor over hebben om het te kunnen betalen, zeker omdat ik nog een redelijke kans van slagen heb.
Het beestje heeft gelukkig niet al te veel pijn. Ze loopt nog lekker door haar stal. Mocht dit niet zo zijn dan weet ik niet wat ik zal doen. Het is natuurlijk ook nog een heel jong paardje. Met een paard van 25 jaar heb je de keuze sneller gemaakt denk ik. Het is erg moeilijk. Het is vooral belangrijk denk ik te kijken naar het welzijn van het paard en op een eventuele kans van slagen. Maar ja dat is per situatie verschillend.

Daar was ik dus echt nooit aan begonnen. Juist omdat ze zo jong is. Een afgescheurde pees! Pezen alleen zijn al zo vaak fataal en hoe moet zo'n jong ding ooit nog uit gaan groeien tot een sterk en gezond paard?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:23

Klara16 schreef:
Voor mij is het genoeg geweest als de medische kosten hoger oplopen dan wat een nieuw en gelijkaardig paard aanschaffen me zou kosten. Ik redeneer daar echt met mn verstand ipv met mn hart.

Dat wil niet zeggen dat ik mn paard nodeloos laat lijden. Ik zou dan niet aarzelen om een dier dat bv koliek heeft ter plekke te laten inslapen ipv een operatie te doen.

Vind ik ook een aardige redenatie.
Mijn vorige paard kostte me vier mille en toen de dierenartskosten dat niveau begonnen te bereiken, raakte ik er ook wel klaar mee.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:29

Helaas ik mocht twee dagen geleden nog wel schrijven over mn veulentje op de kliniek. Vandaag is ze ingeslapen.

Het gips moest weer vervangen worden maar onder het gips was de wond wel 10 x zo groot geworden. Bovendien was ondanks het gips haar been opnieuw gebroken. Behandeling verder kon nog wel maar was verschrikkelijk duur. Het beestje zou dan om de dag onder narcose moeten en de kans op slagen was ook heel klein. Het zal altijd ene zorgen kindje blijven en kon nooit meer op gereden worden mocht ze het nog redden. Dan is de keus hoe moeilijk ook makkelijk gemaakt. Mn prachtig veulentje waarvan ik jaren heb gedroomt is helaas ingeslapen.
Helaas had ik enorme pech want in 80% van de gevallen is het goed te genezen maar ik hoorde dus bij die 20% waarbij het mis ging.

Mijn mooie paardje, het heeft helaas niet zo mogen zijn Huilen
Afbeelding

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:45

Poeh, wat erg. Dat was zeker een mooi ding. Wat zonde!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 17:06

Heel veel sterkte met het verlies van je pracht veulen. Ik heb 2 jaar terug mijn veulen verloren (aan droes) en heb het daar toen ook wel even moeilijk mee gehad.

Als je je paard kent is die beslissing, om hem in te laten slapen, misschien makkelijker gemaakt, omdat je aan je paard kan merken dat hij het opgegeven heeft. Helaas kreeg die van mij al binnen een half jaar dat hij van de veulenwei af kwam klachten.