Bokkers ervaring met diepe buigpeesblessure in de kootholte?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opaal

Bokkers ervaring met diepe buigpeesblessure in de kootholte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 08:47

Hoi allemaal,

Ik heb al eerder een stukje geschreven over mijn paard dat die geblesseerd is geraakt door het gebruik van hoefbalbeschermers. Deze schoenen zijn binnen 2 sec. omhoog geschoten en bij zijn linker voet is het metale gedeelte daarvan in zijn kootholte terecht gekomen.
In eerste instantie waren daardoor zijn buitenste banden opgerekt en had hij een botkapselbeschadiging. Nu inmiddels bijna 5 mnd verder is dit allemaal weer in orde maar is er 7 weken geleden uit een scan naar voren gekomen dat hij er ook nog een diepe buigpeesblessure aan over heeft gehouden. Na deze vinding heeft hij 6 weken op rust gestaan met daarbij 4 uurtje per dag op een klein weitje waar hij zich rustig hield. De d.a. is hem vorige week weer wezen scannen en daaruit is gebleken dat de pees in die 6 weken helemaal niks is verbeterd! Moet hem nu paar min. per dag stappen op het harde, breakoverijzer met balk onder laten zetten en dan komt de d.a. hem over 2 mnd weer scannen. Ben hem daarbij zelf ook AP Glucosamine-chondroïtine complex aan het bijvoeren om het geneesingsproces een beetje te helpen.

Zijn er meer bokkers die ervaring hebben met deze blessure? Heb er zelf namelijk weinig vertrouwen in dat dit weer helemaal goed gaat komen....

kimmie1

Re: Bokkers ervaring met diepe buigpeesblessure in de kootholte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:50

Mijn paard heeft geen blessure in de kootholte, maar wel vijf verschillende andere peesblessures gehad. Wat bij hem altijd goed hielp was koelen, magneetveldtherapie, traumeeldruppels of arnica complex druppels en vanaf dat hij zuiver liep kilometers stappen, uren bij wijs van spreken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:52

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 09:00

kimmie1 schreef:
Mijn paard heeft geen blessure in de kootholte, maar wel vijf verschillende andere peesblessures gehad. Wat bij hem altijd goed hielp was koelen, magneetveldtherapie, traumeeldruppels of arnica complex druppels en vanaf dat hij zuiver liep kilometers stappen, uren bij wijs van spreken.

Ja mijn paard loopt niet kreupel, heeft dat ook geen pas gelopen sinds die tijd. Wel zit er een bult met vocht in die kootholte vandaar dat ze 6 weken geleden veder zijn gaan zoeken met de scan. Reed hem toen alweer zo'n 4 weken onder het zadel wat super goed verliep! Het stappen op het harde is niet zo'n succes met hem, springt nu al boven mijn hoofd uit na een week en is 1.78 hoog dus ga dit geen uren per dag volhouden met hem. Magneetveldtherapie ken ik niet zo maar weet wel dat shockwavetherapie (misschien hetzelfde) niet kan op deze plek...

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 09:28

dolor schreef:
er is een hk topic over peesblessures. misschien dat je daar je vraag kan stellen. zitten namelijk een behoorlijk aantal mensen met allemaal paarden die peesblessures hebben. en natuurlijk ook allemaal verschillende blessures. dit is het topic:
[HK] Peesblessures 2: Het enige topic waar je niet bij wilt horen

Ik mijn vraag daar ook gesteld, bedankt voor de tip! Hoop wel dat er ook mensen hier blijven reageren Vingers aflikken

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:00

Is het geen optie hem 24/7 op het land te gooien, liefst met een rustig ouder paard? Dan loopt hij de hele dag wat, wat het beste is voor doorbloeding, en na de eerste dag is de frisheid er af en zal ie zich waarschijnlijk wel rustig houden. Die van mij knapt er ook super van op. Is aan de laatste blessure geopereerd (zie topic [PP] 23 jarige wordt geopereerd) , zou de hele zomer op landrust moeten maar MOET nu dus al aan het werk met hem.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:29

kimmie1 schreef:
Is het geen optie hem 24/7 op het land te gooien, liefst met een rustig ouder paard? Dan loopt hij de hele dag wat, wat het beste is voor doorbloeding, en na de eerste dag is de frisheid er af en zal ie zich waarschijnlijk wel rustig houden. Die van mij knapt er ook super van op. Is aan de laatste blessure geopereerd (zie topic [PP] 23 jarige wordt geopereerd) , zou de hele zomer op landrust moeten maar MOET nu dus al aan het werk met hem.

Ja heb hem 6 weken lang 4 uurtjes per dag op het land gehad en hield zich daar super rustig maar pees is in die periode dus echt niks verbeterd. Nu dus 10 min. stappen op het harde en verder boxrust, kijken of het over 2 mnd nu beter is op de scan...

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:35

Zal voor je duimen peesblessures zijn zo waardeloos, loop er zelf ook al jaren mee te kloten. Veel succes hoop voor je dat ie weer snel beter wordt.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 09:39

kimmie1 schreef:
Zal voor je duimen peesblessures zijn zo waardeloos, loop er zelf ook al jaren mee te stinkmodder. Veel succes hoop voor je dat ie weer snel beter wordt.

Ja dat is ook gewoon hetgene wat ik wil weten, heeft er iemand ervaring met deze blessure in de kootholte? Ik wil graag weten wat me nog te wachten staat....

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:44

peesblessure vraagt heel veel van eigenaar en paard vooral heel veel geduld!!! Maar je kan met je paard naar een kliniek gaan voor watertherapie of stamceltherapie kost wel wat.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:09

Niemand?

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:05

Jawel, hier.
Mijn haf heeft op 2.5-jarige leeftijd een zware buigpeesbeschadiging gehad (gat van 2€) en is daaraan geopereerd. Litteken is nog te zien in de kootholte.
Geluk bij een ongeluk, hij moest nog niet werken. Dus eerste enkele maanden in de gips en stalrust (daar werd die zot in) en daarna 4-6 maanden de wei op (ik weet het niet meer precies, hele verhaal staat in eerder vermeld topic).
Op 3.5-jarige leeftijd is die ingereden en nu rij ik er nog steeds op zonder problemen. Hij is net 5 jaar.
Springen doe ik niet met hem, maar hij heeft het wel een paar keer moeten doen zodat hij weet wat het is.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 08:05

SDE schreef:
Jawel, hier.
Mijn haf heeft op 2.5-jarige leeftijd een zware buigpeesbeschadiging gehad (gat van 2€) en is daaraan geopereerd. Litteken is nog te zien in de kootholte.
Geluk bij een ongeluk, hij moest nog niet werken. Dus eerste enkele maanden in de gips en stalrust (daar werd die zot in) en daarna 4-6 maanden de wei op (ik weet het niet meer precies, hele verhaal staat in eerder vermeld topic).
Op 3.5-jarige leeftijd is die ingereden en nu rij ik er nog steeds op zonder problemen. Hij is net 5 jaar.
Springen doe ik niet met hem, maar hij heeft het wel een paar keer moeten doen zodat hij weet wat het is.

Oh oke, kun je me de link van dat topic geven? Ik ben ook heel benieuwd wat ze in zo'n operatie doen dan..

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:48

De link staat al eerder vermeld in dit topic.