Advies over dampig paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Advies over dampig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:29

Op het moment heb ik jullie advies nodig. Misschien hebben heeft er iemand zelf mee te doen gehad of niet, maar ik wil in ieder geval alle opties open houden naar een weg van een zo goed mogelijk herstel, voorzover er van echt herstel gesproken kan worden...

Het begon namelijk zo:

Intussen heb ik Jouv 3 kwart jaar nu. Begin mei gingen we naar de Veluwe, daar had ze de eerste dag een kuchje, ik zocht er niet te veel achter, dacht aan een verkoudheid. De volgende dag hebben we een (te) lange rit gemaakt waarbij ze meer hoeste. Het zat me niet lekker, maar ze bleef pittig doorlopen, wilde niet achterblijven en na een tijdje gelopen te hebben hoestte ze ook iets minder. Ik maakte me er wel wat zorgen over maar nam me voor haar meteen te temperaturen zodra we thuis waren. Na een stukje galop begon ze erg te piepen met haar ademhaling en moest ik haar echt op de rem zetten. Ze wilde nog doorlopen met de rest mee, maar ik hield haar in. Ben van haar afgesprongen en heb haar singel los gemaakt, neusriem, sperriem en ben rustig met haar gaan stappen zodat ze op adem kon komen. Was knap geschrokken, we moesten alleen nog een lange weg terug die we stappend hebben gedaan. Hier was weer weinig aan de hand op wat hoesten onderweg na dan weer. Terug aangekomen temperatuur opgenomen en ze had wat verhoging. Niet verontrustend nog... De rest van de dag nog een paar keer temperatuur opgenomen, die steeg iets gedurende de dag, maar weer lichte verhoging. Nog steeds niet iets heel ernstigs.

De volgende dag begonnen we met verhoging, hoestte ze nog steeds en liep haar temperatuur gedurende de dag op. Da erbij gehaald omdat we aan het einde van de dag op 38.9 zaten. Hij kwam, luisterde, gaf aan dat het bronchitus was en gaf een antibioticakuur van 5 dagen mee. Mooi klaar mee op de veluwe, maar het is niet anders. Op de veluwe heb ik nog met haar gestapt om het slijm allemaal wat los te doen komen en hetzelfde heb ik thuis aangekomen weer gedaan.
De kuur antibiotica was een hel om te geven. Elke dag was weer een gevecht om de antibiotica binnen te krijgen.

Na een tijdje was van de een op de andere dag de hoest en koorts weg. Ze heeft toen nog een week alleen gestapt, waarna ik haar weer voorzichtig aan wat ben gaan oppakken.
Na anderhalve week haar weer opgepakt te hebben bleef haar ademhaling snel. Geen koorts erbij, geen hoest erbij, alleen een paard dat wat "tam" was.

Weer de da erbij, weer geluisterd naar haar longen. Ze hoorde een ruis op haar longen... Accuut op rust, en Ventipulmin erbij, een 10daagse kuur. Tussentijds da laten luisteren, zonder positief bericht.

Na die kuur had ik nog niet het idee dat het goed zat, maar toch de da weer laten luisteren in de hoop op een fijn antwoord. Nog steeds niet goed, intussen zijn we bijna 3 maanden verder en zit ze aan een kuur Prednison. Vandaag heeft ze haar 4e dosis Prednison gehad, daarnaast krijgt ze een homeopatisch middel, luchtweg compositum. Ik hoop dat het helpt en zoals ze altijd zeggen met homeopatische middelen; baat het niet dan schaad het niet!
De da zei dat het goed was om met haar te blijven stappen, dat doe ik dan ook maar braaf, maar met deze temperaturen maak ik de pony er ook niet blij mee.

Het zint me nog steeds niet, ze zit niet lekker in haar vacht. 2 weken geleden begon ze weer wat vrolijker te worden en weer appeltjes te krijgen ondanks haar zware ademhaling. Ze hoest nog steeds niet, maar haar vacht is weer dof geworden en ze komt er moeilijk doorheen. Ze is de laatste dagen minder vrolijk, zou dit komen door de Prednison?

Ik heb een paar mensen op bokt gevraagd wat hun behandeling was bij een paard met luchtwegproblemen. Bij Jouv denkt de da aan (chronische) astma of copd. Ik begin de hoop te verliezen dat het nog weer goed komt of wat beter wordt met het oog op Jouv, het duurt intussen al bijna 3 maanden... Wie heeft er nog tips of goede ervaringen met een bepaalde (be)handelswijze, middeltjes, of wat dan ook? Het enige dat ik nog wil is dat Jouv er geen of in ieder geval zo min mogelijk last van heeft, alle tips zijn wat mij betreft dan ook welkom!

Sorry voor het gigantische verhaal, ik heb altijd proberen te handellen naar wat mijn idee goed was op dat moment, al vraag ik me wel eens af hoe het was geweest als ik bepaalde dingen anders had gedaan of had gelaten in de afgelopen 3 maanden.... Daar schieten we alleen nu niets meer mee op, nu kan ik alleen nog ingaan op advies van de da en ik hoop dat jullie me nog goed advies kunnen geven!

Bij deze dus een beroep op Bokt!

aerdenhout1

Re: Advies over dampig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:40

Zet je paard voorlopig op rust..geen inspanning dus ook niet stappen. Wel..en dat is heel belangrijk...weidegang. Geen droog hooi, geen stro maar mot of liefst andere bodem bedekking of nog veel beter... 24/7 buiten. Pas als het hoesten weg is, heel voorzichtig aan weer gaan stappen en langzaam opbouwen. Eventueel met ondersteuning van medicijnen.
Als de longblaasjes zijn beschadigd en dat zullen ze dus zijn, anders noemen ze het niet 'dampig' zal je altijd goed uit moeten blijven kijken voor stof. En niet alleen in de stal, maar ook b.v een stoffig ruiterpad waar je achter een ander paard aan rijd.
Met de juiste opbouw van rijden en het juiste voer kan je nog vele jaren plezier hebben met je paardje, ondanks dat hij dampig is.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:43

Dat vergeet ik inderdaad te vermelden, ze staat op vlas, pal naast de deur dus redelijk stofvrij. Overdag staat ze lekker op het land. Hooi laat ik weken tenminste 1 dagdeel en ze heeft nu 3,5 weken op rust gestaan zonder echte verbetering. Ze hoest overigens niet, ik weet niet of dat iets is dat typisch bij dampigheid hoort?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:50

Ja een dampig paard hoor je niet steeds hoesten, alleen als je gaat rijden zal dat meestal wel het geval zijn.
Vooral de zware ademhaling en het 'pompen' zijn de kenmerken van een dampig paard. Is het al zo ver dat je paard zelfs met stilstaan moeite heeft met ademhalen, dan weet ik niet wat de beste oplossing is. Er bestaan ook nog een soort inhalers die je in de stal kan hangen voor verlichting van de adem haling.
Staat die van jou nu al echt te "pompen"??

Het benauwde weer van nu maakt het trouwens minder fijn voor een dampig paard!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:51

Jah helaas wel, ze heeft overduidelijk een zware ademhaling terwijl ze stilstaat...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:56

Ik heb ook een dampige pony en ons laatste redmiddel is een homeopathisch middel en sinds ze dat heeft, is ze stukken beter te pas.

Ademhaling is nog steeds dubbel, maar ik merk in omgang dat ze weer net zoals vroeger is, ze hinnikt weer en het hoesten is veel minder geworden.

Ze krijgt Arsenicum Album D6, 6 tabletjes per voerbeurt en een hoestdrankje. Dit is voor haar de laatste optie qua geneesmiddelen.

Als dat niet helpt gaat ze naar de slager, ik wil haar een verder leven zo niet aandoen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:57

Dat is echt karel utrecht tango! Maar het weer speelt nu natuurlijk ook wel mee. Maar misschien is het een optie om naar Utrecht te gaan?? Die is wereldberoemd om zijn diagnose wat betreft ademhalingsproblemen. Prednison is trouwens zo'n beetje het laatste redmiddel wat ze geven. Ik zou proberen een afspraak te maken met Utrecht...dan krijg je hoogst waarschijnlijk een heel eerlijk antwoord wat je verder kan verwachten en wat je nu nog kan doen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 16:59

Dat is goed te weten aerdenhout1! Het is inderdaad een kl*te situatie! Ik wil graag weten waar we aan toe zijn en haar het zo dragelijk mogelijk te maken natuurlijk.
Kaatje77, bedankt, staat ook op het lijstje om uit te proberen na de prednison kuur!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:05

Graag gedaan,.

Ik had altijd hoop dat het beter zou gaan, heb echt van alles geprobeerd, maar helaas is dit voor onze Lady het laatste redmiddel.
Zolang ze op deze medicatie goed reageert mag ze zolang als ze leeft bij ons blijven, maar we moeten wel reëel blijven, hoe hard het ook klinkt. Bloos
Heel veel sterkte me je paard. Vork

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 17:07

Ik hoop dat jouw paardje ook nog lang mee kan gaan! Voor Jouv werkt het weer natuurlijk niet mee nu, maar het is nog goed dragelijk, ik had alleen nog zoveel plannen met haar...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:09

Sterkte meid met je paard...ik weet hoe ellendig het is om een dier zo te zien ( heb een pensionpaardje gehad met ernstige dampigheid) vandaar dat ik het weet. Geef de moed nog niet op he!! Als het straks wat koeler word gaat het ook vast wat beter!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:09

als ventipulmin geen nut heeft gehad ben ik bang dat der longen aardig beschadigt zijn Ach gut dit spul geeft een normaal dampig paard weer extra lucht en dan lijkt het heel goed te gaan totdat de kuur afgelopen is...

mijn pony reageerde toendertijd heel goed op die kuren en dan leek het weer beter te gaan, maar zosnel je stopte stond ze dus weer te pompen Ach gut onze DA was toen ook aardig uitgedoktert en er is toen besloten dat ze naar de slacht zou gaan Bloos

ik hoop dat jou beestje echt wat anders heeft en gaat opknappen want het is echt niks om een beest zo te zien ademhalen enzo Ach gut

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:20

Inderdaad Ventipulmin heeft Lady ook gehad als ze weer een aanval kreeg, maar dat is spul, als het op is, staat het paard net zo weer te hijgen als voor het kuurtje.

En kouder weer is aangenamer dan dit benauwde.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:31

ventipulmin verwijd de longen en longblaasjes als het ware... tenminste zo legde onze DA het uit.

en dit weer is idd het ergste voor een dampig paard Ach gut

subby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:37

hooi mag je nooit langer dan een uur laten weken anders komen er schadelijke stoffen vrij en verdwijnen al de voedingsstoffen

het is verstandig een broncho scopie te laten maken dan heb je zekerheid

een buitenstal op zaagsel en heel de dag buiten doet wonderen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:56

subby schreef:

dit hadden wij ook, maar vond het erg weinig verschil maken als met een binnenstal waar mijn pony eerst in stond (binnenstal met veel lucht en weinig stof omdat er weinig gebeurde en de deuren altijd wijd open stonden)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:01

subby schreef:
hooi mag je nooit langer dan een uur laten weken anders komen er schadelijke stoffen vrij en verdwijnen al de voedingsstoffen

het is verstandig een broncho scopie te laten maken dan heb je zekerheid

Dat van die schadelijke stoffen klopt niet hoor, voor zover ik weet. Welke stoffen zouden dat volgens jou zijn dan?
Voor een paard dat al moeite heeft met de ademhaling op stal, lijkt me helaas dat er nog weinig hoop is. Homeopatische middelen kunnen trouwens wel schaden. Succes! 24/7 buiten is overigens zeker het beste.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 08:11

Binnen een uur is juist nog niet al het stof eruit, nou moet ik zeggen dat de 1 zegt 12 uur weken, de ander 4 uur...
Als er geen positieve verandering gaat komen in haar ademhaling ga ik kijken of ik haar 24/7 het land op kan gooien.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:22

Oh wat vervelend dat je paardje dat heeft...

Ik heb zelf ook een dampig paard gehad...en die had ik net zoals Aerdenhout zegt.24/7 op de wei en verder op rust...ook had ik een stal waar ik twee luiken in had gemaakt..eentje voor en eentje achter zodat het kon doorwaaien...vlas op de bodem..en nat hooi geven...minimaal een half uur laten weken..en het heeft geholpen!!..ik kon haar na 3 a 4 maanden weer rustig oppakken en kon daarna weer alles met haar....dus er is wel hoop maar alles heel rustig....en idd met dit weer is het erg zwaar voor je paard..zelfs stappen is al teveel...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 07:29

Ondanks dat het maar een momentopname is, wil ik toch graag even vermelden dat ik gister voor de eerste dag het idee had dat de prednison aansloeg! Go jij! Go jij!
Ze had gister geen dubbele ademhaling meer en zelfs na 10 minuutjes stappen ademde ze zwaar en vlug maar niet dubbel, en dat met deze temperaturen.... Hyper! Afgod
Ik hoop dat het vanavond weer wat beter gaat, ze zit wel erg slecht in haar vacht dus ik heb lijnzaadolie gehaald, Fenegriek kwam ik tegen, een vitaminestoot ook maar meegenomen, haar luchtweg compositum krijgt ze ook nog, dat allemaal door haar voer naast de prednison Nagelbijten / Gniffelen
Hopen dat ze er weer even tegenaankan, en dat ze er wat aan heeft!
Vanavond ga ik naar stal, dan heb ik hopelijk weer mooi nieuws

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:42

dit warme en benauwde weer is moemnteel zowieso niet lekekr voor een dampig paardje. ik heb jaren een dampige pony gehad. Na een half jaar hem te hebben gehad bleek hij dampig te zijn geworden. De dierenarts toen zei dat we hem maar moesten laten inslapen, maar dat hebben we niet gedaan natuurlijk. We ebben een plek gezocht waar hij met schuilstal, 24 u per dag naar buiten kon, kreeg geen droog hooi meer en foene griek. Later zelfs cristal asprine, fentipulmin geprobeerd en weet ik wat nog meer. Hij was in top conditie, heeft nog vele wedstrijden gelopen tot aan sgw en nederlandse kampioenschappen aan toe (2e geworden l springen) heeft m gesprongen al met al en we hebben ontzettend veel plezier van hem gehad. Alleen s winters was er geen land mee te bezeilen. Na de kertsconcoursen ging hij op rust tot ongeveer maart april en dan weer rustig oppakken en opbouwen. Ging geweldig. Hij is al met al 26 geworden hierzo..Dus nog 20 jaar gehad. Juiste stalmanagement is super belangrijk (lees geen stal alleen goede open beschutting) Maar wel frustrend als je je plaatst op het gewest en je kuint niet door omdat je pony het dan niet doet...maar goed, hij is gelukkig erg oud geworden...

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:00

Ik ken iemand die ook een dampig paard heeft, wat veel helpt is 24/7 buitenzetten en wat ook helpt is hooispray in de stal en op het hooi. ( zit geloof ik teatree tijm, en munt olie in ) Als het paard buitenstaat regelmatig wat druppels teatree op de borst zodat ze dat steeds een beetje inademen.

Dit huismiddeltje kwam ik ook nog tegen:

Een eenvoudig huismiddeltje werkzaam bij verkoudheid en luchtwegproblemen is het volgende: laat in een pan (kandij)suiker met een beetje water smelten. Als de suikermassa heet en vloeibaar is, voegt u een grote fijn gesnipperde ui toe. U laat dit mengsel een poosje pruttelen en giet het vervolgens in een schone pot. Wanneer u een paar keer per dag een flinke klodder over het voer doet, geeft dat zichtbaar enige verlichting van de luchtwegen.

Uiteraard zal de dierenarts het het beste weten, maar misschien kunnen deze zaken wel wat extra verlichting geven. Succes

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:44

Tja, ik dacht eerst aan stofallergie(uit eigen ervaring) Maar je weekt het hooi en ze staat op vlas, dus dat lijkt met sterk. Tja, mijn paarden hebben allemaal al dampig gestaan en dat was van de allergie. Vooral de zomer is een hel als ze dampig zijn. Misschien eens een endoscopie laten maken? Wie weet komt daar wat uit.
Veel succes om uit te zoeken wat er loos is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:53

morelia schreef:
Ik ken iemand die ook een dampig paard heeft, wat veel helpt is 24/7 buitenzetten en wat ook helpt is hooispray in de stal en op het hooi. ( zit geloof ik teatree tijm, en munt olie in ) Als het paard buitenstaat regelmatig wat druppels teatree op de borst zodat ze dat steeds een beetje inademen.

Dit huismiddeltje kwam ik ook nog tegen:

Een eenvoudig huismiddeltje werkzaam bij verkoudheid en luchtwegproblemen is het volgende: laat in een pan (kandij)suiker met een beetje water smelten. Als de suikermassa heet en vloeibaar is, voegt u een grote fijn gesnipperde ui toe. U laat dit mengsel een poosje pruttelen en giet het vervolgens in een schone pot. Wanneer u een paar keer per dag een flinke klodder over het voer doet, geeft dat zichtbaar enige verlichting van de luchtwegen.

Uiteraard zal de dierenarts het het beste weten, maar misschien kunnen deze zaken wel wat extra verlichting geven. Succes

Voor zover ik weet is ui giftig voor een paard..

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 13:14

ben benieuwd wat de toekomst zal brengen, het weer is iets minder heftig als gister dus ik ben heeeeel benieuwd hoe ze het nu doet. Ik kan vanavond pas kijken want ben nu op m´n werk Vork

Dat teatree klinkt goed en is ook het proberen waard, ik zal er eens op googlen. Wat betreft het ui recept zal ik ook googlen, ik ben er zelf niet bekend mee dat ui giftig zou zijn voor een paard, misschien als het fijngekookt is dat het dan niet meer giftig is?

Bedankt voor de tips in ieder geval weer!